دخانیات موضوع مهمی برای به وجود آمدن گرفتگی های داخل رگ

۱۳۹۸/۱۱/۲۳ - ۱۲:۲۰:۳۶
کد خبر: ۹۶۳۵۶۹
دخانیات موضوع مهمی برای به وجود آمدن گرفتگی های داخل رگ
دخانیات موضوع مهمی برای به وجود آمدن گرفتگی های داخل رگ است که موجب می شود، جریان خون و فشارخون در داخل عروق افزایش پیدا کند.
به گزارش خبرگزاری برنا ازفارس،مصرف دخانیات به هر شکلی چه به شکل سیگار یا قلیان و یا روش های دیگر به واسطه رساندن مواد سمی به بدن و بیشتر به شکل «نیکوتین»، سبب ایجاد اختلال های عروقی در بدن می شود که چند مکانیسم دارد.
۱- مکانیسم نخست، تحریک جداره عروق است که با تشکیل پلاک هایی مانند« پلاک های آتروم» در داخل عروق همراه است؛ تشکیل و به وجود آمدن این پلاک ها و چسبیدن سلول های خونی به این پلاک ها، عمق و فضای داخل رگ را کم می کند و در اصطلاح به آن تنگی عروق می گویند.
موارد دیگری هم در به وجود آمدن این پلاک ها در داخل عروق نقش دارد، اما دخانیات ریسک فاکتور مهمی برای گرفتگی های داخل رگ است که سبب افزایش جریان خون و فشارخون در داخل عروق می شود، در واقع قلب یک واکنش جبرانی ایجاد می کند و چون جریان خون کم می شود، قلب با افزایش ضربانش، فشار داخل عروق را افزایش می دهد که از آن به عنوان فشارخون بالا یاد می کنند.
۲- در کنار این حالت، مکانیسم دیگری بعد از مصرف دخانیات به وجود می آید که مکانیسم هورمونی نیکوتین از راه واسطه های شیمیایی است و از انتهای اعصاب آزاد می شود، در این حالت ترشح «آدرنالین» و «نورآدرنالین» در خون بالا می رود و موجب می شود تعداد ضربان قلب در دقیقه افزایش پیدا کند که این حالت نیز، منجر به افزایش فشارخون می شود.
۳- یکی دیگر از مکانیسم هایی که در افزایش فشارخون نقش دارد، مربوط به مسمومیت با مونوکسیدکربن ناشی از مصرف دخانیات است، زمانی که فرد دخانیات مصرف می کند، اکسیژن خون کاهش یافته و منوکسید کربن با هموگلوبین ترکیب می شود که این ترکیب پایدار و مقاوم سبب می شود با یک واکنش جبرانی، بدن تعداد گلبول های قرمز خود را افزایش دهد و در اصطلاح عامیانه به این حالت «غلظت خون» می گویند.
این سه مکانیسم بعد از مصرف دخانیات سبب می شود که شرایط عروقی و افزایش فشارخون به وجود آید.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز