فرماندار دلگان خبرداد:

جزئیات خسارت سنگین سیلاب های به زیرساخت ها و بخش کشاورزی

۱۳۹۸/۱۰/۲۲ - ۱۲:۰۰:۳۰
کد خبر: ۹۴۹۱۷۱
جزئیات خسارت سنگین سیلاب های به زیرساخت ها و بخش کشاورزی
مجتبی شجاعی گفت: حجم خسارت به زیرساختها، اموال، کشاورزی و دام مردم در مناطق مختلف دلگان بسیار بالا است.

به گزارش خبرگزاری برنا ، مجتبی شجاعی بیان کرد: پس از فروکش کردن بارندگی ها از بامداد امروز ۱۳ تیم متشکل از ادارات معین شهرستان به همراه نمایندگان هلال احمر به منظور حضور در مناطق  آسیب دیده و ارزیابی اولیه و مدیریت میدانی و روانی و همچنین تنظیم شیوه کمک رسانی در محل، به روستاها و عشایر اعزام شدند.

شجاعی گفت: حجم بارشها که به صورت مستمر و بدون توقف و منظم  از روز جمعه تا شب گذشته، در دلگان در طی حدود ۳۵ ساعت صورت پذیرفت در دلگان ۱۱۷ میلیمتر بود در حالی که حجم متوسط بارندگی سالانه استان ۱۱۳ میلیمتر است که در طول یک سال می بارد و دلگان در طی کمتر از دو روز این‌حجم بارش را داشته است که البته علاوه بر برکات آتی و اثرات مثبت این بارندگی بر غنی شدن سفره های زیرزمینی، خسارات بسیار زیاد مادی و زیرساختی و همچنین تلفات احشام و دام مردم و اسیب به برخی واحدهای مسکونی و مزارع و موتورهای کشاورزی وارد نموده است که البته همکاری خوب مردم با ستاد مدیریت بحران و پای کار بودن دهیاران و بسیجیان و عوامل امدادی و...عامل پیشگیری از خسارتهای جانی بوده است به شکلی که تعداد زیادی از اهالی به اصرار دهیاران و شوراهای روستایی و اطلاع رسانی به موقع منازل هست و گلی خود را ترک و در منازل امن روستا ساکن شده بودند.

وی افزود: دلگان به شدت  نیازمند توجه ویژه در اعزام اکیپ های امدادی و ارسال اقلام امدادی است، به بسیاری از جاده های اصلی و فرعی و روستایی آسیب جدی وارد شده ، بسیاری از منازل خشت و گلی آسیب دیده و بعضا تخریب شده، در برخی مناطق  وسایل و زندگی مردم را اب برده ، اقلام خوراکی در منازل روستاها و عشایر  از بین رفته ، هوا رو به سرما ست و نیازمند اقلام گرمایشی اعم از پتو و بخاری و همچنین توزیع نفت سفید به صورت ویژه هستیم ، توزیع آب آشامیدنی و نان و آرد نیز بسیار حیاتی است.
 
وی تصریح کرد: از قبل از بارندگی ها، ذخیره سوخت، آرد، اقلام اولیه مردم در بازار و... به میزان کافی توسط دستگاههای مربوطه پیش بینی و بیش از ۱۷ عملیات نجات توسط عوامل هلال احمر،بسیج، راهداری، بهداست و درمان و... در شب قبل انجام شده است و یک زن باردار نیز با مشقت فراوان از رودخانه عبور داده و به سلامت اعزام شد.
این مسئول بیان کرد: حتما دستگاههای مربوطه باید پس از ارزیابی دقیق، در جبران خسارت مردم کمک کنند،بالاخص به کشاورزان و دامداران و عشایر باید کمک شود تا بخشی از خسارتهای سیل اخیر برایشان جبران شود.
 
شجاعی با تقدیر از ستاد مدیریت بحران استان خاطرنشان کرد: مردم دلگان در این بحران با نجابت زیاد صحنه هایی از فداکاری را در روستاها و مناطق عشایری خلف کردند و جلوه های زیبای از فداکاری و از خودگذشتگی و البته همکاری با دهیاران و شوراها را متبلور نمودند که اگر این سطح همکاری و نجابت ک از خودگذشتگی نبود حتما امروز شاهد انعکاس تلفات جانی هم بودیم و لذا اکنون نوبت مسئولین و دستگاه ها است که خدمات ویژه ای به مردم ارائه دهند.

 

نظر شما