فرزاد اژدری:

فیلم‌های کودک روز دنیا نیز باید اکران شوند/ میزان تولیدات مان کافی نیست

۱۳۹۹/۰۶/۱۵ - ۰۶:۵۸:۰۰
کد خبر: ۱۰۰۱۸۵۰
فیلم‌های کودک روز دنیا نیز باید اکران شوند/ میزان تولیدات مان کافی نیست
فرزاد اژدری با اشاره به اینکه در گذشته سینمایی مخصوص اکران فیلم‌های کودک در شهرها وجود داشت، تأکید کرد برای اینکه چنین سینمایی داشته باشیم حتماً باید به اکران فیلم‌های کودک روز دنیا نیز فکر کنیم.

فرزاد اژدری، کارگردان سینما، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: پیش‌تر ما در کشورمان سینمایی مخصوص فیلم‌های کودک داشتیم که در آنها فقط فیلم‌های کودک اکران می‌شد، اما این سینماها تنها زمانی رونق داشتند که میزان تولیداتمان در حوزه کودک و نوجوان به حدی بود که به لحاظ اقتصادی برای سینمادارها به صرفه بود و مردم نیز آن سینما را به عنوان مرکزی برای اکران فیلم‌های مخصوص کودک و نوجوان می‌شناختند.

اژدری تصریح کرد: اما امروز اینگونه نیست و میزان تولیدات سینمای ایران در حوزه کودک و نوجوان به حداقل رسیده است. می‌توان با فیلم‌های آرشیوی سانس‌هایی را برنامه‌ریزی کرد اما فیلم‌های آرشیوی در فضای مجازی، وی‌اودی‌ها و تلویزیون در دسترس هستند و بارها دیده شده‌اند و با این فیلم‌ها پر کردن سالن‌های سینما کار بسیار سختی است.

او افزود: بهترین کار برای راه‌اندازی سینمایی مخصوص فیلم‌های کودک اکران همزمان فیلم‌های روز دنیا در این زمینه است. ما وقتی از پخش فیلم‌های کودک در دنیا صحبت می‌کنیم تصور اکثریت بر این است که منظور همان انیمیشن‌های پرفروش سینمایی است که معمولاً هالیوود آن‌ها را می‌سازد اما اینگونه نیست، سینمای اروپا فیلم‌های کودک و نوجوان بسیاری دارد که برای مخاطبان ایرانی نیز بسیار مناسب است.

این کارگردان خاطرنشان کرد: ما به دلیل فرهنگ و سبک زندگی اسلامی‌مان شاید دیدن برخی فیلم‌ها را برای کودکانمان مناسب ندانیم یا در آثار کودکمان به آنها توجه کنیم، در بسیاری از کشورها نیز به نکات اخلاقی در ساخت فیلم‌های کودک توجه دارند و ما می‌توانیم با خیال راحت به اکران این آثار در سینماهایمان فکر کنیم. می‌توان فیلم‌های روز دنیا را خریداری کرد و با درجه‌بندی سنی مناسب برای این فیلم‌ها، کودکان را به سینما کشاند و در واقع یک سینما مخصوص آنها در نظر گرفت.

کارگردان فیلم سینمایی «عملیات مهدکودک» اظهار داشت: ما برای چنین اتفاقی نیاز به یک عزم جدی داریم و باید شرایطی فراهم کنیم که پس از چند روز مجبور به بستن سینما یا اکران فیلم‌های دیگر برای حل مشکلات اقتصادی فکر نکنیم. معمولاً چنین طرح‌هایی در وهله اول به خوبی عمل می‌کند و با فیلم‌های خوبی فعالیت این سینماها آغاز می‌شود اما در ادامه هدف گم شده و فیلم‌هایی اکران می‌شوند که شاید کمتر مخاطب کودکی علاقه به دیدن آن‌ها داشته باشد. برای داشتن یک سینما مخصوص فیلم‌های کودک نیاز است طرحی جدی داشت و به جای اینکه سانس‌های این سینما را با اندک فیلم‌های ایرانی پر کنیم باید به اکران فیلم‌های روز دنیا نیز توجه داشته باشیم.

اژدری در پایان اظهار داشت: امیدوارم هر چه زودتر شرایط بسیار بدی که در آن قرار داریم از بین برود و ما شاهد بازگشایی سینماها و در نتیجه رونق تولید باشیم. تا زمانی که سینماها تعطیل هستند، فیلمی ساخته نمی‌شود و در نتیجه اقشار مختلف سینمایی که سال‌ها در این حوزه کار کرده‌اند بیکار و خانه‌نشین هستند که امیدوارم هر چه زودتر این خانه‌نشینی با رونق تولید و بازگشایی سینماها به اتمام برسد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز