رشد ۳۰ درصدی صادرات از پایانه های مرزی سیستان و بلوچستان

۱۳۹۸/۰۹/۱۸ - ۱۵:۱۱:۰۹
کد خبر: ۹۳۴۲۴۴
رشد ۳۰ درصدی صادرات از پایانه های مرزی سیستان و بلوچستان
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سیستان و بلوچستان گفت: یک میلیون و ۴۰۱ هزار و ۹۴۵ تن کالا توسط ۵۷ هزار و ۴۱۹ دستگاه کامیون در هشت ماهه سال جاری از طریق مرزهای زمینی این استان صادر شد که افزایش ۳۰ درصدی هم در تناژ و هم در تعداد دستگاه را نشان می دهد.

به گزارش خبرگزاری برنا ، ایوب کرد با بیان اینکه پایانه های مرزی این استان رویکرد صادرات‌گرا دارند، افزود: گاز مایع، میلگرد، هیدروکربن، حلال شیمیایی، قیر، سیمان، بنزین، تیرآهن و گازوئیل عمده کالاهای صادر شده از طریق پایانه های مرزی میلک و میرجاوه در این مدت را تشکیل می دهند.

 وی ادامه داد: ۷۹۲ هزار و ۹۶۷ تن از مجموع کالاهای صادراتی سیستان و بلوچستان در هشت ماهه سال جاری سهم پایانه مرزی میرجاوه و ۶۰۸ هزار و ۹۷۸ تن نیز سهم پایانه مرزی میلک می باشد.

 مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان افزود: صادرات از پایانه مرزی میرجاوه در این مدت رشد ۹۹ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است که این امر نشان از اهمیت آن پایانه و تاثیر مثبت سیاست های اقتصادی دولت در این زمینه دارد.

کرد با بیان اینکه واردات کالا از طریق پایانه های مرزی در هشت ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته تغییری نداشته است، بیان کرد: 98 هزار و 650 تن کالا در این مدت از طریق پایانه های مرزی میلک و میرجاوه وارد استان شده است.

وی با اشاره به رشد ۱۶ درصدی عملکرد کلی پایانه های مرزی زمینی رسمی میلک و میرجاوه و بندر چابهار در بخش های صادرات، واردات و ترانزیت در این مدت گفت: موقعیت جغرافیایی ویژه و مناسب پایانه های مرزی این استان به لحاظ همجواری با کشورهای افغانستان و پاکستان و مرز گسترده آبی در کرانه اقیانوس هند، قابلیت های اقتصادی مطلوبی را در بازرگانی ملی و صنعت حمل و نقل ایجاد کرده است که مواردی همچون کاهش هزینه و زمان حمل، گسترش تجارت ایران با کشورهای همسایه و منطقه و نیز توسعه اقتصاد ملی و محلی، از جمله مزایای آنها بشمار می رود.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان افزود: ۶۳۹ هزار و ۲۰ نفر مسافر در هشت ماهه سال جاری از پایانه های مرزی میلک و میرجاوه تردد کردند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با ۴۵۴ هزار و ۱۶۹ مسافر، افزایش ۴۱ درصدی را نشان می دهد.

 وی در پایان خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه مبادلات تجاری مرزی اعم از تردد مسافر و جابجایی انواع کالا یکی از شاخص‌های اصلی در برقراری ارتباط موثر بین کشورهای همجوار محسوب شده و نیز فرصت اقتصادی مطلوبی برای مرزنشینان فراهم می آورد،  از این رو توسعه و بهسازی پایانه های مرزی در اولویت این اداره کل قرار دارد.

 

نظر شما