دادستان نقش مستقیمی در رفع عوامل جرم زا در حوزه قضایی دارد

۱۴۰۰/۱۰/۰۵ - ۱۲:۵۹:۱۰
کد خبر: ۱۲۷۸۵۰۴
دادستان نقش مستقیمی در رفع عوامل جرم زا در حوزه قضایی دارد
معاون قضایی، فناوری و برنامه ریزی رئیس کل دادگستری استان فارس در مراسم تکریم و معارفه دادستان های حوزه های قضایی رستم و کازرون گفت:دادستان نقش مستقیمی در رفع عوامل جرم زا در حوزه قضایی دارد.
به گزارش خبرگزاری برنا از فارس، علی مؤمن حسین پور در مراسم تکریم و معارفه رئیس دادگستری حوزه قضایی کازرون و دادستان های عمومی و انقلاب شهرستان های رستم و کازرون ضمن گرامیداشت یاد و خاطره سردار حاج قاسم سلیمانی و روز جهانی مقاومت به اهمیت مأموریت های قوه قضائیه به عنوان یکی از قوای سه گانه کشور اشاره کرد و گفت: گسترش عدل و عدالت در جامعه، احقاق حق، پیشگیری از وقوع جرم برخی از مهمترین مأموریت هایی است که براساس قانون اساسی برعهده دستگاه قضایی گذاشته شده و بخش بسیاری از این وظایف نیز برعهده دادستان ها قرار دارد.
وی با بیان این که دادسرا پیشانی قوه قضائیه و دادستان در خط مقدم مواجه با جرائم قرار داد گفت: مدعی العموم نقش مستقیمی در رفع عوامل جرم زا در شهرستان ایفا می نماید.
 دادسرا نقش مهم تعقیب و کشف جرم را برعهده دارد
وی یاد آور شد: در روند رسیدگی به پرونده های قضایی تا صدور حکم و اجرای آن دادسرا نقش مهم تعقیب و کشف جرم و همچنین اجرای حکم را برعده دارد.
معاون قضایی و برنامه ریزی دادگستری فارس به موضوع پیشگیری از وقوع جرم به عنوان یکی از مهمترین عوامل کاهش وقوع جرم و ورودی پرونده به دستگاه قضایی اشاره کرد و گفت:  پیشگیری عمومی، پیشگیری وضعی و پیشگیری کیفری  هر سه لازم  و ضروری است.
حسین پور با اشاره به اینکه پیشگیری عمومی از وقوع جرم بر عهده  همه مسئولان نهادها و دستگاه های مختلف است افزود: همه قوای سه گانه  باید در پیشگیری از وقوع جرم ایفای نقش نمایند تا  از ورود پرونده به دستگاه قضایی جلوگیری شود.
نقش مهم مصلحین قرآنی در زمینه صلح و سازش
وی در مراسم تکریم و معارفه رئیس دادگستری حوزه قضایی کازرون و دادستان های عمومی و انقلاب  شهرستان های رستم و کازرون پیشگیری وضعی را از دیگر عواملی دانست که ابتکار عمل را از مجرمین  خواهد گرفت و نقش دادستان  به عنوان مدعی العموم  و ورود در این زمینه را بسیار حائز اهمیت دانست و گفت:  دادستان ها در راستای پیشگیری از وقوع جرم با درایت خود ابتکار عمل را از مجرمین گرفته و از وقوع برخی از  جرائم و آسیب ها جلوگیری می نمایند.
معاون قضایی، فناوری و برنامه ریزی  رئیس کل دادگستری استان فارس ضمن قدردانی از مصلحین قرآنی شهرستان کازرون به موضوع استفاده از ظرفیت بزرگان و ریش سفیدان در زمینه صلح و سازش به خصوص در شهرستان های رستم ، ممسنی و کازرون که پیوند قومی و عشیره ای وجود دارد اشاره کرد و گفت: توسعه حل اختلاف استان فارس در زمینه صلح و سازش به خصوص در زمینه سازش پرونده های قتل  تاکنون اقدامات بسیار مناسبی انجام داده است و امروز با کمک سایر ائمه جمعه و جماعات، افراد متنفذ و تأثیر گذار، بزرگان و همچنین سایر نهادها همچون مصلحین قرآنی، می توانیم از ورود بسیاری از پرونده های قضایی به دادسرا و دادگاه ها بکاهیم.
وی احقاق حقوق عامه و ایفای نقش فعال در پیگیری موضوعات مرتبط با حقوق مردم را یکی دیگر از وظایف دادستان خواند و گفت:  در اجرای سند تحول قضایی و  تأکید ریاست معظم قوه قضائیه موضوع پیگیری حقوق عامه از جمله حفظ و صیانت از انفال و عرصه های طبیعی و منابع آب و قطع دست متجاوزین به عرصه های ملی و طبیعی بر عهده دادستان ها می باشد که در این زمینه  دادستان ها باید اهتمام ویژه  ای در این خصوص داشته باشند..
انتهای پیام
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز