حفاظت و مرمت اضطراری نقش‌برجسته سراب بهرام در شهرستان نورآباد آغاز شد

۱۴۰۱/۰۲/۲۰ - ۱۵:۱۹:۳۹
کد خبر: ۱۳۲۷۵۰۸
حفاظت و مرمت اضطراری نقش‌برجسته سراب بهرام در شهرستان نورآباد آغاز شد
مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید از آغاز طرح حفاظت و مرمت اضطراری نقش برجسته ساسانی سراب بهرام در شهرستان نورآباد ممسنی فارس توسط متخصصان مرمت در پایگاه میراث جهانی تخت جمشید خبر داد.
به گزارش خبرگزاری برنا ازفارس، حمید فدایی اظهارداشت: نقش برجسته سراب بهرام در شهرستان نورآباد ممسنی و در مجاورت روستای سراب بهرام یکی از آثار منحصر به فرد و شاخص هنر دوره ساسانی است که در کنار چشمه‌ای پر آب و منظری از طبیعت زیبا، صحنه بر تخت نشستن بهرام دوم را به تصویر کشیده است.
وی افزود: حفاظت از این نقش برجسته مهم پس از درخواست مسئول محترم اداره میراث فرهنگی شهرستان نورآباد سرکار خانم مهندس خورشیدی و متعاقبا بازدیدی که در فروردین ماه امسال از وضعیت اثر بعمل آمد، برنامه ریزی گردید و عملیات اجرایی از ابتدای اردیبهشت ماه آغاز گردید.
مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید با تاکید بر لزوم حفاظت از نقوش برجسته تاریخی افزود: استان پهناور فارس دارای بیشترین کتیبه‌ها و نقوش برجسته تاریخی است و ما این افتخار را داریم که در چند ساله گذشته با ظرفیتی که در زمینه کارشناسی و فنی حفاظت و مرمت در پایگاه به وجود آمده، علاوه بر انجام برنامه‌های حفاظت و مرمت در تخت جمشید و حرایم آن، در زمینه حفاظت و مرمت برخی از آثار صخره‌ای در پهنه استان نیز همکاری و مشارکت داریم.
مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید در پایان ضمن ابراز امیدواری به مشارکت نهادهای مرتبط در ساماندهی بهتر عرصه نقش برجسته سراب بهرام افزود: حفاظت و صیانت از میراث فرهنگی مسئولیتی است همگانی و همانطور که در برنامه حاضر نهادهای متعددی همچون اداره میراث فرهنگی نورآباد، فرمانداری، شهرداری، بخشداری، مخابرات، دهیاری شهرستان ممسنی و پاسگاه انتظامی سراب بهرام همکاری داشتند، انتظار می‌رود این مشارکت در ساماندهی عرصه اثر و برکه و سراب کم نظیر در مجاورت نقش برجسته که همچون آینه‌ای ارزش‌های اثر را دو چندان نموده است، طراحی و انجام شود.
مهندس مصطفی رخشنده خو کارشناس ارشد حفاظت و مرمت و سرپرست کارگاه حفاظت و مرمت سراب بهرام در خصوص مرمت این اثر گفت: از مهمترین مشکلات این نقش برجسته رشد گیاهان و درختچه‌ها بر روی صخره و کمی بالاتر از قاب پیشانی اثر بوده که فروپاشی بخش‌هایی از صخره را به دنبال داشته است و امکان پیشروی فرسایش به سمت نقش می‌رفت، بنابراین استحکام بخشی این قسمت از صخره و کنترل فرسایش آن در اولویت فعالیت گروه قرار گرفت.
رخشنده خو افزود: همچنین به موازات انجام استحکام بخشی‌های اضطراری، متخصصین در زمینه مطالعه، مستندنگاری و آسیب نگاری نقش برجسته اقدام نموده‌اند. وی ادامه داد: آسیب نگاری‌ها بر روی تصاویر تخت تهیه شده از اثر انجام شده است و با توجه به شناسایی الگوهای فرسایش اثر، طرح اضطراری مرمت آماده شده که در این طرح اقداماتی همچون پاکسازی رسوبات خاکی و گیاهان از سطح اثر، اصلاح مداخلات سیمانی پیشین، پر کردن درزه‌ها و ریزترک ها در سطح اثر، تثبیت و استحکام بخشی پوسته‌ها و بخش‌های متورق سنگ و هدایت روان آب‌ها از پیشانی اثر به دو سمت نقش از مهمترین اقدامات این پروژه خواهد بود.
مسئول گروه حفاظت و مرمت در پایان افزود: مواد و روش های مورد استفاده در این پروژه در چارچوب شیوه‌ها و توجه به مبانی نوین علم حفاظت و مرمت سنگ بوده و تمامی اقدامات با رعایت کمترین مداخله و حفظ اصالت اثر در حال انجام است.
انتهای پیام
نظر شما