روستاییان لامردی به قطعی و جیره بندی آب اعتراض کردند

۱۴۰۰/۰۷/۰۴ - ۱۱:۳۹:۵۳
کد خبر: ۱۲۳۹۴۶۵
روستاییان لامردی به قطعی و جیره بندی آب اعتراض کردند
برخی از معترضان قطعی مکرر آب در روستاهای واقع در غرب شهرستان لامرد، متشکل از تُرمان، حسن آباد، برکه ماه بانو، قلعه علی بابا و چُخوها در راستای مترفع ساختن مشکل آب دست به تجمع اعتراض‌آمیز در مقابل فرمانداری این شهرستان زدند.
به گزارش خبرنگار برنا از شهرستان لامرد؛ این معترضان با ابراز ناراحتی از کمبود و قطعی 5 ساله آب در دهستان حومه شهرستان لامرد، عدم آب کافی طرح محرم، خشکی و عدم لایروبی چاه آبرسان و نبود برنامه ریزی هدفمند مدیران مربوطه از عوامل تشدید بی آبی 500 خانوار غرب لامرد قلمداد کردند.
یکی از معترضین در این خصوص گفت: از آنجاکه یکی از عواملی که مدیران میتوانند موفق باشند برنامه ریزی هدفمند به منظور رسیدن به نتیجه مطلوب میباشد اما متاسفانه در خصوص آب مصرفی مجموعه روستاهای تُرمان نه تنها هیچگونه برنامه ریزی میان مدت و دراز مدتی صورت نگرفته بلکه بیشتر کارها در راستای رفع بحران آب مقطعی، آن‌هم بصورت حداقلی بوده است.
وی با اشاره به پیگیری های مکرر طی سالهای متمادی برای رفع مشکل آب روستاهای غرب لامرد تصریح کرد: در نتیجه پیگیری های مجدانه شوراها و دهیاران روستاهای دهستان حومه لامرد به ویژه تُرمان، با ایجاد چاه آهکی در تنگه ماری به منظور افزایش آب موافقت گردید اما متأسفانه با وجود اینکه مبلغی نیز برای طرح مطالعاتی آن هزینه شد، بدلیل عدم اعتبار پروژه ۳ سال معلق ماند تا در نهایت با عنایت دکتر موسوی نماینده محترم لامرد و مهر از محل اعتبارات زیر ساخت مبلغ یک میلیارد تومان در نظر گرفته شد.
 او ادامه داد: کار تسطیع و راهسازی از مسیر ورودی تنگ ترمان آغاز شد اما پس از چند روز پیشروی از تنگ ترمان به سمت مکان چاه مورد نظر با ممانعت افرادی با دیدگاه‌های غیر کارشناسانه و صرفاً سیاسی قرار گرفت لذا پیگری ها نتیجه بخش نبود و پروژه ای با این عظمت و هزینه اولیه متوقف شد.
معترض روستایی افزود: در اقدامی دیگر باپیگیری مجدانه جمعی از معتمدین بنا بر حفر چاه پشتیبان در اراضی ملی دهانه تنگ ترمان برابر با نظر کارشناسان امور آب و ژئوفیزیک تعیین مکان شد که مجدداً عده ای با زیاده خواهی نسبت به مکان مورد نظر که از اراضی ملیست اعلام مخالف کردند و تاکنون بلاتکلیف مانده است.
این جوان لامردی با بیان اینکه بحران آب در غرب لامرد در فصل تابستان حادتر میشود خاطرنشان کرد: در آخرین اقدام صورت گرفته مقرر شد که حفر چاه پشتیبان در اسرع وقت صورت پذیرد اما باز هم متاسفانه به دلایلی عملیات اجرایی آن آغاز نگردید تا قریب به ۵۰۰ مشترک خانگی و خانه باغی با جیره بندی آب، صرفاً نیمه های شب از آب بهره‌مند و طول روز با بی آبی سر کنند.
وی در پایان اذعان داشت: چاه فعلی با اِسی ۳۰۰۰۰ یعنی شوری مطلق به مردم آب‌رسانی نسبی می‌کند که متاسفانه آب آن نیز باتوجه به اینکه کف شکنی چاه به لایه های مارو خورده است آب مکفی جهت انتقال به مخرن ندارد لذا این بحران (کم آبی) مردم را به ستوه آورده تا جایی که با تجمع در مقابل فرمانداری شهرستان خواسته های مشروع خود را از مسئولین امر خواستار شدند.
تلاش برای آب رسانی مطلوب به روستاهای  شهرستان لامرد
در ادامه رئیس آبفای روستایی شهرستان لامرد نیز با اشاره به منبع آبرسانی به روستاهای غرب این شهرستان گفت: در حال حاضر آب طرح محرم با حدود 8-9 لیتر در ثانیه و پمپاژ 5 ساعت در روز به روستاهای غرب لامرد آبرسانی میکند همچنین علاوه بر آن، یک حلقه چاه دستی نیز که 5-6 لیتر آب در ثانیه تولید میکند آب این روستاها را پشتیبانی میکند.
 مسعود مسعودنیا با بیان اینکه چاه آبرسان به روستاهای غرب لامرد با وجود کف شکنی های مکرر برای رسیدن به آب متأسفانه به گِل رسیده است و آب کافی ندارد ادامه داد: از سال 97 برای رساندن آب به مجموعه غرب لامرد از جمله تُرمان به دنبال منبع آب بودیم که بتوان به گونه ای این کمبود دهستان حومه را به حداقل ممکن برسانیم لذا با مطالعات انجام شده از سوی سازمان امور آب منطقه ای فارس یک محل احداث چاه آهکی بالای روستای ناوبندی (تنگ مارو) تعیین شد.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: با وجود اینکه محل احداث چاه در اراضی ملی و در شعاع دو کیلومتری تنگ تُرمان بود و 4 کیلومتر برای دسترسی به آن و استقرار دستگاه حفاری، خاکبرداری و جاده احداث شد اما برخی از اهالی روستاهای غرب با تجمع در محل احداث مانع از حفاری شدند.
مسعودنیا ابرازداشت: این موارد درحالی که تمامی مجوز های لازمه جهت حفر چاه مذکور اخذ شده بود رخ داد؛ تجمع کنندگان معتقد بودند که حفر چاه آبرسان باعث خشک شدن باغات آنها خواهد شد لذا فرمانداری شهرستان اعلام کرد که به علت ایجاد مشکلات اجتماعی کار حفر چاه متوقف شود، لذا متوقف نیز گردید.
رئیس آبفای روستایی شهرستان لامرد تصریح کرد: در اقدام بعدی آبفای شهرستان لامرد در بالای روستای حسن آباد (در دشت اراضی ملی) برای احداث چاه آبرسان به مجموعه غرب لامرد، ضمن تعیین محل احداث چاه، مجوزهای لازمه را از ادارات مختلف در حال دریافت است تا مشکل کمبود آب دهستان حومه مرتفع شود اما متأسفانه در این اقدام نیز برخی از روستاییان با تماس های مکرر اعلام میکنند که حفر چاه آبرسان موجب آسیب به چاه‌های آنها میشود اما این موضوع بر اساس نظر کارشناسان انکار پذیر است لذا با تأمین امنیت اجتماعی از سوی دستگاه‌های ذیربط مجدانه به دنبال حفر چاه آبرسان برای مجموعه هستیم تا دیگر شاهد قطعی آب در روستاهای غرب لامرد نباشیم.
نظر شما