همایش خاک در شیراز برگزار می‌شود

۱۳۹۷/۰۹/۱۰ - ۰۸:۲۴:۳۴
کد خبر: ۷۸۲۱۵۲
همایش خاک در شیراز برگزار می‌شود
رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری شیراز از برگزاری همایش روز جهانی خاک در شیراز خبر داد .
به گزارش خبرگزاری برنا از فارس، جهانبخش میرزاوند اظهارداشت: خاک برای جامعه بشری ارزشی ویژه دارد و هیچ جایگزینی برای آن وجود ندارد . 
وی خاطرنشان کرد: زندگی انسان‌ها به خاک وابسته است؛ چرا که غذای 7 میلیارد انسان را تامین می‌کند؛ از سوی دیگر تمامی سازه‌های بشری نیز بر خاک استقرار یافته است . 
میرزاوند ادامه داد: در برخی نقاط که برای دفن مواد زائد با محدودیت خاک مواجهیم، مشکلات زیست‌محیطی عمده‌ای ایجاد شده است که باید در قالب یک پروتکل مدون ویژه برطرف شود تا اثرات زیست‌محیطی برجای نگذارد . 
رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری شیراز اظهار کرد: متاسفانه فرایند تولید خاک بسیار طولانی است؛ چنانکه برای تولید یک سانتیمتر خاک حداقل 300 سال زمان لازم است . 
وی با بیان اینکه خاک در دنیای پر چالش امروز مورد تهدید واقع شده است و کیفیت آن درحال تنزل است، فرسایش خاک و آلودگی آن را از عواملی دانست که منجر به حذف خاک از چرخه زندگی بشر می‌شود یا بر آن تاثیری سوء می‌گذارد . 
میرزاوند گفت: با توجه به مباحث یادشده امسال شیراز در تاریخ ۱۲ آذرماه مصادف با ۵ دسامبر میزبان همایش روز جهانی خاک است که در پارک آزادی شیراز برگزار خواهد شد . 
رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری شیراز گفت: این همایش یک روزه با همکاری انجمن علوم خاک ایران دانشگاه شیراز، سازمان محیط زیست اتاق بازرگانی صنایع و معادن استان فارس، مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی اداره کل منابع طبیعی فارس، سازمان جهاد کشاورزی فارس و انجمن علمی خاک دانشکده کشاورزی شیراز برگزار می‌شود . 
وی اعلام کرد: شیراز به همین بهانه میزبان چهره ماندگار علم خاک شناسی ایران دکتر محمد جعفر ملکوتی و دکتر هادی اسدی رحمانی رییس موسسه تحقیقات خاک و آب کشور خواهد بود . 
میرزاوند همچنین از همکاری سازمانهای مردم نهاد، دانشجویان علاقمندان به خاک و کارشناسان محیط زیست در اجرای این همایش خبر داد . 
وی  هدف از برگزاری این همایش را تبیین اهمیت خاک برشمرد و بیان داشت: فرهنگ‌سازی و افزایش آگاهی عمومی برای کمک گرفتن از آحاد مردم در حفظ منابع خاک از دیگر اهداف این همایش خواهد بود . 
میرزاوند یادآور شد: در حاشیه این همایش از خادمان خاک و افرادی که به هر نحوی در سازمان محیط زیست و منابع طبیعی جهاد کشاورزی شهرداری شیراز خدمتی به خاک کرده اند و در مدیریت بهینه آن سهیم بوده اند، به منظور فرهنگ سازی مناسب تجلیل به عمل خواهد آمد . 
وی همچنین دیگر برنامه‌های این همایش را ارائه سخنرانی، برگزاری نمایشگاهی در خصوص اهمیت خاک و رونمایی از اطلس خاک فضای سبز شهری شیراز برشمرد . 
میرزاوند با بیان اینکه فضای سبز شهری، زاییده خاک است، ادامه داد: مدیریت بهینه خاک فضای سبز شهری و خاک های موجود در حاشیه  شهرها از پیامدهای زیست محیطی ممانعت می‌کند و چنین مدیریت سودمندی حاصل همکاری های بین سازمان های مختلف، همکاری سازمان یافته گروه ها و سازمان های مردم نهاد است . 
او گفت: درراستای مدیریت خاک آشنایی با کیفیت آن که مبتنی بر خصوصیات فیزیکی و شیمیایی خاک مثل شوری، میزان قلیایی بودن، مقدار ماده آلی، نفوذپذیری و کمیت عناصر غذایی مورد نیاز گیاه است از تمام خاک های فضای سبز شیراز نمونه برداری شده است . 
  رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری شیراز ادامه داد: خصوصیات یادشده در آزمایشگاه اندازه گیری می شود و بر این اساس نقشه پراکنش این خصوصیات کیفی تهیه خواهد شد که برای ارزیابی وضعیت موجود و برنامه ریزی مدیریت خاک مورد استفاده قرار می‌گیرد .
میرزاوند تهیه این نقشه را درراستای اندیشیدن تمهیدات لازم در مناطقی دانست که در معرض خطر شور شدن و فرسایش هستند . 
او گفت: متاسفانه خاک فضای سبز شهری شیراز به علت بی‌توجهی به حاصلخیزی بسیار فقیر شده است؛ از سوی دیگر، عدم مدیریت بهینه باعث فشردگی خاک شده که منجر به کاهش نفوذ آب و اکسیژن می‌شود که منجر به ممانعت از گسترش ریشه در خاک فشرده‌ شده است . 
رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری شیراز گفت: با راه اندازی سایت های غنی سازی خاک در شهرداری شیراز در تلاشیم قبل از  ورود خاک به فضای سبز شهری و محل کاشت درختان، آن را غنی سازی کنیم و در چارچوب پروتکل های فنی و علمی کمبودها و نقایص تغذیه‌ای آن را ابتدا شناسایی و سپس رفع کنیم . 
میرزاوند مزیت دیگر این اقدام را تهیه اطلس کیفیت خاک‌های فضای سبز شهری با مانیتورینگ و پایش ادواری دانست که بر اساس آن می‌توان تغییرات خاک و وضعیت کیفی آن را مدیریت کرد .
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز