پیگیری برای اجرایی شدن برنامه ژنتیک اجتماعی در سراسر استان

۱۳۹۷/۰۹/۱۳ - ۱۲:۳۶:۲۵
کد خبر: ۷۸۳۷۱۰
پیگیری برای اجرایی شدن برنامه ژنتیک اجتماعی در سراسر استان
همگام با اهداف اجرای برنامه ژنتیک اجتماعی و غربالگری بیماری های متابولیک ارثی، پنجمین کمیته متابولیک ارثی استان فارس، به ریاست مشاور عالی رئیس دانشگاه برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری برنا از فارس، معاون بهداشت دانشگاه گفت: هدف از اجرای برنامه غربالگری بیماری های متابولیک ارثی نوزادان را کاهش بروز بیماری، مرگ و میر و معلولیت در نوزادان، شیرخواران و کودکان عنوان کرد و گفت: در حال حاضر بیش از ۲۳ درصد میزان مرگ ومیر کودکان جمعیت تحت پوشش دانشگاه به دلیل ناهنجاری های بدو تولد است.
دکتر «عبدالرسول همتی» افزود: زمانی که میزان میزان مرگ و میر کودکان زیر یک سال(IMR) به کمتر از ۱۰ در هزار تولد زنده برسد، بیش از ۳۰ درصد علت مرگ و میر کودکان زیر یک سال به علت ناهنجارهای ژنتیک زمان تولد است.
وی تاکید کرد: با آموزش زنان باردار در سه ماه ابتدایی و آخر بارداری در خصوص غربالگری به هنگام در فاصله سه تا پنج روزگی بدو تولد، شناسایی و درمان مناسب، انجام مداخله های لازم نظیر مشاوره، مراقبت ژنتیک و آزمایش های تشخیص قبل از تولد، می توانیم علاوه بر کاهش مرگ و میر و معلولیت، از میزان بروز این بیماری ها بکاهیم.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: با هدف ارائه گزارش اقدامات انجام شده و تدوین راهکارهای لازم برای گسترش غربالگری بیماری های متابولیک ارثی نوزادان، پنجمین کمیته متابولیک ارثی استان با حضور اعضای کمیته برگزار شد.
دکتر همتی از آغاز غربالگری ۲۰ بیماری متابولیک ارثی از اردیبهشت امسال، در دو مرکز غربالگری نوزادان شیراز خبر داد و اضافه کرد: با پیگیری های صورت گرفته، این طرح از مهر در تمامی مراکز غربالگری نوزادان شهرستان شیراز اجرا شده است.
وی ادامه داد: اقدامات انجام شده برای اجرای برنامه ژنتیک اجتماعی با انجام ممیزی و بازدیدهای مکرر، به همت آزمایشگاه مرجع سلامت و اداره ژنتیک و تایید سه آزمایشگاه متابولیک ارثی شامل مرکز جامع ژنتیک جنوب، فرزانگان و دکتر گلبهار در استان اغاز شده است و کلینیک متابولیک ارثی در درمانگاه امام رضا (ع) نیز با تیم کامل بالینی شامل اساتید فوق تخصص غدد اطفال، کارشناس تغذیه، روانشناس و پرستار، آماده پذیرش بیماران شناسایی شده در تمامی ایام هفته است.
دکتر همتی یادآور شد: تاکنون بیش از پنج هزار و ۶۰۰ نوزاد غربالگری شده اند که از این تعداد ۲۸ مورد نیاز به تکرار و انجام آزمایش مجدد و تایید تشخیص داشته اند و چهار مورد نیز با نتایج مثبت به کلینیک متابولیک ارثی ارجاع شده اند.
گفتنی است در پایان این نشست مقرر شد با توجه به مصوبه هیات رئیسه دانشگاه، با همکاری معاونت های مرتبط، برنامه ریزی لازم برای اجرای طرح در تمام نقاط استان صورت پذیرد
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز