گوشت های منجمد و راهکارهای افزایش سلامت آن ها

۱۳۹۸/۰۸/۲۰ - ۱۵:۴۲:۳۶
کد خبر: ۹۲۳۱۰۴
گوشت های منجمد و راهکارهای افزایش سلامت آن ها
گوشت ماده غذایی است که خیلی زود آلوده و فاسد می شود. اگر در هر کدام از مرحله های تولید، کشتار، بسته بندی، فروش، نگهداری و مصرف، بهداشت گوشت رعایت نشود، موجب بیماری و مسمومیت در انسان می شود.
به گزارش خبرگزاری برنا از فارس، یک نوع عرضه گوشت در بازار، به صورت یخی یا منجمد است. گاهی مواقع ممکن است شرایط مناسب برای نگهداری از این گوشت ها تا زمان مصرف و رسیدن به دست مصرف کننده رعایت نشود، همین امر موجب می شود که کیفیت چشایی و عطر و طعم گوشت های یخ زده نسبت به گوشت های تازه کمتر باشد. نوسان دمای انجماد در گوشت های یخی امکان رشد میکروارگانیسم ها را در این گوشت ها افزایش می دهد و همین مساله امکان فساد گوشت را بالا می برد. ضمن اینکه قطره های خونابه ای که به دلیل نوسان دما از گوشت خارج می شود، می تواند باعث از بین رفتن مقداری از مواد مغذی محلول در آب گوشت شود. به همین دلیل است که توصیه می شود به هیچ عنوان برای باز کردن یخ گوشت آن را داخل آب داغ یا سرد قرار ندهیم تا بخشی از ویتامین ها و پروتئین گوشت از بین نرود.
نوسان دما در زمان نگهداری گوشت یخی تا پیش از رسیدن آن به دست مصرف ‌کننده به معنای از بین رفتن کامل مواد مغذی موجود در گوشت های یخی نیست، ضمن آنکه بسته بندی و انجماد گوشت در کارخانه های مجهز و پیشرفته، تحت نظارت متخصصان بهداشت و با رعایت کامل موازین فنی و بهداشتی صورت می گیرد تا به دست مصرف کنندگان برسد. گوشت های منجمد با قیمت پایین تری که دارند، می توانند نیاز خیلی از خانواده های کم درآمد به گوشت قرمز را برآورده کنند.
توجه به نکات زیر در هنگام خرید و نگهداری گوشت یخی ضروری است:
گوشت را از فروشگاه های معتبر و مجهز به فریزرهای مناسب و تحت نظارت سازمان دامپزشکی کشور خریداری کنیم و به مهر و برچسب های روی بسته های گوشت و تأییدیه های سازمان دامپزشکی کشور توجه کنیم.
در خرید گوشت منجمد، به تاریخ تولید و انقضای گوشت توجه کنیم که از تاریخ تولید گوشت مدت زیادی نگذشته باشد.
بسته های گوشت منجمد فاقد خونابه و یخ باشد.
گوشتی که از انجماد خارج شده است، بسیار زودتر از گوشت معمولی فاسد می شود و فاقد ارزش لازم غذایی است و باید در سریع ترین زمان مصرف شود. بنابراین هنگام نگهداری و تقسیم گوشت منجمد به اندازه های کوچک تر، سعی کنیم که گوشت از انجماد خارج نشود و هر قطعه را مجدد در پوشش نایلونی یا سلفون قرار داده و به فریزر منتقل کنیم.
برای مصرف و باز شدن، گوشت را در یخچال در دمای ۴+ درجه سانتیگراد قرار دهیم تا گوشت به تدریج از انجماد خارج شود.
در انتخاب بسته ها دقت کنیم که روکش آن سالم باشد و کامل به جداره گوشت چسبیده و بدون هرگونه فضای خالی باشد.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز