ایراد غذایی کودکان در سنین مدرسه و راهکار اصلاح آنها

۱۳۹۸/۰۹/۱۱ - ۱۳:۴۴:۲۲
کد خبر: ۹۳۰۸۰۴
ایراد غذایی کودکان در سنین مدرسه و راهکار اصلاح آنها
اغلب کودکان در سنین خاصی بدغذایی را تجربه می کنند و این اتفاق با حضور در جمع دوستان در مدرسه اغلب تشدید می شود.
به گزارش خبرگزاری برنا از فارس، در این مطلب، کارشناس ارشد تغذیه این دانشکده پنج ایراد عمده غذایی کودکان سنین مدرسه را بررسی کرده و راهکارهایی عملی برای رفع آنها را می کند.
در زمینه بدغذایی کودکان و رفتارهای غذایی آنان، لازم است بدانیم برخورد خانواده، گروه دوستان، تزیین و طعم غذاهای ارائه شده به کودک دارای اهمیت است. اما در ادامه به شایع ترین موارد بدغذایی در کودکان اشاره می شود:
۱ . خودداری از مصرف گوشت
برخی از کودکان سنین مدرسه از خوردن گوشت خودداری می کنند، در حالی که مصرف گوشت به عنوان منبع عمده پروتئین با کیفیت خوب، آهن و روی دارای اهمیت است. لازم است به مادران توصیه شود در غذاهایی که مورد علاقه کودک است از گوشت چرخ شده استفاده کنند؛ به عنوان مثال ماکارونی، املت گوشت، کتلت، همبرگر و کباب در منزل تهیه شود.
۲ . خودداری از مصرف گروه شیر و لبنیات
میزان نیاز به گروه شیر و لبنیات در سنین مدرسه دو تا سه واحد در روز است. اگر کودک علاقه ای به خوردن شیر ساده ندارد می توان شیر طعم دار خانگی را به او توصیه کرد.به عنوان مثال ترکیب شیر با انواع میوه ها مثل توت فرنگی یا موز. همچنین می توان مقداری عسل به شیر اضافه کرد تا طعم آن تغییر کند. مقدار زیاد کاکائو به علت داشتن «اگزالات»، از جذب کلسیم شیر جلوگیری می کند.
می توان شیر را در قالب غذاهایی مثل فرنی، شیر برنج و سوپ به کودکان داد و یا با رعایت شرط تعادل در مصرف، از فرآورده های شیر مانند ماست، پنیر و کشک در وعده صبحانه، ناهار و شام یا بستنی های لبنی در میان وعده استفاده کرد.
۳ . خودداری از مصرف سبزی ها
اغلب کودکان در این سنین تمایلی به مصرف سبزی های تازه ندارند. به مادران توصیه می شود که سبزی های خام مثل هویج، گوجه فرنگی، کاهو، گل کلم و سبزی های پخته مثل چغندر پخته (لبو)، نخود فرنگی ، لوبیا سبز، کدو حلوایی را به عنوان میان وعده و با برش ها و تزیین مناسب به کودکان بدهند.
۴ . افراط در مصرف شکلات و شیرینی
مصرف بی رویه شکلات و شیرینی موجب بی اشتهایی و سیری کاذب در کودکان شده، آنها را از مصرف وعده های اصلی غذایی باز می دارد در نتیجه موجب اختلال رشد آنها می شود. بنابراین به خانواده ها توصیه می شود دست کم در منزل از نگهداشتن شکلات و شیرینی خودداری کنند و به این ترتیب، دسترسی دائمی کودکان به این خوراکی ها را کاهش دهند. از دادن شکلات و شیرینی به عنوان جایزه خودداری کنند و با تنظیم یک برنامه منظم، تعداد شکلات و شیرینی که دانش آموز در طول روز مصرف می کند را کنترل کنند. برای جلوگیری از خراب شدن دندان ها باید به کودکان آموزش داد که پس از خوردن مواد قندی و شیرینی به ویژه شکلات ها و آبنبات هایی که به سطح دندان می چسبند، دهان و دندان های خود را با آب و تا حد ممکن با مسواک شست و شو دهند.
۵ . مصرف بی رویه تنقلات غذایی کم ارزش
برخی از تنقلات تجاری مثل انواع پفک و چیپس به طور بی رویه از سوی کودکان و دانش آموزان مصرف می شود. خوردن پفک به ویژه قبل از وعده های غذایی به دلیل ایجاد سیری کاذب کودکان را از خوردن وعده های اصلی که باید مواد مغذی موردنیاز برای رشد را تامین کند باز می دارد. از سوی دیگر نمک زیاد این مواد، ذائقه کودک را به خوردن غذاهای شور عادت می دهد. انواع چیپس ها علاوه بر شور بودن، به دلیل چربی زیاد، موجب چاقی بی رویه کودکان می شود. مطالعات متعددی رابطه بین خوردن مواد شور در کودکی و افزایش فشار خون در دوران بزرگسالی را به اثبات رسانده است. نوشیدن بی رویه نوشابه های گازدار نیز علاوه بر ایجاد سیری کاذب، موجب اختلال در جذب مواد مغذی مانند کلسیم می شود. به خانواده ها توصیه می شود که کودکان را به مصرف تنقلات سنتی مثل نخودچی و کشمش، گردو، بادام، پسته، گندم برشته، برنجک، عدس برشته شده، توت خشک، انجیر خشک و میوه های خشک تشویق کنند و همچنین به جای نوشابه های گازدار از دوغ، آب میوه طبیعی یا آب استفاده کنند.
نظر شما