مدیرکل فرهنگ و ارشاد فارس:

به زودی المان پایتختی کتاب ایران، در شهر شیراز رونمایی و نصب می شود

۱۳۹۸/۱۱/۲۱ - ۱۵:۲۵:۴۰
کد خبر: ۹۶۲۸۱۸
به زودی المان پایتختی کتاب ایران، در شهر شیراز رونمایی و نصب می شود
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس با ابراز امیدواری مبنی بر تداوم همکاری و همراهی همه دستگاه ها و فعالان حوزه کتاب و کتابخوانی برای کسب عنوان پایتختی کتاب جهان ابراز داشت: کسب عنوان پایتختی کتاب ایران، در واقع شروع راه و نقطه آغازی برای گسترش فرهنگ مطالعه و تبیین جایگاه فارس به عنوان گاهواره تمدن این سرزمین، در جهان می باشد.
به گزارش خبرگزاری برنا از فارس، صابر سهرابی کسب عنوان پایتختی کتاب را نتیجه تلاش جمعی و گروهی دستگاه های فرهنگی و متولیان حوزه کتاب دانست و گفت: در این میان نقش استاندار و استانداری فارس، فرهنگ و ارشاد اسلامی، کتابخانه های عمومی استان، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، صداوسیمای مرکز فارس، معاونت فرهنگی شهرداری شیراز، مرکز حافظ شناسی، مرکز سعدی شناسی، حوزههای نشر، چاپخانه داران، کانون های آگهی و تبلیغات و همچنین رسانه های مکتوب و خبرگزاری های استان قابل توجه و ستایش است.
وی در پاسخ به این که عنوان پایتخت کتاب ایران چگونه به دست آمد و چه فراز و نشیبی برای دستیابی به آن طی شده است، ابراز داشت: از ابتدای اجرای این طرح و طی ۵ سال گذشته، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس به دنبال کسب این عنوان مهم بوده و به همین دلیل تلاش کرد مجموعه توانمندی های خود را به کار گیرد و بسیج کند تا کسب این  عنوان محقق شود.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد فارس با بیان این که نتیجه فعالیتهای انجام شده در سالهای گذشته کسب عنوان شهر خلاق کتاب و همچنین عناوین برتر شهرها و روستاهای دوستدار کتاب در دوره های قبل بوده است، گفت: خوشبختانه امسال موفق شدیم با همکاری بین دستگاه ها و بالغ بر ۳ هزار نفر ساعت برنامه ریزی و کار جمعی به آنچه شایسته بودیم، دست یابیم.
دبیر شورای فرهنگ عمومی در ادامه با اشاره به این که شیراز از میان ۱۷۱ شهر کشور که در رقابت پایتخت کتاب ایران حضور داشتند به این مهم دست یافته است، خاطرنشان کرد: علاوه بر این، شهر اوز نیز به عنوان شهر خلاق و روستای علویه جهرم نیز در میان روستاهای برگزیده ششمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب قرار گرفتند، آن هم در شرایطی که بالغ بر ۱۴۱۹ روستا از سراسر کشور در این رویداد حضور داشتند و تنها ۱۱ عنوان روستا از میان آن ها به عنوان برگزیده انتخاب شدند.
به گفته سهرابی، با این وصف، استان فارس قهرمان و نایب قهرمان این دوره از رقابت های کسب عنوان پایتختی کتاب ایران بوده است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که در این دوره از رقابت طرح های خلاقانه و نوآورانهای مانند شبکه تاکسیرانان دوستدار کتاب، ورزشکاران دوستدار کتاب، مهدهای کودک و مدارس دوستدار کتاب، پستچی های دوستدار کتاب، پاکبانان دوستدار کتاب و خیرین دوستدار کتاب به اجرا درآمده است، گفت: علاوه براین نویسندگان و نخبگان حوزه کتاب و کتابخوانی استان در سنین نوجوان تا بزرگسال، شناسایی و با تشویق و ترغیب آن ها به توسعه فعالیت های مرتبط با کتابخوانی در این مسیر گام های جدی برداشته شد.
سهرابی همچنین به اجرای برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در این مسیر اشاره و خاطرنشان کرد: این برنامه ها همچنان ادامه خواهند یافت و در مسیر دست یافتن به کسب عنوان پایتختی جهان به کار گرفته  خواهند شد.
وی همچنین نقش خبرنگاران و رسانه های مکتوب و برخط در جریان سازی رسانه ای مرتبط با حوزه کتاب را قابل ستایش توصیف کرد و گفت: رسانه ها به واقع در بحث اطلاع رسانی برنامه های انجام شده و ایجاد حرکت جمعی در مردم سنگ تمام گذاشتند.
دبیر شورای فرهنگ عمومی با ابراز امیدواری مبنی بر تداوم همکاری  و همراهی همه دستگاه ها و فعالان حوزه کتاب و کتابخوانی برای کسب عنوان پایتختی کتاب جهان ابراز داشت: کسب عنوان پایتختی کتاب ایران، در واقع شروع راه و نقطه آغازی برای گسترش فرهنگ مطالعه و تبیین جایگاه فارس به عنوان گاهواره تمدن این سرزمین، در جهان می باشد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به برخی از دستاوردهای کسب عنوان پایتختی کتاب ایران نیز اشاره و خاطرنشان کرد: نامزد شدن شیراز به عنوان پایتخت کتاب جهان و معرفی به یونسکو، افزایش بن خرید کتاب در نمایشگاه کتاب استانی، اختصاص بودجه دایمی به دبیرخانه پایتختی کتاب، کمک به توسعه زیرساخت های کتابفروشی های شیراز برای تعمیر، تجهیز و خرید کتاب، حضور مستمر و پررنگ در نمایشگاه های کتاب داخلی و خارجی مثل نمایشگاه بین المللی تهران و فرانکفورت آلمان، افزایش سرانه کتاب های اهدایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به استان فارس، افزایش سرانه خرید کتاب و حمایت از ناشران و عضویت دائم اداره کل فرهنگ و ارشاداسلامی فارس در شورای سیاست گذاری پایتختی کتاب ایران و ترکیب داوران این رویداد، بخشی از دستاوردهای پایتختی کتاب ایران برای شیراز و فارس می باشد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در پاسخ به این که برنامه شما برای ادامه راه و دست یافتن به عنوان پایتخت کتاب جهان چیست، گفت: به زودی شورای سیاست گذاری کسب عنوان پایتختی کتاب جهان در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان راه اندازی می شود، علاوه براین در قالب همایشی دو روزه میزبان ۵ شهر دیگر پایتخت کتاب ایران برای استفاده و اشتراک تجربه های موجود خواهیم شد.
سهرابی با تاکید بر این که کسب این موفقیت بدون همکاری و همراهی همه دستگاه های فرهنگی دشوار خواهد بود، ابراز داشت: از همین تریبون اعلام می کنیم که در کنار همه دستگاه های مربوطه برای کسب این موفقیت باقی خواهیم ماند.
وی در پایان سخنان خود گفت: به زودی المان پایتختی کتاب ایران، در شهر شیراز رونمایی و نصب می شود.
نظر شما