معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز:

پنج گروه پرخطر در اولویت نخست تزریق واکسن آنفلوانزا هستند

۱۳۹۹/۰۷/۰۶ - ۱۹:۵۱:۳۵
کد خبر: ۱۰۶۵۰۲۸
پنج گروه پرخطر در اولویت نخست تزریق واکسن آنفلوانزا هستند
به گفته معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، پنج گروه پرخطر در اولویت نخست تزریق واکسن آنفلوانزا هستند و هم استانی ها برای تزریق و یا دریافت واکسن عجله نکنند.
به گزارش خبرگزاری برنا ازفارس، دکتر «عبدالرسول همتی» با بیان اینکه ۸۵ هزار دوز واکسن آنفلوانزا برای گروه های پرخطر این دانشگاه نیاز است، اظهار کرد: پیش بینی می شود امسال با توجه به رعایت پروتکل های بهداشتی، شیوع موج آنفلوآنزا در مقایسه با سال های گذشته کمتر است، به همین دلیل با توزیع اولیه ۲۶ هزار دوز واکسن آنفلوآنزا در فارس، کادر بهداشت و درمان که با بیماران کووید ۱۹ در ارتباط هستند، واکسیناسیون می شوند.
او ادامه داد: پنج گروه در اولویت تزریق واکسن آنفلوآنزا قرار دارند که نخستین گروه، کادر بهداشتی درمانی به واسطه شرایط خاص و ویژه‌ای که دارند، مادران باردار، بیماران خاص، بیماران سرطانی، هموفیلی، دیالیزی، پیوندی و گروه های آخر معلولان ذهنی جسمی بهزیستی و بیماران پرخطر که در زندان به سر می برند.
این مقام مسوول در دانشگاه با تاکید بر اینکه تزریق برای این پنچ گروه در مراکز بهداشتی و پایگاه های سلامت به صورت رایگان انجام می شود، افزود: این دارو به دلیل اینکه باید در زنجیره سرما قرار گیرد، به همین دلیل با اعلام گروه های هدف آنها می توانند با مراجعه به مراکز خدمات جامع سلامت و یا پایگاه های سلامت تزیریق خود را انجام دهند.
به گفته دکتر همتی این واکسن برای عدم ابتلا به کرونا هیچ کارایی ندارد و تزریق آن تنها برای در امان ماندن از ابتلا به آنفلوآنزا کارآمد است.
معاون بهداشت دانشگاه اضافه کرد: مبتلایان به کروناویروس که درمان شده اند، نیازی به تزریق این واکسن نیست، مگر اینکه در گروه های هدف باشند.
او با بیان اینکه در مرحله نخست، تزریق واکسن آنفلوانزا در مراکز بهداشت و بیمارستان ها برای گروه ‌های پرخطر و مادران باردار به صورت رایگان تزریق می ‌شود، افزود: در گام‌ های بعدی توزیع واکسن در داروخانه ‌های استان نیز انجام می ‌شود.
نظر شما