استاندار فارس:

فارس در امنیت پایدار است

۱۳۹۸/۰۸/۱۶ - ۱۲:۱۶:۰۵
کد خبر: ۹۲۱۱۶۵
فارس در امنیت پایدار است
استاندار فارس با بیان اینکه می‌توانیم به فارس به عنوان استانی با امنیت پایدار و ارمغان آورنده توسعه اقتصادی برای کشور چشم داشت گفت: دستیابی به موفقیت‌ها و بهبود وضعیت در همه زمینه‌ها مرهون همدلی و هماهنگی بین اعضای شورای تامین است که با وجود مولفه‌های مختلفی که می‌تواند در استان ناامنی ایجاد کند، موجب شده که امنیتی پایدار در منطقه حاکم باشد.
به گزارش خبرنگار برنا از لامرد: عنایت الله رحیمی با نیم نگاهی به فارس به عنوان حلقه اتصال بیش از هفت استان در کشور تصریح کرد: به علت هوشیاری و تلاش و فعالیت‌های فنی و علمی که در مجموعه شورای تامین به ویژه اداره کل اطلاعات استان انجام شده است، از شرایط پایدار امنیتی برخوردار هستیم.
این مقام مسئول با اشاره به گستردگی استان فارس عنوان کرد: فارس با ۳۶ شهرستان، ۱۱۲ شهر، ۱۰۰ بخش، ۲۲۰ دهستان و حدود ۲هزار و ۳۳۸ روستای بالای ۲۰ خانوار در خود جای داده و بیش از ۱۲۲ هزار کیلومتر مربع مساحت و ۵ میلیون نفر جمعیت دارد و بر همین مبنا استان فارس از شاخص های بسیار خوبی در زمینه های مختلف برخوردار است.
وی افزود: همانطور که استحضار دارید در فارس 5 اثر در زمینه گردشگری در فهرست آثار جهانی ثبت شده و عنوان نخست کشور را در این زمینه به خود اختصاص داده است علاوه بر این رتبه دوم کشور در بخش کشاورزی و زراعت، اول در باغبانی، چهارم در دامداری و در شیلات رتبه ششم کشور را به خود اختصاص داده است.
او عنوان کرد: حدود پنج هزار واحد صنعتی در فارس به بهره‌برداری رسیده است؛ علاوه بر این فارس با حدود ۷۱ شهرک و ناحیه صنعتی مصوب که ۶۱ شهرک آن تکمیل و واگذاری اراضی به صنعتگران در حال انجام است، که در مجموع در این شهرک‌ها حدود یک هزار و ۸۲۱ هکتار اراضی طی ۶هزار و ۳۰۰ قرارداد واگذار و به بهره‌برداری رسیده است.
عالی ترین نماینده دولت در فارس با اشاره به منابع موجود در این استان خاطرنشان کرد: فارس رتبه دوم تولید سنگ‌های تزیینی و رتبه اول خاک نسوز و صنعتی در کشور را داراست که اینها به نوبه خود نشان دهنده پتانسیل ها و توانمندی‌های فارس است.
رحیمی با اشاره به اینکه در زمینه علم و دانش و فناوری‌های جدید، توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان وجود دانشگاه‌ها و مراکز علمی و دانشگاه علوم پزشکی شیراز، فارس را به یکی از قطب‌های علمی کشور بدل کرده است، بر پیشرو بودن فارس در این زمینه ها تاکید کرد.
وی همچنین به نقش فارس در زمینه نفتی و گازی اشاره کرد و ابراز داشت: فارس دومین استان تولیدکننده گاز کشور است و از میادین مختلف نفتی برخوردار است.
استاندار فارس شهرستان‌های مهر و لامرد را آینده اقتصاد صنعتی استان فارس دانست و بیان داشت: برای تسریع بهره‌برداری از پروژه‌های صنعتی که در این شهرستان‌ها رقم می‌خورد، نیازمند مساعدت دولت هستیم.
رحیمی با اشاره به اینکه نرخ بیکاری فارس قبل از دولت تدبیر و امید، یعنی در سال ۹۱ حدود ۹. ۱۶ درصد بوده است، اظهار کرد: این رقم از ابتدای دولت به‌صورت مستمر در حال کاهش بوده است؛ به ‌گونه‌ای که در سال ۹۲ از ۵. ۱۶درصد  به ۱۳.۳ درصد رسیده است و به همین شکل ادامه یافته تا در سال ۹۷ به ۹. ۸درصد و در بهار ۱۳۹۸ به ۷درصد کاهش یافته است.
استاندار فارس افزود: در ابتدای دولت، رتبه ۲۵ را در بین استان‌های کشور از لحاظ نرخ بیکاری داشتیم و امروز رتبه ۲ کشور را در بین استان‌های کشور داریم که این مهم بر اثر تدابیر و تلاش‌هایی است که در سطح کلان کشور، منطقه‌ای و نیز استانی انجام شده است.
وی با اشاره به بهبود نرخ مشارکت اقتصادی از ۶. ۳۷ درصد در سال ۹۲ به ۲. ۴۰ درصد در پایان ۹۷، عنوان کرد: در خصوص وضعیت کسب و کار رتبه استان از ۱۹ در سال ۱۳۹۲ به رتبه ۵ در انتهای سال ۹۷ رسیده است که همه  بر اثر فعالیت‌های اقتصادی و زیربنایی و سرمایه‌گذاری بوده است.
رحیمی در ادامه با اشاره به نقش بی‌بدیل فارس در حوزه سرمایه‌گذاری خارجی، اظهار داشت: سهمیه این استان در سال ۹۶ مبلغ ۵۵۵ میلیون دلار و عملکرد استان یک هزار و ۸ میلیون دلار؛ یعنی ۴۵۳ میلیون دلار بیش از سهمیه استان بوده است و از این نظر توانسته رتبه اول در کشور را به خود اختصاص دهد.  
عالی ترین نماینده دولت در فارس تصریح کرد: این رقم در سال ۹۷ به دلیل مسائل تحریم و پسابرجام به ۱. ۹۵ میلیون دلار رسید و در چهارماهه نخست سال جاری نیز چهار طرح به مبلغ ۴. ۴۴ میلیون دلار موفق به اخذ مجوز شده است  و سه طرح دیگر نیز به ارزش ۱۰۰ میلیون دلار به این تعداد افزوده شده که در مجموع نشان می‌دهد ۱۴۴ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی جاری در فارس درحال پیگیری است.
وی ادامه داد: برای اجرای سیاست‌های تسهیل سرمایه‌گذاری و صنعت در فارس، صدور مجوزهای بینام، فرایند سرمایه‌گذاری که روند بروکراسی بسیاری داشت، کاهش یافته است؛ همچنین ستاد گلخانه‌ها برای غلبه بر خشکسالی و کم‌آبی مد نظر قرار گرفته است؛ همچنین در حوزه اشتغال‌زایی هر فرماندار مکلف شده که فعالیتی حداقل با ۲۰۰ شغل تا پایان سال جاری در دستور کار قرار دهد که این مهم به‌صورت مستمر رصد می‌شود.
رحیمی اضافه کرد: در حوزه اقتصاد خرد، مشوق‌هایی برای بنگاه‌های اقتصادی فعال که یک نفر به اشتغال استان اضافه کند، در نظر گرفته شده است؛ این اقدامات منجر به افزایش اشتغال در بنگاهای تولیدی و همچنین در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی انجام شده است.
وی با اشاره به تلاش‌های دولت تدبیر و امید در زمینه روستایی و ورزشی گفت: در ابتدای این دولت حدود ۶۰۰ روستا از گاز رسانی برخوردار بود که این تعداد در سال جاری به بیش از یک‌هزار و ۹۰۰روستا رسیده است؛ همچنین طرح‌های ایجاد سالن‌های سرپوشیده و سرباز ورزشی به چهار برابر افزایش پیدا کرده است.
استان دار فارس جهش بسیار رو به رشد بهداشت و درمان در بازه زمانی کمترین درآمد نفتی را ثمره تدبیر دولتمردان دانست و خاطرنشان کرد: استان فارس در نرخ تورم دومین استان کشور است و قیمت نان در این استان درمقایسه با دیگر نقاط کشور کمترین میزان را داشته است.
این مقام مسئول در ادامه خواستار تأمین اعتبار باقیمانده برای اجرای بزرگترین پروژه تحت نظارت راه و شهرسازی در قالب آزادراه‌ شیراز اصفهان به طول ۲۲۵ کیلومتر شد و تأکید کرد: همه این اقدامات مرهون وجود بستر امنیت مناسب در فارس است.
وی در ادامه به عملکردهای مطلوب فارس در زمینه صادرات غیر نفتی اشاره کرد و بیان داشت: روند صادرات غیر نفتی فارس از ۶۵۰ میلیون دلار در سال ۹۴ به یک هزار و ۴۳ میلیون دلار در سال ۹۵ با رشد ۶۰ درصدی، یک هزار و ۳۰۳ میلیون دلار در سال ۹۶ با رشد ۲۵ درصدی، یک هزار و ۳۶۴ میلیون دلار در پایان سال ۹۷ با رشد ۵ درصد بوده است.
استاندار فارس در پایان تصریح کرد: از کل صادرات غیرنفتی استان فقط حدود ۲۲درصد از مبادی گمرکی استان انجام می‌شود و از همین رو پیشنهاد می‌کنیم گمرک جمهوری اسلامی ایران زیرساخت‌هایی را برای صادرات استان از جمله محصولات پتروشیمی، سیمان، فولاد و سایر محصولات ساختمانی را فراهم کند که این موضوع می‌تواند با آوردن مقصد یا محل تولید کالا در فرم‌های گمرکی صورت گیرد تا مشخص شود هریک از کالاها مربوط به کدام استان است و آن استان از مواهب و مزایای فراوان آن کالا هم بهره ببرد.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز