تجربه شیرین تر نوروز با تغذیه سالم

۱۳۹۷/۱۲/۲۶ - ۱۵:۵۰:۳۵
کد خبر: ۸۲۵۳۰۳
تجربه شیرین تر نوروز با تغذیه سالم
با آغاز سال نو و شکوفایی طبیعت، فرصتی مناسب برای بازنگری در الگوی غذایی، عادت ها و رفتارهای تغذیه ای و آغاز فصلی نو در تغذیه است، زیرا در عید نوروز تغییرهای گسترده ای در وضعیت تغذیه پیش می آید که می تواند بر سلامتی اثرگذار باشد.
به گزارش خبرگزاری برنا از فارس، مدیرگروه بهبود تغذیه دانشگاه گفت: این تغییرات تغذیه ای در نوروز همراه با افزایش مصـرف انـواع شـیرینی، شـکلات، گـز، آجیل و خشکبار است که دارای قند، چربی و کالری بالا هستند و زیاده روی در مصرف آنها، موجب افزایش وزن و چاقی می شود.
«رضیه شناور» با بیان اینکه در تعطیلات نوروز، تحرک و فعالیت جسمی افراد کاهش می یابد و با افزایش وزن به ویژه در افراد با سـنین بـالاتر، خطر ابتلا بـه افـزایش فشـار خون، قنـد یـا چربی های خون افزوده می شود، توصیه کرد: بهتر است ورزش و نرمش در صبح و زمانی که شـکم خـالی اسـت، انجـام شود.
وی  با اشاره به اهمیت مصرف میوه، سبزی و سالاد در این ایام، ادامه داد: میوه و سبزی به کاهش قند و چربی خون که به دنبال مصرف شیرینی و آجیل ایجاد شده، کمک می کند و موجـب کـاهش کلسـترول، دیگر چربـی هـای نامطلوب خون و تنظیم تعادل فشار خون می شود و به حفظ سلامت قلب و عروق کمک می کند.
مدیرگروه بهبود تغذیه دانشگاه با اشاره به این که در ایام نوروز و تعطیلات سال نو به علت صرف غذا در رستوان یا دعوت به میهمانی های ناهار و شام، الگوی غذایی افراد تغییر می کند، گفت: غذاهایی که در میهمانی ها یا رستوران ها تهیه می شوند، به طور معمول سرخ کرده، چرب تر و پرنمک تر از غذاهای معمـول خـانگی است و اثر بدی بر سلامت انسان می گذارد، پس بهتر است افراد حجم کمتری از این نوع غذاها را میل کنند.
شناور با بیان اینکه در ایام عید در بیشتر افراد، پرخوری یا بی نظمی در غذا خوردن مشاهده می شود، هشدار داد: پس از نوروز، بعضی از افـراد بـه ویژه کودکان، نوجوانان، سالمندان و افرادی که دستگاه گوارش ضعیفی دارند، دچار اختلالات و نـاراحتی هـای گوارشـی می شوند کـه عوارض آن تا مدت ها موجب آزار و رنجش آنها می شود.
وی افزود: یکی از مشکلاتی که افراد در ایام تعطیلات از آن شکایت می‌کنند، یبوست و مشکلات گوارشی است‌؛ عمده‌ترین دلیل این مشکلات به ویژه در کودکان، مصرف بالای آجیل و تنقلات و همچنین نخوردن میوه و سبزی است، زیرا مصرف میوه و پیاده ‌روی، مانع از بروز مشکلات گوارشی می‌شود.
مدیرگروه بهبود تغذیه دانشگاه توصیه کرد: مصرف میوه به ویژه سبزی را در سال جدید افزایش دهیم؛ هرگز از یاد نبریم که میوه و سبزی سرشار از آنتی اکسیدان است که با ترکیبات سمی و اکسیدان که در سوخت و ساز در بدن ایجاد شده یا از محیط به بدن وارد می شود، مقابله می کند.
شناور با این توصیه که استفاده از میوه و سبزی بدن را از عوامل سرطان زا، بیماری زا، التهاب زا و حتی پیری محافظت می کند، تاکید کرد: با توجه به کالری میوه و سبزی، باید در مصرف آن تعادل باشد و شست و شوی بهداشتی آن در هر موقعیتی فراموش نشود.
مصرف میوه های خشک دیگر توصیه این کارشناس ارشد تغذیه بود و گفت: ارزش تغذیه ای میوه های خشک به شیوه خشک شدن آنها بستگی دارد، هرچه زمان خشک کردن بیشتر باشد و مواد خشک کننده بیشتری استفاده شود، از ارزش تغذیه ای آنها کاسته می شود.
مدیرگروه بهبود تغذیه دانشگاه یادآور شد: میوه های خشک به نسبت واحد حجم، کالری بیشتری دارند اما به دلیل نگهداری آسان تر برای استفاده در مدت طولانی مناسب تر است و کارشناسان تغذیه توصیه می کنند، برای بهره مند شدن از ویتامین ها و املاح موجود در میوه ها، آنها را به صورت تازه مصرف کنیم.
شناور با بیان اینکه میوه های خشک در مسافرت ها جایگزین مناسبی برای تنقلات است، عنوان کرد: مصرف حبوبات، کوتاهی نکردن در مصرف آب به صورت روزانه نزدیک به ۶ تا ۸ لیوان و استفاده مناسب لبنیات به صورت روزانه متناسب با نیاز بدن، نزدیک به دو تا سه لیوان شیر یا ماست، از دیگر روش های تغذیه سالم در ایام نوروز است.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز