با نقش انجیر در پیشگیری از سرطان روده بزرگ آشنا شویم

۱۳۹۹/۰۶/۰۱ - ۰۹:۵۴:۱۸
کد خبر: ۱۰۴۷۴۷۵
با نقش انجیر در پیشگیری از سرطان روده بزرگ آشنا شویم
انجیر یکی از قدیمی ترین و پرمصرف ترین میوه ها در دنیا است و ایران نیز یکی از مهمترین کشورهای تولیدکننده انجیر در جهان محسوب می‌شود انجیر به هر دو صورت تازه و خشک شده قابل استفاده است و حتی به صورت خشک، انجیر غنی از ویتامین‌ ها از جمله آسکوربیک اسید، ویتامین A، املاح معدنی نظیر کلسیم، پتاسیم، کربوهیدرات‌ها، قند، فیبر، برخی اسیدهای چرب و ترکیبات فنولی نظیر آنتوسیانیدین هاست.
به گزارش خبرگزاری برنا از فارس،با گسترش و پیشرفت علم در حوزه ‌های مختلف نیز فواید و خواص طبی و تغذیه جدیدی از این میوه مشخص می ‌شود.
انجیر نسبت به دیگر میوه‌ها حاوی فیبر بیشتری است. بیش از ۲۰ درصد افراد در جهان به بیماری‌ های مزمن دستگاه گوارش به ویژه یبوست مبتلا هستند که زمینه بروز بسیاری از بیماری های دستگاه گوارش نظیر سرطان روده بزرگ را فراهم می ‌کند.
مطالعات نشان داده است انجیر باعث افزایش حرکات روده شده و در واقع یک ملین است و یکی از داروهای موثر در درمان یبوست و انسداد روده است.
این ویژگی انجیر به دلیل تعداد زیادی هسته و وجود فیبرهای نامحلول آن است که  یک لایه محافظتی را بر روی مخاط روده کوچک و بزرگ ایجاد می‌کند و بدین ترتیب مانع از آسیب های مکانیکی به مخاط روده می شود.
این میوه به دلیل وجود ترکیبات فنولی از بروز زخم معده ناشی از باکتری هلیکوباکترپیلوری جلوگیری می کند. مطالعات نیز نشان داده وجود فیبر برای بهبود عملکرد دستگاه گوارش بسیار مفید است.
داشتن قلب سالم به کمک مصرف انجیر
از مهمترین دلایل بروز بیماری قلبی مصرف مواد غذایی با کلسترول و تری گلیسیرید های بالا است و داده های علمی نشان می دهد مصرف انجیر به واسطه وجود فیبر باعث کاهش کلسترول خون و وجود فلاونوئیدها از بروز بیماری های قلبی جلوگیری می ‌کند.
شیره میوه تازه انجیر بر سلول ‌های سرطانی انسان موثر بوده و می ‌تواند به عنوان یک ماده ضد سرطان عمل کند.
بر اساس تحقیقات مشاهده شده است که این میوه در درمان عوارض خارش دار پوستی مانند زگیل و میخچه نیز موثر بوده است.
انجیر و تقویت حافظه
از سویی دیگر در مطالعات مشاهده شده است میوه تازه انجیر دارای ترکیباتی است که نقش مهمی در یادگیری و حافظه دارد.
انجیر غنی از آنتی اکسیدان های طبیعی از قبیل پلی فنول ها، ویتامین E، کارتنوئیدها و اسید آسکوربیک است که موجب مهار آنزیمی می ‌شود و در بروز بیماری ‌های عصبی مانند آلزایمر و عدم تعادل نقش دارد.
همچنین انجیر سبب بالا بردن آستانه درد می شود و به عنوان آرام بخش، کاهنده میزان استرس و ترس توصیه می شود و به عنوان یک روش درمانی در بهبود بی خوابی، استرس، میگرن و صرع مورد استفاده قرار می گیرد.
انجیر با دفع مواد زائد حاصل از متابولیسم و غذاهای گوشتی می‌ تواند موجب افزایش دفع اسید اوریک خون شود؛ بنابراین در کنترل بیماری نقرس سودمند است.
با توجه به ترکیبات این میوه دارای موارد درمانی فراوان دیگری نظیر ضد سرطان، ضد دیابت، ضد میکروب، محافظ کبد، مفید برای سیستم ایمنی، ضد التهاب، ضد قارچ، ضد ویروس، بهبود بیماری های تنفسی مانند گلودرد، سرفه، و همچنین مفید برای بیماری های دستگاه گوارش نظیر کولیت است.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز