محمد رحمانیان مطرح کرد؛

این روزها باید ثبت شوند/ تلویزیون خصوصی مردم را به تماشای نمایش زنده عادت داده بود

۱۳۹۹/۰۵/۰۶ - ۰۷:۵۹:۰۰
کد خبر: ۱۰۰۱۷۱۰
این روزها باید ثبت شوند/ تلویزیون خصوصی مردم را به تماشای نمایش زنده عادت داده بود
محمد رحمانیان کارگردان سینما و تئاتر که شیوع کرونا اجرای آخرین نمایشش را متوقف کرد و این روزها مشغول نگارش متنی با همین موضوع است در این گفت‌وگو از نمایش‌‌های زنده که حدود شصت سال قبل در تهران اجرا و از تلویزیون پخش می‌شده، می‌گوید.

محمد رحمانیان در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ درمورد نمایش «روزهای رادیو» که پس از چهار اجرا در پردیس تئاتر شهرزاد و به دلیل کرونا، متوقف شد، گفت: «گروه برای از سرگیری اجرای مجدد این نمایش آماده است و منتظر بازگشایی مجدد تالارها هستیم. این وضعیت مشابه برای پنجاه‌وشش و یا پنجاه‌وهفت گروه دیگر هم وجود دارد که کارشان شروع شده بود و یا در آستانه اجراهای‌شان بودند که نمایش‌ها متوقف شد.»

این کارگردان تئاتر و سینما درمورد آخرین نمایشش که به دلیل کرونا متوقف شد، گفت: «نمایش «روزهای رادیو» تنها چهار اجرا داشت و از نمایش فیلم‌برداری نکرده بودیم چون اوایل کار بود و در حال حاضر همه‌جا تعطیل است اما هر زمانی که اعلام شود می‌توانیم برای تهیه فیلم نمایش و حتی اجرای زنده اقدام کنیم. کما اینکه در گذشته که تالارهای ایران رونق چندانی نداشتند یک شبکه خصوصی متعلق به مرحوم ثابت پاسال نمایش‌های زنده پخش می‌کرد که تماشاچی‌های زیادی داشت و سالن با گنجایش 250 نفر، میزبان این اتفاق بود.»

رحمانیان با اشاره به سابقه نمایش زنده در تلویزیون خصوصی که به اواخر دهه سی شمسی برمی‌گردد و امکان استفاده مجدد از آن در این روزها گفت: «آن زمان تلویزیون خصوصی مردم را به تماشای نمایش زنده عادت داده بود و فکر می‌کنم امروز و در این شرایط هم می‌توان از چنین امکانی استفاده کرد. فکر می‌کنم علی نصیریان با حدود دویست نمایش زنده که برای پخش تلویزیونی کارگردانی کرده بود در این زمینه رکورددار هستند. عزت‌‌الله انتظامی هم نمایش‌های زیادی را کارگردانی کرد و تئاتری‌های دیگری چون محمدعلی کشاورز، جمیله شیخی، پرویز فنی‌زاده، جعفر والی هم در آن سال‌ها فعالیت زیادی داشتند و تعداد اجراهای زنده‌ای که اجرا کردند از تعداد کارهایی که بعدها و برای تماشاچی‌های تئاتر روی صحنه بردند، بیشتر بود.»   

محمد رحمانیان در انتها به دغدغه این‌روزهایش در قالب متنی با نام «عشق در روزهای کرونا» اشاره کرد و گفت: «این روزها روی متن «عشق در روزهای کرونا» کار می‌کنم و فکر می‌کنم تا دو هفته دیگر متن آماده باشد. این روزها باید ثبت شوند تا بعدها مرجع و منبعی برای آیندگانی که می‌خواهند درباره این دوره تاریخی بدانند یا اثری خلق کنند، وجود داشته باشد. البته با توجه به اتفاق‌هایی که می‌افتد متن هم باید به روز شود. تا زمانی که مملکت با این بحران دست به گریبان است، من هم هر روز اطلاعات می‌گیرم و از اخبار تازه و رخدادها به عنوان ماده خاص استفاده می‌کنم. با این وجود بخش عمده‌ای از متن «عشق در روزهای کرونا» نوشته شده است.»

نظر شما