سگ کشی در جاده شهرصدرا / خطر در کمین سلامت مردم

۱۳۹۷/۰۲/۲۶ - ۰۷:۵۶:۵۸
کد خبر: ۷۰۷۲۹۷
سگ کشی در جاده  شهرصدرا / خطر در کمین سلامت مردم
خبرگزاری برنا – شیراز : موضوع تلخ سگ کُشی در ایران معلوم نیست از کجا پیدا شده و چرا اینقدر اصرار داریم آن را به هر طریق ممکن اجرا کنیم،در آخرین مورد سگ کشی که در جاده منتهی به شهر صدرا در اطراف شیراز به وقوع پیوسته 40 قلاده سگ با ، ماده ای نامشخص مسموم و کشته شدند.
از چه زمانی برخی مردم سرزمینم که  همواره به رحمت و عطوفت مشهوربودند اینقدر بی رحم شدند نمیدانم، اما میدانم کشتن هر موجودی  به هر طریقی حتما جزای دارد که در همین دنیا محقق میشود.
ما انسانها نمیتوانیم با به کار بردن کلمه ولگرد  برای حیوانات و البته به منظور حفظ امنیت خود به راحتی  و با هر روشی حکم مرگ آنها را صادر کنیم.
حیوان‌آزاری از نمونه‌های بارزِ مشکلاتِ روانی است و انسانِ سالم از آزار دادنِ جانوران خوشحال نمی‌شود و برخی از متخلفان نیز نیاز به درمان دارند.
 بسیاری از قاتل‌های زنجیره‌ای سابقه حیوان‌آزاری دارند این قضیه به‌طور مستند ثابت شده‌است؛ فردی که حیوان‌آزاری می‌کند، نه‌تنها برای حیات وحش و حیوانات، که برای جامعه انسانی نیز خطرناک است.
 براساس قوانین زیست محیطی اگر فردی، یک گونه وحشی را آزار دهد یا بکُشد یا محدود کند، طبق ضوابط باید ضرر و زیان واردشده به طبیعت را بپردازد و دادگاه آن فرد را جریمه خواهد کرد.
خطر در کمین سلامت مردم
علی وفادار فعال زیست محیطی در خصوص سگ کشی در جاده شهر صدرا به خبرنگار برنا گفت: متاسفانه زمانی که فعالان زیست محیطی شهر شیراز جهت بررسی وضعیت سگ های عقیم شده توسط خودشان به  اطراف شهر صدرا رفتند با صحنه ای بسیار دردناک مواجه شدند.
وی ادامه داد: شخص یا اشخاصی به این حیوانات ماده ای سمی داده بودند که باعث خونریزی شدید از دهان حیوان و مرگ تدریجی آنها شده است.
این فعال زیست محیطی با تاکید براینکه تاکنون جسد 40  سگ جمع آوری و سوزانده شده است، تاکیدکرد: نوع ماده ای که حیوانات به واسطه آن مسموم شده اند مشخص نیست و متاسفانه سایر پرندگان و جاندارانی که دراین منطقه بوده اند نیز به دلیل اثرشدید این سم مرده اند.
سگ کشی                                                       زاغ مرده در محل سگ کشی جاده صدرا
 
وفادار سپس بیان کرد:  با توجه به تعداد حیواناتی که به دلیل وجود این سم ناشناخته  درمنطقه فوت شده اند خطر در کمین سلامت مردم است و مسئولان باید هرچه سریعتر برای پاکسازی و شناسایی نوع سم اقدام کنند.
لزوم  عقیم سازی سگ های بدون صاحب
وی ضمن ابراز  نگرانی در خصوص وضعیت سگ های بدون صاحب شهر شیراز اظهارداشت:  سگ کشی در هر کجای ایران رقم  بخورد گواهی است بر اینکه موضوع است که توجه به حقوق حیوانات در کشورمان رو به فراموشی است و افراد به خود اجازه میدهند با  استفاده از هر روشی برعلیه حیوانات بی گناه اقدام کنند.
دوستدار محیط زیست و حامی حیوانات با اشاره به آمادگی فعالان زیست محیطی شهر شیراز برای جلوگیری از کشتار حیوانات بی گناه، افزود:ما آماده ایم بعد از جمع آوری سگ‌های بدون صاحب از سطح شهر اقدام به واکسیناسیون و درمان بیماری‌های انگلی و جسمی آنها کنیم و با  عمل جراحی کاملاً علمی توسط دامپزشکان سگ‌های ماده را وازکتومی یا عقیم سازی  کنیم.
وفادار تصریح کرد: با تغذیه مناسب و انجام حمایت‌های لازم نه تنها امکان زندگی و مرگ به صورت طبیعی برای این حیوانات فراهم میشود بلکه با جمع آوری و درمان حیوانات سطح شهر هم تمیز می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه هیچ ارگانی در سطح کشور قراردادی برای عقیم سازی سگ های بدون صاحب نبسته و تمام عقیم سازی ها توسط دوستداران حیوانات و و باهمکاری دامپزشکان دلسوز انجام می شود، عنوان کرد: انجام عمل عقیم سازی و استفاده از تجربه سایر کشورها در زمینه  سگ های بدون صاحب موجب می‌شود تا این موضوع در طی دو تا سه سال در سطح استان فارس به طور کامل حل و فصل شده و تحت کنترل درآید.
برخورد با افراد خاطی
شهردارشهر صدرا نیز در گفتگو با خبرنگار برنا با تاکید براینکه منطقه ای که 40قلاده سگ در آن تلف شده اند جزء حریم شهر صدرا نیست ،گفت: شهرداری برای عقیم سازی سگ های بدون صاحب قراردادی با پیمانکار بسته است.
سگ کشی                                                                   شغال کشته شده در  جاده صدرا
 
عباس ملک زاده تاکید کرد: درراستای حفظ سلامت شهروندان صدرا بازدیدی از منطقه مورد نظر  به همراه فعالان زیست محیطی خواهم داشت و به صورت جدی قضیه را پیگری میکنم تا متخلفان مشخص واز طریق قضایی با آنها برخورد شود.
برای نخستین بار در ایران، با مصوبه‌ای که توسط فرمانداری و دادستانی تبریز تصویب شد، از تیرماه ۱۳۹۳ سگ‌کشی در تبریز و استان آذربایجان شرقی غیرقانونی اعلام شده و تمام سگ‌های بدون صاحب تبریز برای عقیم‌سازی و نگهداری به پناهگاه حیوانات پردیس منتقل می‌شوند.
امید که دراستان فارس نیزبا تدبیر مسئولان و فعالیت مطلوب تر فعالان زیست محیطی حامی حقوق حیوانات زمینه نگهداری مناسب و عقیم سازی حیوانات بدون صاحب به صورت جدی فراهم شود.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز