نقش ویتامین ها را در پیشگیری و کنترل کرونا جدی بگیریم

۱۳۹۹/۱۰/۲۰ - ۱۲:۳۵:۱۶
کد خبر: ۱۱۱۷۶۶۱
نقش ویتامین ها را در پیشگیری و کنترل کرونا جدی بگیریم
نقش ویتامین ها را در پیشگیری و کنترل کرونا جدی بگیریم.
به گزارش خبرگزاری برنا ازفارس، ویروس ها بدون همکاری و مشارکت بدن میزبان امکان تکثیر و بیماری زایی ندارند. افراد با کمبود مواد مغذی و ضعف سیستم ایمنی بیشتر در معرض ابتلا به عفونت های ویروسی و نیز تشدید شرایط بیماری پس از ابتلا به آن قرار دارند. بنابراین بررسی وضعیت تغذیه ای و بر طرف کردن کمبودهای تغذیه ای برای پیشگیری از ابتلا به عفونت های ویروسی و درمان آنها ضروری به نظر می رسد.
توصیه می شود نکات تغذیه ای زیر را رعایت کنید:
مصرف کافی مواد مغذی تقویت کننده سیستم ایمنی
مواد مغذی بسیاری در عملکرد مناسب و تقویت سیستم ایمنی نقش دارد. در ادامه به مهم ترین آنها پرداخته شده می شود:
ویتامین A
یکی از ویتامین های محلول در چربی است که کمبود آن زمینه را برای بروز عفونت فراهم می کند. ویتامین A یک ویتامین ضد التهاب است که در بعضی عملکرد های سیستم ایمنی نقش دارد و کمبود آن منجر به تضعیف سیستم ایمنی می شود.
منابع غنی ویتامین A: جگر، قلوه، زرده تخم مرغ، شیر و لبنیات، میوه ها و سبزی های زرد رنگ
ویتامین D
مطالعات اخیر نشان داده اند که ویتامین D از ابتلا به عفونت های تنفسی به ویژه عفونت های ویروسی جلوگیری می کند. دریافت مناسب این ویتامین از منابع غذایی به صورت روزانه منجر به افزایش سطح ایمنی در بدن می شود.
منابع غنی ویتامین D: ماهی های چرب، لبنبات، زرده تخم مرغ
ویتامین E
ویتامین E از جمله ویتامین های محلول در چربی است که عملکرد آنتی اکسیدانی قوی داشته و به بدن در تقویت سیستم ایمنی و مبارزه با عوامل بیماری زا مانند باکتری ها و ویروس ها کمک می کند.
منابع ویتامین E: مغزها مانند بادام، بادام زمینی، فندق و روغن های گیاهی مانند روغن آفتابگردان، ذرت و سویا
ویتامین B۶
این ویتامین در تولید سلول های سفید خون نقش دارند.
منابع غنی از ویتامین B۶: منابع پروتئینی، سبزیجات نشاسته ای مانند سیب زمینی، میوه ها (غیر از مرکبات)
ویتامین B۱۲
کمبود ویتامین B۱۲ باعث پیشرفت سریع عفونت های ویروسی می شود. این ویتامین در تولید سلول های سفید خون نقش حیاتی دارد و سبب تقویت سیستم ایمنی می شود. توصیه می شود این ویتامین از منابع غذایی آن تامین شود.
منابع غنی ویتامین B۱۲: پر.تئین حیوانی مانند گوشت قرمز، ماهی ها، ماکیان، لبنیات و تخم مرغ
ویتامین C
ویتامین C از جمله ویتامین های محلول در آب است که به کمک تجمع در سلول های دخلی در ایمنی سبب از بین بردن باکتری ها و ویروس ها می شود. این ویتامین علاوه بر اینکه یک آنتی اکسیدان قوی است، منجر به بهبود جذب آهن در بدن می شود. نگهداری طولانی مدت در یخچال، پختن، گرمای هوا، نور و دخانیات باعث از بین رفتن این ویتامین می شود.
منابع غنی ویتامین C: میوه ها مانند پرتقال، لیمو، کیوی، فلفل دلمه ای، انواع کلم، گوجه فرنگی
روی (زینک)
کمبود روی با کاهش تعداد ماکروفاژها و افزایش استرس اکسیداتیو منجر به تضعیف سیستم ایمنی می شود.
منایع غنی روی: غلات کامل، لبنبات و منابع حیوانی
سلنیوم
مصرف کافی سلنیوم باعث کاهش استرس اکسیداتیو، کاهش التهاب و نیز سبب تقویت سیستم ایمنی می شود.
منایع غنی از سلنیوم: منابع پروتئین حیوانی، موز، لبنیات، قارچ، برنج قهوه ای
آهن
آهن در منابع گیاهی و حیوانی یافت می شود و کمبود آن آسیب و تضعیف سیستم ایمنی بدن را به همراه دارد. اگر منابع غذایی به همراه غذاهای حاوی ویتامین C مصرف شوند، جذب آهن افزایش می یابد.
منابع غنی از آهن: گوشت قرمز، مرغ، سبزی ها، حبوبات، میوه های تازه و خشک، غلات کامل، تخم مرغ
مصرف دوزهای بالای ویتامین ها و مواد معدنی اثر محافظتی ثابت شده ای در پیشگیری از بیماری های عفونی ندارد. مکمل در حد توصیه استاندارد در افرادی که دریافت کافی از منابع غنی مواد غذایی گفته شده ندارند، توصیه می شود.
سایر نکات
۱. تا کنون انتقال ویروس کرونا از راه مواد غذایی گزارش نشده است، ولی بهتر است برخی موارد احتیاط در زمینه بهداشت مواد غذایی رعایت شود. منابع غذایی حیوانی به صورت کامل پخته مصرف شود و از مصرف غذاهای خام که امکان شست و شوی کامل آنها وجود ندارد پرهیز کنیم.
۲. از وسایل آشپزخانه مجزا برای آماده سازی مواد غذایی خام و پخته استفاده شود و هنگام آماده سازی مواد غذایی خام و پخته دست خود را کامل بشوییم.
۳. از به اشتراک گذاشتن وسایل مورد استفاده در مصرف مواد غذایی مانند قاشق، چنگال، کارد و لیوان پرهیز کنیم.
۴. در زمینه مصرف مایعات: تا حد امکان، مایعات کافی و فراوان بنوشیم. هیدراته بودن بدن به بدن برای دفع سموم و حفظ ایمنی مناسب کمک می کند.
۵. اگرچه برخی مواد غذایی گیاهی (مانند سیر) حاوی ترکیبات و فیتوکمیکال هایی هستند که می توانند در تقویت سیستم ایمنی بدن و مقابله با عفونت های باکتریایی و ویروسی موثر باشند، اما شواهدی مبنی بر مصرف آن در درمان بیماری ویروس کرونا وجود ندارد.
بزرگنمایی اثرات مفید سیر، زنجبیل، و سایر مواد غذایی و مصرف بی رویه آنها می تواند اثراتی سوء بر متابولیسم بدن داشته و نیز با اثرات سایر مواد غذایی و مکمل ها و داروهای تجویز شده احتمالی تداخل کنند./
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز