نقش تغذیه در پیشگیری از سرماخوردگی

۱۳۹۸/۰۹/۰۶ - ۱۳:۰۸:۵۱
کد خبر: ۹۲۹۰۲۴
نقش تغذیه در پیشگیری از سرماخوردگی
با سرد شدن هوا اکثر افراد نگران ابتلا به سرماخوردگی می شوند، این در حالی است که با رعایت کردن تغذیه مناسب می توان تا حدود زیادی به تقویت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از ابتلا به سرماخوردگی کمک کرد.
به گزارش خبرگزاری برنا از فارس، تعدادی از غذاها به علت داشتن ویتامین C، در پیشگیری از سرماخوردگی نقش مهمی دارند. انواع میوه ‌ها و سبزی ‌ها مانند انواع لیمو، انواع مرکبات، انواع توت، کیوی، فلفل دلمه‌ ای، سیب زمینی و سبزی های برگ سبز از قبیل انواع کلم به دلیل داشتن ویتامین C می‌توانند در پیشگیری از سرماخوردگی‌ ها موثر باشند.
غلات سبوس‌ دار و حبوبات، منابع غذایی خوبی برای ویتامین ‌های گروه B هستند که مصرف این مواد در بدن از بروز عفونت ‌های مکرر دستگاه تنفسی فوقانی پیشگیری می‌ کند. مصرف سیر که دارای آهن و روی است، موجب تقویت سیستم ایمنی و کاهش خطر عفونت ‌های ویروسی می ‌شود. مواد غذایی غنی از امگا ۳ نیز در این روزهای سرد سال مانند ماهی قبا، قزل ‌آلا، ماهی‌ های روغنی، دانه کدو حلوایی و روغن شاه ‌دانه که غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند، توصیه می شود.
یکی دیگر از منابع غذایی موثر در تقویت ایمنی بدن، مواد غذایی دارای ویتامین A مانند تخم‌ مرغ، هویج، انبه، سیب ‌زمینی، زردآلو، کدو حلوایی و سبزی های برگ سبز تیره مانند اسفناج است.
کم آبی بدن، به ویژه در نواحی با آب و هوای خشک باعث می شود مخاط بدن عملکرد خوب خود را نداشته باشد. بنابراین باید با تامین آب کافی برای بدن لایه های مخاطی(موکوز) را آماده نگه داشت تا بتوانند به بهترین شکل از ورود ویروس ها و باکتری ها به بدن جلوگیری کنند. به طور میانگین نوشیدن روزانه ۸ تا ۱۰ لیوان آب توصیه می شود.
در هنگام سرماخوردگی، خوردن شلغم و خانواده آن مانند تربچه و انواع ترب سفید و سیاه می ‌تواند موثر باشد، این مواد به دلیل داشتن ترکیبات گوگردی، ضدمیکروب و ضدویروس هستند و در درمان سرماخوردگی موثرند. عسل نیز ماده غذایی مفید در پیشگیری از سرماخوردگی است که در طب سنتی مخلوطی از عسل و آب ولرم و آب لیمو و آویشن و عسل اثر سینرژیک یا تقویت کننده داشته و در پیشگیری و درمان سرماخوردگی توصیه می‌ شود. همچنین برخی از ادویه ها مانند زنجبیل نیز در بهبود سرماخوردگی نقش مفیدی در بدن ایفا می ‌کنند و برای بالا بردن ایمنی بدن از خوردن لبنیات و به ویژه ماست پروبیوتیک ‌دار نباید غافل شد./
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز