دفاتر قضایی نی‌ریز و داراب راه‌اندازی شد

۱۳۹۷/۰۴/۲۰ - ۲۰:۰۴:۲۰
کد خبر: ۷۲۸۱۳۸
دفاتر قضایی نی‌ریز و داراب راه‌اندازی شد
با حضور معاون قضایی و برنامه ریزی دادگستری فارس ،رؤسا و دادستان های عمومی و انقلاب شهرستان های داراب و نی‌ریز و جمعی از مسؤلان این شهرستان ها دفاتر خدمات قضایی در شهرستان نی ریز و داراب افتتاح شد .
به گزارش خبرگزاری برنا ازفارس، معاون قضایی و برنامه ریزی رئیس کل دادگستری استان فارس در آئین افتتاح دفتر خدمات قضایی شهرستان داراب با بیان این که یکی از راهبردهای دستگاه قضایی موضوع عدالت الکترونیک است گفت: عدالت الکترونیک اهدافی دارد و در رأ س آن استفاده از ظرفیت های مردمی برای حوزه عدالت است و  استفاده  از ظرفیت های مرمی به مدد فناوری اطلاعات و ارتباطات میسر و ممکن شده است.
 عبدالنبی نجیبی دفاتر خدمات الکترونیک  قضایی را یکی از این ظرفیت ها مردمی خواند و گفت: یک از اهداف عدالت الکترونیک شفافیت کارکرد دستگاه قضایی است تا مردم بتوانند جریان  پرونده خود را  از طریق پهنه اینترنت و ایمیل و همچنین امکانات دیگر مانند دریافت  پیامک در هر زمان به صورت شفاف دنبا ل کنند .
وی در ادامه خاطر نشان کرد: استفاده از فناوری نوین و شفافیت امور جلوی سوء استفاده برخی از کارچاق کن ها و دلال ها را گرفته و امروز با استفاده از ابلاغ الکترونیک و همچنین استفاده از اینترنت و فضای مجازی مردم به راحتی می توانند به پرونده  خود دسترسی داشته و سیر پرونده را ببینند و به آن  اشراف پیدا کنند .
معاون قضایی و برنامه ریزی رئیس کل  دادگستری فارس از راه اندازی سامانه هایی  در جهت نقد آراء از سوی قوه قضائیه خبر داد و گفت: برای نقد آراء با این معنا آراء بدون ذکر نام و مشخصات در اختیار افراد، وکلا ،مردم و بویژه  افرادی که اهل نقادی و اهل فن هستند در دستگاه قضایی قرار می گیرد و می توانند با  نقادی به جا و به موقع  بر روند قضایی نظارت کنند .
نجیبی  در ادامه افزود:  قاضی اگر بداند رأی را که صادر می کند در معرض نقادی قرار می گیرد طبیعتاً  رأی را مستدل تر و مستندتر انجام خواهد داد .
وی گفت: در حال حاضر با این کار شفافیت در 2 محور میسر شده است  یکی رساندن اطلاعات شفاف به مردم که از هرکجای کشور و  اقصی نقاط دنیا بتوانند به اطلاعات پرونده خود  دسترسی داشته باشند و دیگر این که امکان نقادی آن به طور کلی برای جامعه دانشگاهی و جامعه حقوقدان فراهم آید و هم اکنون زمینه شروع این کار فراهم شده است  و در آینده  نزدیک بقیه آن به فعلیت خواهد رسید .
وی هدف از تأسیس دفاتر خدمات قضایی را  تکریم ارباب رجوع با سپردن کار به مردم ، حفظ کرامت ارباب رجوع به نحو بهتر و همچنین ارتقاء کیفیت کارها نسبت به گذشته دانست .
معاون قضایی و برنامه ریزی دادگستری استان فارس به برخی از فواید دفاتر خدمات قضایی در حوزه های قضایی اشاره کرد و گفت: با ایجاد این دفاتر سعی داریم محیط بهتر و مناسب تر چه از لحاظ سرمایش و گرمایش،آب آشامیدنی و امکانات رفاهی  وچه از لحاظ صرف زمان و وقت ایجاد نمائیم تا شرایط انجام کار برای ارباب رجوع در فضای بهتر و راحت تری فراهم شود.
نجیبی در ادامه افزود: با تأسیس این دفاتر مردم به راحتی می توانند  با زمان بندی و مدیریت صحیح کارهای خود جهت انجام امورات حقوقی خود در زمان و ساعت مشخصی به این دفاتر مراجعه و بدین نحو وقت کمتری از مردم صرف امورات قضایی شود .
وی با بیان این که دفاتر خدمات قضایی خاکریز اول و پیشانی دادگستری در ارائه خدمات قضایی است تأکید کرد: اگر طرح خدمات قضایی به خوبی اجرا شود سبب کاسته شدن مقداری از سیل ورودی پرونده ها به دستگاه قضایی و همچنین کاهش رفع اطاله دادرسی می شود .
معاون قضایی و برنامه ریزی رئیس کل دادگستری فارس با بیان این که دفاتر خدمات قضایی جزئی از تشکیلات قضایی است و تشکیلات قضایی باید بی طرف باشد یادآور شد: دفاتر خدمات قضایی نمی توانند کار وکالت انجام دهند و مانند یک وکیل اصحاب دعوی را علیه یکدیگر راهنمایی کنند چرا که بر خلاف عدالت قضایی محسوب می‌شود ولی راهنمایی تا جایی که احساس نشود دفاتر خدمات قضایی در کسوت وکیل آمده از وظایف و خصایص است .
وی در ادامه یادآور شد: پیش از این در ارائه در دادخواست ها الزام به تایپ آن نبود اما  دادخواست ها در دفاتر خدمات قضایی به صورت تایپی در سیستم قرار می گیرد و شکل دادخواست ها از لحاظ خواندن و مطالعه در دادگستری وضعیت بهتر و پرونده ها شکل منظم تری  به خود می گیرند .
وی فایده دیگر اقدامات دفاتر خدمات قضایی را آرشیو الکترونیکی آن دانست و گفت: زمانی که از سنگ بنا پرونده و مستندات خواهان و دادخواست تایپ و  اسکن و در سیستم ذخیره و ضبط می شود برای همیشه در سیستم می ماند و چنانچه ناخواسته پرونده ای مفقود شود سوابقی از پرونده در سیستم وجود دارد .
سرپرست معاونت فناوری اطلاعات دادگستری فارس فایده اساسی دفاتر خدمات قضایی را ارتقاء ابلاغ الکترونیک دانست و گفت: در حال حاضر چون نسخه دوم دادخواست و ضمائم اسکن نمی شود و در سیستم وارد نمی گردد به صورت الکترونیکی نمی شود آن را به طرف مقابل ابلاغ کرد اما از این به بعد با  تایپ نسخه ثانویه دادخواست و اسکن کردن مدارک خواهان تعداد ابلاغات الکترونیکی بیشتر خواهد شد .
نجیبی با  اشاره به این که از قدیم علمای علم حقوق و حکما  یکی  از موارد آسیب در سیستم قضایی، انتظامی را بحث ابلاغ می‌دانستند یادآور شد: در حال حاضر از اهداف دستگاه قضایی گسترش ابلاغ الکترونیک است و خوشبختانه این طرح به صورت پایلوت و آزمایشی از استان فارس شروع شد و با ابلاغ الکترونیک  جلوی بسیاری از مفاسد ابلاغ گرفته شد .
وی در آئین افتتاح دفاتر خدمات قضایی شهرستان های  نی ریز و داراب  تصریح کرد: ابلاغات الکترونیکی در رفع اطاله دادرسی بسیار مؤثر است چرا که باعث می شود  افراد بدون لزوم مراجعه به دادگاه و بدون صرف وقت و هزینه به اوراق قضایی و روند رسیدگی به پرونده دسترسی داشته باشند .
معاون قضایی و برنامه ریزی دادگستری فارس با بیان این که نزدیک به 70 درصد پرونده های قضایی استان فارس به صورت الکترونیک ابلاغ می شود خاطر نشان کرد: آن 30 درصد از پرونده های استان  نیز که  به صورت الکترونیکی ابلاغ نمی‌شوند ابلاغاتی هستند که ضمیمه دارند و امکان اسکن و یا تایپ  این ضمیمه ها وجود ندارد و به صورت عادی از سوی مأمور ابلاغ و با صرف هزینه و زمان به طرف مقابل می رسد که روش مطمئتنی نیست چرا که ممکن است ابلاغات به صورت الصاقی انجام شود و نهایتاً روش ابلاغ فیزیکی متقن و مطمئن نیست .
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز