معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز:

نگرانی از افزایش ابتلای مادران باردار به بیماری کرونا در موج پنجم کرونا

۱۴۰۰/۰۴/۲۸ - ۱۳:۵۱:۰۰
کد خبر: ۱۲۰۹۰۸۰
نگرانی از افزایش ابتلای مادران باردار به بیماری کرونا در موج پنجم کرونا
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت :علاوه بر تلاش مستمر تیم های سلامت در حوزه بهداشت و درمان، متاسفانه در روزهای اخیر شاهد افزایش موارد ابتلا به بیماری کرونا بوده ایم.
به گزارش خبرگزاری برنا از فارس، دکتر «عبدالرسول همتی» ضمن ابراز نگرانی از افزایش ابتلا مادران باردار در موج پنجم کرونا گفت: با توجه به شیوع گسترده موج پنجم کرونا و افزایش موارد ابتلا به نوع دلتا ویروس کرونا، شواهد موجود بیانگر آن است که علائم ابتلا به این نوع ویروس بیشتر شبیه سرماخوردگی است.
او افزود: سردرد، گلودرد و آبریزش بینی علائم غالب گزارش شده در ارتباط با موارد جدید ابتلا به کرونا بوده که متاسفانه در ایران نیز در حال گسترش است.
دکتر همتی ادامه داد: ویروس دلتا، مشابه کرونای معمولی است با این تفاوت که سرعت انتقال و تکثیرش در بدن افراد، زیاد است به طوری که پس از دو تا سه روز، علائم بیماری در افراد درگیر تشدید یافته و به دنبال آن آمار مرگ و میر ناشی از ابتلا افزایش می یابد.
او تاکید کرد: در این میان مثل همیشه مادران باردار باید مراقبت بیشتری از خود برای پیشگیری از ابتلا داشته باشند، به ویژه به دلیل آنکه متاسفانه با آغاز موج پنجم، با افزایش آمار مادران باردار مشکوک و مبتلا به بیماری کرونا مواجه شده ایم.
معاون بهداشت دانشگاه اعلام کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون نسبت به همین دوره زمانی در سال گذشته، شاهد افزایش ۳ برابری ابتلا در مادران باردار و افزایش ۶ برابری تعداد موارد بستری در استان هستیم.
دکتر همتی با این توضیح که مراقبت های دوران بارداری به ویژه در مادران پُرخطر نظیر مادران دارای فشارخون بالا، بیماری دیابت، قلبی عروقی و دیگر موارد مشابه از اهمیت بسیاری برخوردار است به نحوی که آنان باید تحت نظر متخصص زنان و زایمان و مراکز خدمات جامع سلامت پیگیری و مراقبت ویژه شوند، یادآور شد: در دوران همه گیری کرونا، مراقبت های دوران بارداری با هماهنگی قبلی با مراقبان سلامت انجام شده و مادر باردار در شرایط مناسب ضمن رعایت تمام دستورالعمل های بهداشتی، تحت مراقبت قرار می گیرد.
او با این تاکید که مادران باردار توجه داشته باشند که بسیاری از علائم خطر بارداری می تواند علائمی مشابه بیماری کووید-۱۹ ایجاد کند، توضیح داد: عفونت، خونریزی و لخته شدن خون در رگ ها، سه عارضه مهم پس از زایمان است که با نشانه هایی مانند ضعف، خستگی شدید، تب و لرز، افزایش ضربان قلب، افزایش تعداد تنفس، درد قفسه سینه و درد شکم همراه است و در صورت وجود هر کدام از این نشانه ها، مراجعه فوری به مراکز درمانی ضروری است.
این مقام مسوول در دانشگاه ضمن توصیه به پرهیز از حضور در اماکن شلوغ و سربسته و رعایت فاصله فیزیکی با دیگران، توصیه کرد: چنانچه مادران باردار، علائم مشکوک بیماری کرونا داشتند، حتما برای انجام تست تشخیصی به مراکز منتخب سرپایی کرونا (۱۶ ساعته) مراجعه کنند تا در این مراکز توسط پزشکان مجرب، از نظر تمامی علائم و نشانه های بیماری ارزیابی شوند و از آن جا که بیشتر مبتلایان نیاز به درمان های تخصصی ندارند، در صورت طبیعی بودن درجه تب و سطح اکسیژن خون و خفیف بودن علائم، قرنطینه بودن در خانه کافی است.
او ابراز امیدواری کرد که با همکاری تمامی افراد جامعه به ویژه مادران باردار در زمینه رعایت اصول اولیه بهداشت نظیر استفاده مداوم از ماسک، رعایت فاصله فیزیکی با دیگران و پرهیز از شرکت در دورهمی های خانوادگی و اماکن شلوغ، در حفظ سلامت خود و دیگران در این همه گیری مشارکت نماییم.
نظر شما