آنفولانزا و شیوه های رعایت ایمنی در مرکز درمانی

۱۳۹۸/۰۹/۱۳ - ۱۱:۲۵:۲۸
کد خبر: ۹۳۱۹۰۶
آنفولانزا و شیوه های رعایت ایمنی در مرکز درمانی
آنفولانزا، بیماری حاد و مسری دستگاه تنفس انسان و راه انتقال آن از انسان به انسان است.
به گزارش خبرگزاری برنا از فارس، دوره کمون آنفولانزا یک تا چهار روز و متوسط دو روز تخمین زده می شود، دوره احتمال واگیری بیماری از یک روز پیش و پنج تا هفت روز پس از آغاز بیماری است.
نشانه های بیماری آنفولانزا: آغاز ناگهانی تب بالای ۳۸ درجه و دست کم یکی از دو نشانه تنفسی در غیاب دیگر علت های ناشناخته با سرفه خشک و گلودرد همراه است.
بیماری خفیف(غیر شدید): تب بالای ۳۸درجه، سرفه خشک، گلودرد، آبریزش بینی، درد عضلانی، احساس ضعف و کسالت بدون وجود دیس پنه یا کوتاه شدن تنفس، وجود نشانه های گوارشی مانند اسهال و استفراغ بدون وجود دهیدراتاسیون که در مجموع حال عمومی این بیماران خوب است و نشانه ای از اُفت فشارخون یا تغییر سطح هوشیاری ندارند.
بیماری شدید SARi:
نشانه ها در شکل خفیف بیماری به علاوه درگیری سیستم تنفسی با هیپوکسی و اشباع اکسیژن زیر ۹۲ درصد، کوتاه شدن تنفس، مشکل در تنفس، خلط رنگی یا خونی، افزایش تعداد تنفس، ۳۰ تنفس در دقیقه در بالغان و بالای پنجاه تنفس در دقیقه در کودکان زیر یک سال و بالای ۴۰ تنفس در دقیقه در کودکان بالای یک سال همراه است.
در سیستم عصبی با تغییر سطح هوشیاری، عدم هوشیاری، خواب آلودگی، تشنج، کانفیوژن، ضعف شدید یا فلج همراه است.
در سیستم قلبی عروقی با تغییر فشار سیستولیک زیر ۹۰ یا دیاستول زیر ۶۰ و کاهش تورگور پوستی همراه است.
روش های انتقال: مواجهه سطوح مخاطی بینی، دهان و چشمان با ترشحات تنفسی ناشی از سرفه و عطسه، دست دادن با فرد آلوده و ذرات معلق در هوا در مجاورت فرد عفونی انتقال این بیماری انجام می شود که به کارگیری احتیاط های استاندارد، قطره ای و تماسی از ابتلای آن جلوگیری می کند.
شیوه های احتیاط استاندارد در مراکز درمانی
استفاده از دستکش و حفاظ صورت از سوی کارکنان بهداشتی درمانی حین ارایه مراقبت از بیماران با نشانه های سرفه و عطسه و رعایت بهداشت دست از ابتلای فرد به این بیماری پیشگیری می کند.
احتیاط قطره ای
استفاده از ماسک جراحی در صورت مراقبت از بیمار در فاصله کمتر از یک متر، محدودیت ورود ملاقات کنندگان، توصیه به استفاده از ماسک جراحی برای بیمار، آموزش رعایت آداب سرفه و عطسه در صورت انجام فرآیندهای تهاجمی نظیر ساکشن، انتوباسیون و دیگر عوامل، رعایت احتیاط هوایی و الزام استفاده از ماسکN۹۵)) نیز از جمله موارد احتیاط قطره ای محسوب می شود.
احتیاط تماسی
رعایت بهداشت دست، پوشیدن وسایل حفاظت فردی پیش از ورود به اتاق و درآوردن پیش از خروج، استفاده از تجهیزات اختصاصی برای مراقبت از بیمار، کاهش تردد غیرضروری به اتاق بیمار نیز از جمله احتیاط های تماسی است.
مدیریت بالینی:
زمان طلایی آغاز «اوسلتامی ویر» ۴۸ ساعت از آغاز بیماری است؛ بیمارانی که در گروه پُرخطر قرار دارند، زنان باردار، بیماران با ضعف سیستم ایمنی، بیماران مزمن، بیماران سرطانی تحت شیمی درمانی و بیماران دیابتی هستند که آغاز دارو حتی با نشانه های شبه آنفولانزا همراه است.
دیگر بیماران مراجعه کننده با شبه آنفولانزا، اگر پس از سه روز، نشانه های بهبود نسبی در آنان پیدا نشد، ضمن بررسی تکمیلی برای آغاز «اوسلتا می ویر» تحت ارزیابی قرار می گیرند.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز