بیش‌از ۲هزار مبتلا به هپاتیتB در سیستان شناسایی شدند

۱۳۹۸/۰۸/۰۸ - ۰۶:۴۹:۳۹
کد خبر: ۹۱۷۵۴۷
بیش‌از ۲هزار مبتلا به هپاتیتB در سیستان شناسایی شدند
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زابل گفت: ۲هزار و ۵۰۰ بیمار مبتلا به هپاتیت B در سیستان شناسایی و تحت مراقبت و درمان قرار دارند.

به گزارش خبرگزاری برنا ، دکتر جواد اکبری زاده اظهار داشت: هپاتیت B شایعترین نوع هپاتیت و یک بیماری کبدی بوده که در دنیا حدود ۲۴۰ میلیون نفر ناقل مزمن ویروس این بیماری هستند. 

وی ادامه داد: براساس آخرین مطالعات انجام شده در کشور، شیوع هپاتیت B در جمعیت عمومی کشور کمتر از ۱/۵ درصد و در بعضی از استان‌های کشور شامل گلستان و سیستان و بلوچستان رقم شیوع حدود سه درصد است،

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زابل با بیان اینکه ایران جزو کشورهای با شیوع کمتر هپاتیت B محسوب می‌شود گفت: براساس گزارش‌های پارسال هشت هزار و ۷۵۱ نفر مبتلا به هپاتیت B در کشور شناسایی شدند.

وی اظهار داشت: از سال ۱۳۷۲ که طرح واکسیناسیون این بیماری به عنوان پروتکل اجرا شد ابتلا به هپاتیت B در سن زیر ۲۰ سال کمتر شده است.

اکبری زاده تصریح کرد: استفاده از راه خون و فرآورده‌های خونی آلوده، تماس‌های جنسی نامشروع و انتفال از مادر آلوده به نوزاد از جمله راه‌های انتقال این بیماری است.

وی ادامه داد: استفاده نکردن از وسایل تزریق شامل سرنگ و سوزن به طور مشترک، پرهیز از استفاده از تیغ اصلاح و مسواک به طور مشترک، پرهیز از خالکوبی،تاتو، حجامت با استفاده از وسایل غیراستریل در مراکز غیرمطمئن، اجرای استراتژی خون سالم شامل غربالگری و تضمین کیفیت تمامی خون‌های اهدایی توسط سازمان انتقال خون، یایبندی به اعتقادات دینی و اسلامی، واکسیناسیون هپاتیت B در گروه‌های هدف شامل تمامی نوزادان و دیگر گروه‌های پرخطر و در معرض ابتلا به هپاتیت و تزریق ایمنوگلوبولین اختصاصی هپاتیت B به همراه واکسن از جمله راه‌های پیشگیری از ابتلا به این نوع بیماری است. 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زابل اظهار داشت: هم‌اینک تمامی مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه‌های سلامت و خانه‌های بهداشت آمادگی لازم جهت انجام  مشاوره در زمینه بیماری هپاتیت را به صورت رایگان دارد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز