مدیرکل زندان های فارس:

راه اندازی هفت مدرسه قرانی در زندان های فارس

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ - ۱۰:۲۲:۴۵
کد خبر: ۸۶۱۸۹۵
راه اندازی هفت مدرسه قرانی در زندان های فارس
مدیرکل زندان های فارس گفت: تعداد۷ مدرسه قرآنی و۱۱ دارالقرآن در زندان های استان فعالیت دارند و بیش از ۸۸۰۰نفر از زندانیان در کلیه اندرزگاه ها در فعالیت های آموزشی شامل روخوانی، روانخوانی، مفاهیم وترجمه، صوت و لحن و حفظ قرآن از یک جزء تا کل قرآن در حال فعالیت هستند و از این تعداد۱۴۶۰نفر از زندانیان از صور منتخب تا کل قران حفظ می باشند.
به گزارش خبرگزاری برنا از فارس سیدحشمت اله حیات الغیب اظهارداشت: بیش از ۷۶ درصد زندانیان نیز در فعالیت های قرآنی مانند جمع خوانی قرآن، ختم قرآن دست جمعی، محافل انس با قرآن و… فعالیت دارند.
وی اضافه کرد: تعداد ۱۲۲۶نفر از زندانیان و کارکنان در آزمون سراسری مفاهیم قران کریم اداره اوقاف و امور خیریه ثبت نام و شرکت کرده اند و تعدادی ازکارکنان، سربازان وظیفه، خانواده کارکنان و زندانیان نیز در مسابقات منطقه ای و کشوری قرآن شرکت و حائز رتبه برتر شده اند.
مدیرکل زندان های فارس ادامه داد: کلاس های عقیدتی، احکام و اخلاق در ۶ دوره برای زندانیان برگزار و ۹۸درصد از زندانیان در این کلاس ها مشارکت فعال داشته اند.
حیات الغیب با اشاره به آموزش زندانیان در حوزه سوادآموزی گفت: در مدرسه یادگیری محلی بصیرت (عادل آباد) ۲۱۱نفر در مقاطع مختلف تحصیلی آموزش و پرورش ادامه تحصیل  داده اند و ۲۴۳نفر در کلاس های نهضت سوادآموزی استان مشغول تحصیل بودند و این اداره کل در حوزه سوادآموزی طی سال های متوالی به عنوان دستگاه برتر شناخته شده است.
وی اظهار داشت: تعداد ۷۸ نمازخانه در زندان های استان فارس وجود دارد که ۶۱ روحانی با حضور ۸۵ درصدی زندانیان به اقامه نمازجماعت در زندان ها می پردازند و در دبیرخانه ستاد نماز اقامه استان به عنوان یکی از دستگاه های برتر در این حوزه معرفی شده است.
مدیرکل زندان های فارس اضافه کرد: مساحت کل نمازخانه های موجود در زندان های تابع  استان ۷۳۹۵ متر مربع می باشد و از این تعداد نمازخانه، ۷نمازخانه در سال ۹۷ به نمازخانه زندان های استان اضافه شده است.
حیات الغیب گفت: تعداد۱۸ کتابخانه مشارکتی با همکاری اداره کل امور کتابخانه های استان در زندان های استان دایر می باشد و تعداد کل کتب کتابخانه های زندان های استان بیش از ۸۳هزار جلد کتاب می باشد و۹۵درصد از زندانیان اعضای فعال کتابخانه ها می باشند.
وی ادامه داد: در مسابقه کتابخوانی رضوی، بیش از ۴۰۰۰ نفر زندانیان، کارکنان و خانواده کارکنان و سربازان وظیفه مشارکت و۱۰نفر به عنوان نفرات برگزیده انتخاب و این اداره کل به عنوان دستگاه فعال در این حوزه در سطح استان معرفی و مورد قدردانی قرار گرفته است.
مدیرکل زندان های فارس اظهار داشت: توجه به ورزش و برنامه‌های ورزشی یکی از راهکارهای مؤثر در پیشگیری از آسیب رفتارهای پرخطر در زندان‌ها است وسال گذشته المپیاد ورزشی زندانیان زن و مرد همزمان با زندان های سراسر کشور باحضور۴۰درصدی زندانیان استان برگزار گردیده است.
این مقام مسؤول در زندان ها یادآور شد: با برگزاری یازدهمین جشنواره تئاتر استانی با حضور۴۸ اثر از نمایش زندانیان زندان های استان، زندانیان هنرمند برتر در این حوزه معرفی شدند.
حیات الغیب گفت: تفاهم نامه همکاری با دانشگاه علوم پزشکی شیراز در خصوص تهیه و تحویل تجهیزات پزشکی برای زندان های تابع و تأمین پرسنل متخصص به صورت رایگان منعقد گردیده و تعامل مطلوبی با مجموعه علوم پزشکی استان وجود دارد.
مدیرکل زندان های فارس افزود: با همکاری دانشگاه علوم پزشکی طرح دیده وری و بیماریابی در زندان های مرکزی شیراز، بازداشتگاه و مجتمع حرفه آموزی و کاردرمانی شیراز انجام و ۱۰هزار دوز  واکسن مننژیت در زندان های شیراز و داراب  تزریق و طرح دیده وری مبارزه با سل به تعداد۳۰۰۰نفر در زندان های شیراز  انجام شده است.
وی ادامه داد: یک دستگاه آمبولانس پیشرفته و مجهز با همکاری سازمان مدیریت و برنامه ریزی و دانشگاه علوم پزشکی شیراز جهت اعزام زندانیان اورژانسی در اختیار مجتمع حرفه آموزی و کاردرمانی شیراز قرار گرفته است.
حیات الغیب یادآور شد: دو دستگاه نوار قلب خریداری و سه دستگاه اتوکلاو از سازمان بهداشت جهانی دریافت و در اختیار بهداری زندان های استان قرار گرفته است.
مدیرکل زندان های فارس اظهار داشت: دوره آموزشی تخصصی مبارزه با سل ویژه کلیه مراقبین و رؤسای اندرزگاه ها و کارکنان حوزه بهداشت و درمان زندان های استان با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و با هدف پیشگیری و ارتقا سطح علمی کارکنان در مرکز آموزش برگزار گردیده است.
وی با اشاره به برگزاری دوره های آموزش فنی و حرفه ای برای زندانیان گفت: تعداد۳۴۵ دوره آموزشی فنی و حرفه ای در قالب۷۴عنوان رشته و با حضور۸۰نفر مربی برای زندانیان در سطح زندان های استان برگزار می شود.
حیات الغیب یادآور شد: سال گذشته تعداد۸۲۵۰ نفر از زندانیان در دوره های آموزشی فنی و حرفه ای، میراث فرهنگی و جهاد کشاورزی ثبت نام و تعداد۷۴۳۶ نفر در آزمون های پایان دوره موفق به کسب نمره قبولی و دریافت گواهینامه مهارت فنی شده اند.
مدیرکل زندان های فارس افزود: زمینه اشتغال مولد و درآمدزا به طور میانگین برای ۲۰۸۰نفر از زندانیان زندان های استان فراهم شده است و از این تعداد ۱۴۵۰نفر در کارگاه های اشتغال داخل زندان ها مشغولند و ۶۳۰ نفر در سطح استان به شرکتها و مؤسسات در بیرون از زندان ها اعزام شده اند و برای کلیه زندانیان در سطح زندان های استان نیز بیمه نامه حوادث صادر گردیده است.
وی ادامه داد: تعداد۱۲ کارگاه اشتغال مولد و درآمدزا برای زندانیان در زمینه رشته های خمات ، صنعتی و صنایع از قبیل خیاطی،چرم دوزی، گوهرتراشی ، قلم زنی روی مس، و صنایع چوب در زندانهای مرکزی، مرودشت و مجتمع حرفه آموزی و کاردرمانی شیراز راه اندازی شده است.
حیات الغیب اضافه کرد: تعداد۴ سوله کارگاهی اشتغال و حرفه آموزی به متراژ۱۵۰۰مترمربع در زندان های کازرون، فسا، کانون اصلاح و تربیت شیراز و داراب احداث و به بهره برداری رسیده است
مدیرکل زندان های فارس یادآور شد: سال گذشته، بیش از۲۴هزار مترمربع فضای آسایشگاهی و کارگاهی در زندان های استان مورد بازسازی و بهسازی قرار گرفته است و بیش از ۱۸هزار مترمربع به فضای موجود اضافه شده است.
این مقام مسؤول در زندان ها با اشاره به روحیه خدمتی سربازان وظیفه و ایجاد انگیزه در بین آنان گفت: به منظور حفظ کرامات و ارتقای عزت نفس در بین سربازان به آسایشگاه و رفاهیات انان توجه ویژه ای می شود علاوه براینکه کلیه آسایشگاه های سربازان وظیفه در زندان ها طی ۴ سال گذشته، احداث، بازسازی و بهسازی شده اند سال گذشته در مجتمع حرفه آموزی و کاردرمانی شیراز، آسایشگاه و سالن غذاخوری سربازان احداث، تجهیز و مورد بهره برداری قرار گرفته است و اندرزگاه قرنطینه و واحد قضایی آن مرکز با تغییر کاربری مورد بازسازی اساسی قرار گرفته است.
وی افزود: آسایشگاه سربازان وظیفه و سالن غذاخوری در زندان های مرکزی شیراز، مرودشت، جهرم، داراب و آباده تجهیز شده است.
حیات الغیب اضافه کرد: با هدف رعایت حقوق شهروندی و حفظ کرامت انسانی زندانیان، دو اندرزگاه مجزا با متراژ ۲۴۵۰مترمربع و ظرفیت ۵۵۰نفر در زندان مرکزی شیراز احداث، تجهیز و مورد بهره برداری قرار گرفته است.
سیدحشمت اله حیات الغیب مدیرکل زندان های فارس و نائب رییس هیأت امنای ستاد دیه استان گفت: سال گذشته در زمینه آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد، ۴۹۹نفر مرد و۲۵ نفر زن از زندان های استان آزاد شدند که جرم ۴۶۱ نفر از آنان مالی و ۶۳ نفر مربوط به دیه بوده است و در کل۵۲۴نفر از زندانیان با همت خیرین و کمک های ستاد دیه از زندان های استان آزاد شدند این در حالی است که استان فارس در آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد یکی از رتبه های برتر کشوری را طی سال های متوالی به خود اختصاص می دهد.
حیات الغیب افزود: جمع کلی بدهی زندانیان آزاد شده ۱۱۲ میلیارد تومان، آورده زندانی یک میلیارد و ۲۰۰میلیون تومان، پرداختی ستاد دیه کشور۵ میلیارد تومان، گذشت شاکی۷۴میلیارد تومان بوده است و از این مبلغ۴ میلیارد و ۲۰۰میلیون تومان توسط صندوق خسارت های بدنی پرداخت شده است.
مدیرکل زندان های فارس ادامه داد: ۸میلیارد تومان وام توسط بانک های عامل به زندانیان واجدشرایط پرداخت شده است و مبلغ یک میلیارد و ۶۰۰میلیون تومان کمک های مردمی جذب شده و این استان در جمع آوری کمک های مردمی در جشن های گلریزان نیز یکی از رتبه های برتر کشور را به خود اختصاص می دهد.
وی یادآور شد: سال گذشته آمار موجودی تصادف به دلیل اجباری شدن قانون بیمه شخص ثالث و اصلاح این قانون ۲۰۰درصد کاهش داشته است و اکنون نیز ۱۶نفر به جرم تصادف منجر به فوت و جرح در زندان های استان تحمل کیفر می کنند.
حیات الغیب اظهار داشت: آمار زندانیان جرایم غیرعمد استان استان فارس بیش از ۱۲۰۹ زندانی می باشد که محکومیت مالی با۱۰۰۰نفر و مهریه با ۱۷۷ نفر، نفقه۴ نفر و عدم پرداخت دیه حوادث کارگاهی و… ۲۸ نفر می باشد .
وی اضافه کرد: از ابتدای سال جاری نیز با همت خیرین و ستاد دیه استان زمینه آزادی۷۹ نفر با بیش از ۲۶میلیارد تومان بدهی و با پرداختی بیش از ۱۶میلیارد تومان توسط ستاد دیه و حدود ۹ میلیارد تومان گذشت شکات فراهم شده است.
مدیرکل زندان های فارس گفت: در راستای کاهش جمعیت کیفری زندان ها، رسیدگی به مشکلات زندانیان و در تعامل مطلوب با مجموعه قضایی، مقامات قضایی تعداد هشت هزار و ۵۸۴ مورد بازدید از زندان های استان داشته اند و در زمینه بازدید هدفمند قضات، دادگستری استان فارس همیشه رتبه اول کشور را داشته است.
وی اضافه کرد:  تا پایان سال ۹۷تعداد۷هزار و۵۲۲نفر از تسهیلات اعطایی عفو مقام معظم رهبری برخوردار و از این تعداد ۳۹۹۲ نفر از زندان ها آزاد و۳۵۳۰ نفر مجازات آنان تقلیل یافته است و تعداد۲۰۶۹۲نفر از مرخصی و مرخصی پایان حبس و تعداد ۱۱۱۲نفر از آزادی مشروط برخوردار شدند.
حیات الغیب اظهار داشت: با همکاری انجمن حمایت زندانیان تعداد۱۵۰۰نفر از زندانیان آزادشده و خانواده های آنان در کارگاه های آموزشی و کلاس های آموزش مهارت های اساسی زندگی و کاریابی شرکت و زمینه آزادی ۱۰۰نفر از زندانیان از طریق انجمن فراهم شده است.
مدیرکل زندان های فارس یاد آور شد: به منظور اجرای برنامه های کاهش آسیب های اجتماعی با عنایت به منویات مقام معظم رهبری، تعداد۱۱۰نفر از همسران زندانیان در دوره پیشگیری از اعتیاد،۲۸۰ نفر در دوره پیشگیری از طلاق، و ۳۱۲ نفر از همسران و فرزندان زندانیان در دوره آموزشی ارتقاء سطح مهارت های اخلاقی شرکت کردند.
وی  عنوان کرد: تعداد ۲۱ نفر از زندانیان تحت پوشش مرکز خدمات اجتماعی و مراقبت بعد از خروج ، تسهیلات اشتغالزایی از صندوق کارآفرینی امید و بانک قرض الحسنه مهر ایران دریافت کردند.
شایان ذکر است در سال گذشته اداره کل زندان های استان در جهت اجرای برنامه های کاهش آسیب رتبه برتر را به خود اختصاص داده است.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز