تئاتری های فارس دعوت شدند

۱۳۹۵/۰۲/۰۸ - ۱۸:۵۲:۴۶
کد خبر: ۳۹۸۰۶۵
تئاتری های فارس دعوت شدند
معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس از انتشار فراخوان و شیوه نامه بیست و هفتمین جشنواره تئاتر استان فارس خبر داد.
به گزارش خبرگزاری برنا از فارس، معاون هنری ارشاد فارس با بیان اینکه تاریخ ارسال متن از ٨ تا ٣١ اردیبهشت ماه ٩٥ است، گفت: شیوه نامه برگزاری جشنواره تئاتر استان های کشور در سال جدید از سوی وزارت ارشاد ابلاغ شد.
مهدی امیدبخش با اشاره به اینکه جشنواره های تئاتر استانی مروری بر تولیدات و فعالیت سالیانه تئاتر استان بوده ،بر تبلور توانمندی هنرمندان ایران اسلامی تاکید داشته و در پی تثبیت جایگاه خود به عنوان مهمترین رویداد تئاتری استان است، بیان کرد: بدیهی است هویت بخشی و استقلال جشنواره های مذکور به عنوان رخدادی که در پی اجراهای عمومی و گسترش دایره مخاطبان آثار است ،با تمرکز بر زوایای ظریف زندگی مردمان هر اقلیم و پاسخگویی به نیاز های ایشان قابل دستیابی است.
وی با بیان اینکه بر اساس این شیوه نامه جشنواره تئاتر استانی توسط انجمن هنرهای نمایشی استان با نظارت ادارات کل فرهنگ و هنر ارشاد اسلامی ،انجمن هنرهای نمایشی و مشارکت اداره کل و هنرهای نمایشی در راستای تقویت اجراهای عمومی و ارتباط هر چه بیشتر تئاتر و تماشاگر برگزار خواهد شد، افزود: با در نظر گرفتن هم زمان شدن ماه مبارک رمضان با خرداد و تیر ماه و همچنین هم زمانی ماه های محرم و صفر با ماه های مهر ،آبان و آذر ١٣٩٥ ضروری است جشنواره های استانی حداکثر تا پایان شهریور ماه ١٣٩٥ برگزار شوند. در صورت برگزار نشدن جشنواره تا تاریخ ذکر شده،اداره کل هنرهای نمایشی گروه های برگزیده آن استان را به دبیرخانه جشنواره فجر معرفی نخواهند کرد.
امیدبخش شرایط عمومی برگزاری جشنواره را برشمرد و ادامه داد: جشنواره تئاتر استانی به جز بخش رقابتی به تشخیص دبیر جشنواره می تواند میزبان آثار نمایشی در بخش های دیگری همچون میهمان، ویژه ، جنبی یا ... باشد. همچنین، بخش رقابتی جشنواره که برگزیدگان آن به جشنواره تئاتر فجر معرفی خواهند شد صرفا اختصاص به آثار ایرانی خواهد  داشت.
معاون هنری ارشاد فارس با اعلام اینکه متون اقتباسی (آداپته ایرانی شده) نیز می تواند در بخش رقابتی حاضر باشند، افزود: جشنواره تئاتر استان به آثار تولید و اجرا شده در طول یک سال تئاتر اختصاص دارد.لذا تمامی گروه هایی که حدفاصل زمانی پس از اتمام جشنواره تئاتر استان در ٩٤ تا شهریور ٩٥ تولید واجرای نمایش داشته اند می توانند متقاضی حضور باشند.
وی، افزود: گروه های نمایشی در استان جهت حضور در جشنواره بین المللی تئاتر فجر مختار هستند ازطریق ارائه در خواست به صورت مستقیم جهت حضور در جشنواره بر اساس جزئیات فراخوان سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر و حضور در جشنواره تئاتر استانی که در مرحله نخست با گروه هایی همان استان وارد رقابت شده و منجر به انتخاب حداکثر دو گروه خواهند شد و در مرحله دوم با برگزیدگان تولیدات یک ساله استان ها ، یعنی حدود ٦٤ اثر برگزیده رقابت خواهند کرد و اداره کل هنرهای نمایشی از گروه های برگزیده جهت اجرا در شهرستان های استان و سایر استان ها حمایت خواهد نمود.
امیدبخش با تاکید بر اینکه تمامی آثار حاضر در بخش رقابتی جشنواره استانی می بایست تا دو هفته پیش از برگزاری جشنواره استان  حداقل بین ٥ تا ١٥ اجرای عمومی در شهرستان محل تولید داشته باشند، ادامه داد: در جشنواره تئاتر استانی صرفا آثار صحنه ای ای مورد داوری و انتخاب قرار خواهد گرفت. بنابراین گروه های نمایش خیابانی جهت حضور در جشنواره بین المللی تئاتر فجر لازم است در جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان شرکت یا طبق فراخوان سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر عمل کنند.
وی، تصریح کرد: نمایش های حاضر در بخش رقابتی جشنواره نباید توسط همان گروه (کارگردان و بازیگران) در بخش رقابتی دیگر جشنواره ها اعم از جشنواره های استانی ، منطقه ای ، سراسری و بین المللی و ... شرکت کرده باشند.
همچنین رئیس انجمن نمایش استان فارس به برخی شرایط جشنواره استانی تئاتر فارس اشاره کرد و گفت: به منظور حمایت از تولید نمایشنامه های جدید و نگهداری این آثار ضروری است متن نمایش های اجرا شده و برگزیده جشنواره های استانی جهت معرفی به جشنواره فجر بر روی لوح فشرده در محیط word  یا از طریق پست الکترونیکیgmail.cm @ prthof با ذکر مشخصات کامل و شماره تلفن نوسینده ، توسط ادارات کل استان ها به هماهنگی تئاتر استان ها ارائه شود.
امیر صادقی به ترکیب هیات انتخاب آثار جشنواره استانی تئاتر فارس اشاره و ادامه داد: با توجه به اینکه در فرایند اجرای عمومی مراحل انتخاب متون و آثار توسط شورای ارزشیابی و نظارت شهرستان یا استان انجام شده است از این رو تشریح این نکته در فراخوان جشنواره جهت شفافیت فرایند انتخاب آثار (به صورت دیدن اجرای زنده آثار یا فیلم آنها ) ضروری است.لازم به یادآوری است که دبیرخانه جشنواره تئاتر فجر آثار را به صورت فیلم مورد ارزیابی قرار خواهد داد.
وی، افزود: شیوه انتخاب آثار برای حضور در جشنواره به تشخیص دبیر جشنواره استان می تواند به صورت زنده یا ارائه فیلم نمایش انجام شود.هیات انتخاب آثار متقاضی ، متشکل از گروهی فرد ، از کارشناسان و فعالان تئاتر استان خواهد بود که ضروری است که هیچ یک از ایشان عضو گروه نمایش متقاضی حضور در جشنواره نباشند.
صادقی با بیان اینکه بر اساس شیوه نامه جشنواره های استانی هیات داوران می توانند حداکثر دو اثر بدون تعیین اولویت به عنوان آثار برگزیده جهت معرفی به جشنواره تئاتر فجر انتخاب کنند، گفت: در استان هایی که تعداد آثار اجرا شده در بخش رقابتی کمتر از ٨ اثر باشند این تعداد به یک اثر تقلیل پیدا خواهد کرد.
رئیس انجمن نمایش فارس با تاکید بر اینکه ملاک اصلی انتخاب آثار و معرفی به جشنواره تئاتر فجر دارا بودن کیفیت مقبول است. ادامه داد: ر صورت عدم احراز این شرایط توسط گروه های شرکت کننده، هیات داوران مختار است ، هیچ گزینه ای برای انتخاب نداشته باشد.
وی یاد آور شد: متقاضیان می بایست متون خود را در ٣ نسخه در قالب فایل word و روی cd به همراه فرم شرکت در جشنواره به واحد نمایش اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس(چهار راه حافظیه) تحویل نمایند.
نظر شما