از قارچ های سمی تا آسیب های مغزی

۱۳۹۷/۰۲/۲۷ - ۰۷:۵۳:۳۲
کد خبر: ۷۰۸۱۸۰
از قارچ های سمی تا آسیب های مغزی
یکی از گسترده ترین و محبوب ترین فعالیت ها در فصل بهار در سراسر کشور و به ویژه در مناطق روستایی، جمع آوری قارچ و دمبل کوهی به عنوان یک ماده غذایی است
به گزارش خبرگزاری برنا از ، کارشناس مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم دانشگاه علوم پزشکی شیراز، گفت: مسمومیت با قارچ های سمی با تشخیص و مصرف اشتباه قارچ های وحشی به دلیل شباهت ظاهری آنها با قارچ های خوراکی ایجاد می شود که در برخی موارد ممکن است منجر به مرگ فرد شود.
دکتر "زکیه آصف جاه"، افزود: انواع مختلفی از قارچ های سمی از نظر نوع محتوای سم و تظاهرات بالینی ناشی از سموم آنها وجود دارد که بیشتر بر اساس شروع نشانه های مسمومیت به دو گروه زوداثر(۱۸۰-۳۰ دقیقه پس از خوردن) و طولانی اثر(۲۴-۶ ساعت پس از خوردن) طبقه بندی می شوند.
او از نشانه های مسمومیت های قارچی به تهوع، استفراغ، دردهای شکمی، اسهال، تعریق، گُر گرفتگی، تب بالا، نبض تند، ضربان نامنظم قلب، کاهش فشار خون، سردرد، ضعف، سرگیجه، غش، تاری دید، مشکلات تنفسی، تشنگی بیش از اندازه، توهم، هذیان، تشنج، کما و در موارد شدیدتر آسیب های کبدی، کلیوی، مغزی و حتی مرگ، اشاره کرد.
این دکتر داروساز، با اشاره به برخی از تصورات اشتباه در زمینه شناسایی و مصرف قارچ ها، توضیح داد: به عنوان مثال، این نکته که اگر حیوانات قارچ ها را می خورند پس برای مصرف انسان نیز مشکلی ندارند، نادرست است؛ زیرا بسیاری از حیوانات می توانند قارچ های سمی را بدون هیچ گونه عارضه جانبی مصرف کنند.
او همچنین به تصور نادرستی دیگر اشاره کرد که قارچ بر روی چوب، رشد کرده، آن قارچ غیرسمی است و از مردم خواست تا در این زمینه نیز هوشیار باشند.
دکتر آصف جاه، با معرفی برخی از خصوصیات ظاهری قارچ های سمی، به وجود کلاهک یا ساقه قرمز رنگ، وجود پرزهای سفید رنگ زیر کلاهک قارچ، وجود حلقه بر روی ساقه یا وجود قسمت کیسه ای یا فنجانی شکل در پایین ساقه قارچ اشاره کرد و یادآور شد: این ویژگی ها تمام خصوصیات قارچ های سمی نیست.
بهترین راه شناسایی قارچ های سمی چیست؟
او افزود: هر چند در شناسایی قارچ ‌های سمی صفات ظاهری نقش بسیار مهمی دارند، اما به علت عدم اطمینان و کارآیی دقیق این روش‌، بهترین راه شناسایی دقیق آنها با استفاده از روش های آزمایشگاهی است.
این کارشناس مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم برای پیشگیری از مسمومیت با قارچ ها، توصیه کرد: در صورت رفتن به دامان طبیعت، نه تنها باید از چیدن و خوردن قارچ های خودرو خودداری کنیم، بلکه نباید به آنها دست بزنیم و در صورت لمس آنها، باید از تماس دست با چشم، دهان و پوست خودداری شود، همچنین باید به کودکان درباره قارچ های سمی آگاهی داده و آنها را از مصرف هر نوع قارچ منع کنیم.
او اضافه کرد: پختن، کباب کردن، در نمک انداختن و خشک کردن، نمی تواند سموم قارچ ها را از بین ببرد و بخارات ناشی از برخی از گونه ها می تواند موجب مسمومیت شود، بنابراین مطمئن ترین راه، خرید و استفاده از قارچ های خوراکی در بسته بندی های مطمئن از مغازه ها و فروشگاه هاست.
این پزشک داروساز در پایان، گفت: در صورت شک به مصرف قارچ های سمی و مسمومیت با آنها، باید هر چه سریع تر با اورژانس ۱۱۵ یا مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم با شماره ۱۹۰ و ۳۲۳۳۱۰۱۷ تماس گرفت یا بیمار را به مراکز درمانی منتقل کرد.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز