چابهار خنک‌ترین بندر ایران/ چابهار تنها بندر جنوبی کشور در فصل گرم تابستان پذیرای گردشگران

۱۳۹۸/۰۴/۳۰ - ۱۵:۲۸:۴۴
کد خبر: ۸۷۳۹۹۰
چابهار خنک‌ترین بندر ایران/ چابهار تنها بندر جنوبی کشور در فصل گرم تابستان پذیرای گردشگران
فصل مونسون با نسیم‌های بهاری خود چابهار را به خنک‌ترین بندر ایران در تابستان تبدیل کرده است.

به گزارش خبرگزاری برنا ، چابهار یکی از معدود شهرهای ایران است که تقریبا در هر چهار فصل سال آب و هوای متعدلی دارد. این شهر خنک‌ترین بندر ایران محسوب می‌شود و در تابستان از بسیاری از شهرهای گرم و خشک کشور خنک‌تر است و در زمستان هم مانند سایر شهرهای جنوبی آب و هوای کاملا بهاری دارد؛ البته در ماه‌های اردیبهشت و خرداد رطوبت هوا به بیشترین میزان خود می‌‌رسد و هوا به شدت شرجی و مرطوب می‌شود.

نسیم‌های بهاری مونسون مدتی است سواحل اقیانوسی ایران در سیستان و بلوچستان را تحت تأثیر قرار دادند و حالا به بهترین ایستگاه رسیده‌اند و چابهار خنک‌ترین بندر ایران از آبادان در شرق تا گواتر در غرب شده است.

دمای هوای چابهار هم‌اکنون در گرم‌ترین حالت 33 درجه است و چابهار درحالی این دما را تجربه می‌کند که دمای هوای پایتخت هم‌اکنون در خوشبینانه‌ترین حالت 37 درجه است. نسیم‌های بهاری مونسون علاوه‌بر خنک کردن هوا در چابهار موجب بارش باران و صدالبته ایجاد پدیده‌های منحصر به فرد آب‌فشان و موج‌فشان در سواحل صخره‌ای اقیانوسی چابهار می‌شوند.

مونسون که از واژه عربی موسم به‌معنای فصل گرفته می‌شود از نیمه خرداد آغاز می‌شود و تا نیمه شهریور ادامه می‌یابد؛ بیشترین تأثیر بادهای آن حالاست که دما را بین 30 تا حداکثر 33 درجه می‌برد.

علاوه‌بر باد، بارش هم پدیده غالب در مونسون است؛ مونسون در کشورهای هند، پاکستان و بنگلادش تأثیر بسزایی دارد و موجب بارش‌های شدیدی در آنجا می‌شود به‌طوری که پرباران‌ترین نقطه دنیا را به‌خاطر این فصل در شهر چراپوچی هند داریم.

 سواحل اقیانوسی ایران به‌دلیل نزدیکی به اقیانوس هند تحت تأثیر مونسون قرار می‌گیرند و ما در شهرهای جنوبی سیستان و بلوچستان هم‌چون سرباز بارش‌هایی را در این فصل تجربه می‌کنیم.

فصل مونسون بهترین فصل برای موج‌سواری در سواحل اقیانوسی چابهار است؛ بادهایی که از سمت دریا به خشکی می‌وزند گاهی موج‌هایی با طول 4 متر را می‌آورند و به صخره‌های دریای بزرگ چابهار می‌زنند به‌طوری که پدیده‌ای منحصر به فرد به‌وجود می‌آید.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری سیستان و بلوچستان گفت: چابهار تنها بندر جنوبی کشور است که حتی در فصل گرم تابستان نیز پذیرای گردشگران است. 

علیرضا جلالزایی افزود: با جدیت پیگیر افزایش سرانه گردشگری در بندر چابهار هستیم.

وی تصریح کرد: اجرای طرح های مختلف جذب توریست و گردشگر را در چابهار در برنامه داریم و خوشبختانه از ابتدای سال جاری تاکنون نیز توانسته ایم با معرفی این بندر زیبا تعداد زیادی گردشگر را به منطقه جذب کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان در ادامه افزود: سواحل صخره ای، آبگیرهای زیبا، کوه گلفشان و کوه های مینیاتوری و حتی خود سواحل چابهار عاملی مهم برای جذب گردشگر به این منطقه است.

جلالزایی گفت: علت ورود گردشگران به چابهار در تابستان وزش بادهای سرد موسمی مونسون است که با عبور از روی دریا هوایی معتدل را در تابستان در منطقه رفم می زند.

وی بیان کرد :فصل مونسون یکی‌از بهترین زمان‌ها برای چابهارگردی گردشگران است به‌ویژه برای کسانی است که به موج سواری علاقه‌ دارند و این حرفه را به‌صورت ویژه دنبال می‌کنند.

هرچه باشد، چابهار این‌ روزها برای چابهارگردی یکی‌ از بهترین زمان‌های خود را سپری می‌کند؛ خارج از دیگر جاذبه‌های تفریحی، طبیعی و توریستی چابهار و سواحلش که از 200 مورد بیشترند، تنها همین موج‌فشان و آب‌فشان‌های مونسونی کافی هستند که هزاران مسافر و گردشگر را از شمال تا جنوب به اینجا در چابهار بیاورند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز