رئیس اداره بهزیستی لامرد:

برگزاری ۵۰ برنامه به مناسبت روز جهانی معلولین

۱۳۹۸/۰۹/۱۱ - ۰۷:۴۹:۲۰
کد خبر: ۹۳۰۷۶۷
برگزاری ۵۰ برنامه به مناسبت روز جهانی معلولین
رئیس اداره بهزیستی لامرد گفت: 50 برنامه به مناسبت روز جهانی معلولین در شهرستان برگزار می شود.
به گزارش خبرگزاری برنا از فارس، معصومه کاظم زاده در جمع خبرنگاران گفت: 3289 خانوار تحت پوشش بهزیستی شهرستان لامرد هستند که این تعداد شامل 2600 معلول ، 419 زن سرپرست خانواده و دیگر گروه‌های هدف بهزیستی می شوند و بیشترین تعداد معلولین شهرستان را معلولین جسمی-حرکتی تشکیل می دهند.
وی با تاکید بر طرح های پیشگیری از معلولیت‌ها توسط سازمان بهزیستی درحال اجراست،  افزود: طی ۸ ماهه سال ۹۸، غربالگری بینایی ۶ هزار کودک ۳ تا ۶ سال و اجرای طرح غربالگری شنوایی تمامی نوزادان در بدو تولد، آگاهسازی و پیشگیری از بروز معلولیت‌ها در سطح مدارس و برگزاری کارگاههای آموزشی از جمله اقدامات بهزیستی لامرد برای کاهش بروز معلولیت‌ها بوده است.
کاظم زاده تصریح کرد: افراد دارای اختلالات ژنتیکی شناسایی شده و به مراجع مربوطه ارجاع داده می شوند و از مشاوره رایگان در این زمینه بهره مند استفاده می کنند.
وی با بیان اینکه به صورت ماهانه مبلغ مستمری به حساب معلولین تحت پوشش واریز می شود، گفت: 3289 خانوار از معلولان، زنان بدسرپرست و خودسرپرست، افراد از کارافتاده و چندقلوها از شهرستان لامرد به صورت ماهیانه مستمری دریافت می‌کنند که ماهیانه حدود 572 میلیون تومان برای مستمری این خانواده‌ها اختصاص داده شده است که به حساب خانواده های تحت پوشش واریز می‌شود.
کاظم زاده اضافه کرد: مستمری هر مددجوی تحت پوشش در گذشته ۵۳ هزار تومان بود و خانواده های ۵ نفره تا ۱۰۰ هزار تومان دریافتی داشتند اما درحال حاضر به هر فرد حدود ۱۰۸ هزار تومان و ۴۶۵هزار تومان به خانواده‌های ۵ نفره پرداخت می شود.
رئیس اداره بهزیستی لامرد از افزایش دو و نیم برابری حق پرستاری معلولین ضایع  نخاعی خبر داد و گفت: متوسط حق پرستاری افراد دارای ضایعه نخاعی ۲۰۰ هزار تومان در ماه بود که  این مبلغ به حدود ۵۵۴ هزار تومان افزایش پیدا کرد و بخشی از مشکلات خانواده‌های دارای معلول ضایعه نخاعی رفع می شود.
وی ضمن تشریح بخشی از خدمات ارائه شده به جامعه هدف معلولان در لامرد گفت:  ۹۴ واحد مسکونی و ۷۳ واحد مسکونی مددجویی به ترتیب طی سالهای ۹۷ و  سه ماهه ۹۸ توسط بهزیستی تکمیل و به خانوادههای معلولین واگذار شد و در حال حاضر ۱۴ واحد مسکونی برای خانوادههای چندمعلولی در حال ساخت می باشد که امیدواریم با مساعدت خیراندیشان شاهد افتتاح آنها باشیم.
**پرداخت 14 میلیارد و ۱۵۰ میلیون ریال برای اشتغال معلولان لامرد 
کاظم زاده با اشاره به اینکه حق بیمه کارفرمایی معلولان مستقیما توسط بهزیستی به سازمان تامین اجتماعی پرداخت می شود گفت: تسهیلات اشتغالزایی طی سال ۹۷ مبلغ  7 میلیارد و 150 میلیون ریال به متقاضیان پرداخت شد و در سال ۹۸ مبلغ 15 میلیارد ریال برای اشتغال معلولین مصوب شد که تاکنون 7 میلیارد ریال تخصیص داده شده است.
توزیع وسایل بهداشتی و کمک توانبخشی (از قبیل واکر، ویلچر، تخت ،تشک مواج، سمعک و…)، پرداخت بخشی از کمک های نگهداری و هزینه های درمانی معلولان، پرداخت کمک هزینه تحصیلی مددجویان تحت پوشش، توزیع بسته های حمایتی و غذایی در مناسبت های مختلف  از جمله اقدامات حمایتی بهزیستی لامرد از معلولان تحت پوشش است.
**تحقق عدالت اجتماعی با اجرای قانون جامع حمایت از معلولین  
وی با اشاره به تصویب و ابلاغ قانون جامع حمایت از حقوق معلولین گفت: با ابلاغ قانون جامع حمایت از حقوق معلولین  در هشتم اردیبهشت ماه امسال، گام بزرگی در راستای تحقق عدالت اجتماعی برداشته شد که با اجرای کامل آیین نامه های وابسته به این قانون می توان معلولین را به حقوق خود نزدیک کرد.
**افزایش موارد حمایتی از معلولین با ابلاغ 5 آئین نامه قانون جامع حمایت از معلولین 
وی با بیان اینکه ابلاغ ۵ آئین نامه قانون حمایت از معلولین مربوط به ماده های ۳، ۹، ۱۲، ۱۳ و ۲۵، سبب افزایش حمایتها بویژه حمایتهای تحصیلی از معلولین می شود، اظهار کرد: پرداخت شهریه دانشگاه آزاد معلولان بطور کامل تا پایان مقطع کارشناسی ارشد، پرداخت کمک هزینه ۴ میلیون تومانی برای دانشجویان مقطع دکتری، پرداخت ۶۰ درصد هزینه شهریه دانشجویان دانشگاه پیام نور و علمی کاربردی، پرداخت کمک هزینه برای دانشجویان دانشگاههای شبانه غیردولتی براساس ماده ۹ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلول، پرداخت ۳۰ تا ۵۰ درصد کارانه افراد دارای معلولیت خفیف و شدید از جمله موارد حمایتی از معلولین است.
این مسئول تصریح کرد: براساس آیین‌نامه جدید حق بیمه افراد دارای معلولیت به طور مستقیم از سوی سازمان بهزیستی به سازمان تامین اجتماعی پرداخت می‌شود. همچنین براساس ماده ۲۵ نیز والدین یا سرپرست افراد معلول از پرداخت ۵۰ درصد از مالیات مزد خود معاف هستند.
وی با تاکید بر همکاری و تعامل دستگاههای اجرایی در اجرای کامل قانون جامع حمایت از معلولین، ابراز امیدواری کرد؛ در سایه خرد جمعی و همکاری بین بخشی دستگاههای اجرایی ، زمینه های لازم برای  تحقق هر چه بیشتر  قانون حمایت از افراد دارای معلولیت و استفاده بهینه از خدمات و  امکانات عمومی، رفاهی، فرهنگی، آموزشی، فرصتهای شغلی برای جامعه معلولین لامرد فراهم گردد.
کاظم زاده  از مسئولان شهری و دستگاههای اجرایی درخواست کرد تا  در زمینه اجرای قوانین مناسب سازی فضاها برای دسترسی سریع و آسان معلولین به خدمات و امکانات عمومی و همچنین در اشتغال و رعایت سهمیه معلولین، همکاری لازم را با بهزیستی داشته باشند.
**اجرای 50 برنامه به مناسبت روز جهانی معلولین در شهرستان لامرد 
رئیس اداره بهزیستی لامرد از اجرای ۵۰ برنامه به مناسبت ۱۲ آذر روز معلولین خبر داد و گفت: شعار امسال روز جهانی معلولین «ارتقای مشارکت افراد دارای معلولیت برای دستیابی به توسعه فراگیر، عادلانه و پایدار» نامگذاری شده است که تحقق این شعار ملزم مشارکت همه‌ی مردم و دستگاههای اجرایی و صنوف مختلف در کنار سازمان بهزیستی می باشد و به مناسبت این روز، ۵۰ برنامه پیش بینی شده است که این برنامه ها براساس تقویم سازمان بهزیستی کشور از روز شنبه ۹ آذر تا جمعه ۱۵ آذر  در بخش های مختلف شهرستان اجرا می شود.
وی ادامه داد: برگزاری کارگاه‌ها و نشست‌های آگاهسازی معلولین از حقوق و قوانین حمایتی از جمله قانون جامع حمایت از حقوق معلولین، اجرای طرح زنگ معلولین در مدارس، برگزاری همایش ورزشی با همکاری یکی از باشگاههای ورزشی، برگزاری ۴ جشن در مدارس استثنایی و مرکز نگهداری از معلولین ذهنی، اجرای ویژه برنامه روز جهانی معلولین در مراکز مهدکودک روستایی و شهری، استقرار کارشناسان حوزه تخصصی امور معلولین اداره بهزیستی در نمایندگی بخش های شهرستان و پاسخگویی به معلولین، دیدار با خانواده های معلولین، ارائه خدمات درمانی رایگان از جمله مهم‌ترین برنامه‌ها به مناسبت ۱۲ آذر روز جهانی معلولین است که در لامرد اجرا خواهد شد.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز