مرمت مسجد تاریخی سیریزجان بخش بالاده شهرستان کازرون

۱۳۹۸/۱۰/۲۴ - ۰۷:۱۴:۲۹
کد خبر: ۹۵۰۱۰۷
مرمت مسجد تاریخی سیریزجان بخش بالاده شهرستان کازرون
رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کازرون از مرمت مسجد تاریخی سیریزجان بخش بالاده شهرستان خبرداد.
به گزارش خبرگزاری برنا از فارس ، محمد جواد جوکاری رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کازرون اظهار کرد: « با توجه به نفوذ رطوبت به پی مسجد تاریخی سیریزجان بخش بالاده ، اقدامات حفاظتی شامل خاک برداری در مجاورت بیرونی دیواره ها، مرمت پی سنگی با سنگ و ملات سیمان، اجرای بلوکاژ در کانال حفر شده و بتن شیب بندی به ضخامت ۱۰ سانتی متر با نظارت کارشناس حفاظت و مرمت پایگاه پژوهشی میراث جهانی بیشاپور و با همکاری اداره میراث فرهنگی ، گردشگری وصنایع دستی شهرستان کازرون انجام شد. »
محمد جواد جوکاری با اشاره به ویژگی‌های این مسجد تاریخی گفت : « سقف این بنا با مصالح چوب و گل پخته و دیواره‌ها از سنگ و گچ ساخته شده است. »
او ادامه داد: « بر روی پشت بام، تعدادی طاق هلالی شکل در دو ردیف موازی قرارگرفته که پوشش آن بیشتر از نی است و بعد با ملاط گل روی آن را کاهگل و اندود کرده‌ اند و سقف جناغی شکل مسجد بر روی ستون‌ های قطور گچی قرار گرفته است. »
جوکاری اضافه کرد : « بودجه مرمت این بنای تاریخی توسط هیات امنا مسجد و اهالی تامین شده است.»
مسئول  اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کازرون بیان کرد : « این بنا در سال ۱۳۸۸ به شماره ۲۸۲۵۲ در فهرست آثار تاریخی ملی ایران به ثبت رسیده است. »
گفتنی است جره و بالاده یکی از بخش های شهرستان کازرون در فاصله ۱۲۰ کیلومتری شیراز قرار دارد.
نظر شما