ساماندهی ۱۰۰۰ کارگاه سوزن دوزی در چابهار آغاز شد

۱۳۹۸/۰۲/۲۸ - ۰۸:۰۱:۲۳
کد خبر: ۸۴۷۲۸۸
ساماندهی ۱۰۰۰ کارگاه سوزن دوزی در چابهار آغاز شد
با اجرا و آغاز به کار طرح ملی ساماندهی هزار واحد کارگاهی سوزن دوزی و سبک زندگی ایرانی، هر سوزن دوز و فاخردوز زن چابهاری می تواند معادل ۲ میلیون تومان درآمد ماهیانه داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری برنا، با مشارکت قرارگاه اقتصاد مقاوتی و محرومیت‌زدایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان، مدیریت منطقه آزاد چابهار، طرح ملی ساماندهی و راه اندازی یک هزار واحد سوزن دوزی در شهر چابهار، سیستان و بلوچستان آغاز به کار کرد تا هنر نقش مکران  توسط زنان سوزن دوز چابهاری بر روی لباس ایرانی نقش ‌بندد.

محمد رضا کرم پور، نائب رئیس موسسه ردای حریر آمیتیس(قرارگاه اقتصاد مقاوتی سپاه) با مد نظر قرار دادن آثار مثبت این طرح درمنطقه گفت: زنان بلوچ به طور مادرزادی، هنر سوزن دوزی را بلد بوده و از 10 سالگی، خیلی ماهرانه و هنرمندانه بر روی پارچه طرح هایی زیبا را سوزن دوزی می کنند.

وی ادامه داد: متاسفانه سالهاست که این هنر مغفول مانده است و تنها به صورت محلی از آن استقبال می شد. اما اکنون تلاش داریم تا هنر سوزن دوزی زنان بلوچ را به سطح دنیا معرفی کرده و آن را به بازارهای بین المللی صادر کنیم.

کرم پور با اشاره به توافقات انجام شده در خصوص فروش و صادرات محصولات سوزن دوزی چابهار افزود: با سازمان تبلیغات اسلامی توافقاتی انجام داده ایم تا در فروشگاه های سفارتخانه های کشورهای گوناگون که در ایران هستند، اقلام را به فروش برسانیم که مجوز آن نیز اخذ شده است.

 وی یادآور شد: به همین منظور سوزن دوزی‌هایی بر روی لباس های رسمی همچون مانتو، کت و... انجام شد و قرار است که نمایشگاه هایی را نیز در 5 شهر تهران، اصفهان، شیراز، مشهد و تبریز برپا کنیم.

نائب رئیس شرکت ردای حریر آمیتیس با تاکید بر افزایش نرخ اشتغال زنان بلوچ و ایجاد درآمد برای آنان گفت: هم اکنون حدود 5 هزار نفر در کارگاه های سوزن دوزی چابهار مشغول به کار هستند و ما نیز محصولاتی که قابلیت عرضه به بازارهای خارجی را داشته باشد صادر می کنیم.

وی خبر داد: با اجرای این طرح هر خانم سوزن دوز چابهاری می تواند در ماه حدود 2 میلیون تومان درآمد داشته باشد.

کرم پور با تاکید بر حمایت از زنان سوزن دوز چابهاری اعلام کرد: در این خصوص نیز دوره های آموزشی متعددی را برگزار می کنیم که مدرسان آن از کارگروه مد و لباس هستند و در زمینه آموزش  محصولات صادرات محور تبحر و تجربه دارند.

وی با مد نظر قرار دادن آغاز به کار طرح ملی ساماندهی یک هزار واحد سوزن دوزی در استان سیستان و بلوچستان تصریح کرد: این طرح به دنبال اجرای موفق عنوان نقش مکران در هشتمین جشنواره مد و لباس فجر به عنوان مهم‌ترین رویدادهای مد و لباس کشور با مشارکت تعدادی از نهادهای استانی و ملی به اجرا در می آید. وجود ظرفیت های گسترده سوزن دوزی بلوچ در منطقه و لزوم ترکیب و تلفیق در لباس امروزی جامعه زمینه اجرایی این طرح را فراهم ساخته است.

بر اساس این گزارش در آئین افتتاحیه این طرح ملی، قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، ضمن بیان اهمیت هنر سوزن دوزی به عنوان هنر بومی استان و یکی از هنرهای ماندگار اصیل ایرانی، افزود: قطعا توجه به این هنر، زمینه ساز خود اشتغالی بانوان علاقه مند، رونق بخشی به کسب و کارهای کوچک، افزایش بوم گردی در منطقه و زمینه‌های ارز آوری در صادرات را در پی دارد

و در  طرح ملی ساماندهی و راه اندازی یک هزار واحد سوزن دوزی در استان سیستان و بلوچستان پیش با حضور برخی از مدیران ، مسئولان و هنرمندان در کنار با حمایت سازمان منطقه ازاد چابهار، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، با همکاری کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور و شرکت بهره برداری حریر آمیتیس به عنوان مجری رونمایی شد  اکنون آغاز به کار کرده تا هنر نقش مکران  توسط زنان چابهاری بر روی لباس ایرانی نقش بندد و در آینده ای نزدیک افزایش نرخ  اشتغال و خود اشتغالی زنان منطقه را شاهد باشیم.

 

نظر شما