تهیه‌کننده سینما مطرح کرد؛

اکران آنلاین؛ فرصت نمایش برای فیلم‌هایی که در گیشه محکوم به شکست هستند/ رویدادهای فرهنگی ما دست کسانی است که این‌کاره نیستند

۱۳۹۹/۰۳/۱۴ - ۱۲:۵۷:۰۰
کد خبر: ۱۰۰۴۴۹۱
اکران آنلاین؛ فرصت نمایش برای فیلم‌هایی که در گیشه محکوم به شکست هستند/ رویدادهای فرهنگی ما دست کسانی است که این‌کاره نیستند
مقصود جباری، تهیه‌کننده سینما که تجربه ساخت فیلم‌هایی چون «آزادی مشروط» و «آپاندیس» را دارد، معتقد است اکران آنلاین می‌تواند سینما را از انحصار عده‌ای خاص و پخش‌کننده‌هایی که سالن‌های سینمایی و اکران سینماها را در اختیار دارند، دربیاورد.

مقصود جباری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ درمورد اکران آنلاین که به تازگی و با توجه به شیوع کرونا در سینمای ما آغاز شده است، گفت: «به هر حال با تجارب به دست آمده از مسیری که سینما در این سال‌ها در دنیا طی کرده است، می‌توان دریافت که آثار سینمایی سمت اکران آنلاین می‌روند و این نوع از نمایش، بخشی از جریان سینما و اکران است و نمی‌توان جلوی چنین پدیده‌ای را گرفت.»

این تهیه‌کننده درباره کمبودهای اکران آنلاین گفت: «تاکید می‌کنم که اکران آنلاین اتفاق خیلی خوبی است به شرطی که زیرساخت‌های لازم و کافی فراهم شود. منظورم این است که من به عنوان تهیه‌کننده نگران این موضوع نباشم که چند ساعت پس از اکران آنلاین فیلمم دزدیده شود و سر از فضای مجازی درآورد. اگر نگرانی چنین اتفاقی وجود نداشته باشد، این بستر برای نمایش فیلم‌هایی با بودجه پایین ساخته می‌شوند که اتفاقا فیلم‌های خوبی هستند، عالی است.»

جباری گفت: «به عنوان تهیه‌کننده باید هفت خوان رستم را پشت سر بگذارم تا بتوانم فیلمی مثل «آپاندیس» را نمایش بدهم. فیلمی که در چندین جشنواره بین‌المللی حضور داشت و موفق شد در جشنواره‌هایی چون مونترال کانادا جایزه بهترین فیلمنامه را از آن خود کند و هم‌اکنون در کشور چین روی پرده سینماهاست.»

او درمورد سختی اکران و نقش مثبت اکران آنلاین گفت: «اکران آنلاین اتفاق خوبی است؛ موضوع وجود مافیای پخش و اکران نیست، موضوع سختی اکران برای فیلم‌هایی است که بازیگران چهره ندارند و از فرمول استفاده از چند بازیگر گیشه‌ای و سوژه‌هایی که بفروش هستند، پیروی نمی‌کنند. این فیلم‌ها در اکران محکوم به شکست هستند و در این چرخه از بین می‌روند پس می‌توانند در اکران آنلاین بدون داشتن این سختی‌ها نمایش داده شوند و مخاطب به آنها دسترسی داشته باشند.»

جباری در همین مورد افزود: «سینما و محصولات آن با سلیقه مدیران و کسانی که اختیار پخش و اکران سینماها را در اختیار دارند، پیش می‌رود و خیلی سخت است سلیقه این آقایان را تغییر داد. پس اکران آنلاین فرصت دیده شدن فیلم‌هایی است که در حالت عادی باید سال‌ها در صف اکران بمانند و اتفاقا فیلم‌های تاثیرگذاری هم هستند.»

این تهیه‌کننده در آخر به ماجراهای فیلم «آپاندیس» به کارگردانی حسین نمازی اشاره کرد و گفت: «هنوز نمی‌دانم چرا فیلمی که بیش از 100 جشنواره پذیرای آن بودند و چندین جایزه معتبر را کسب کرد، باید از جشنواره فجر کنار گذاشته شود. آنهم در حالی که هر کسی که فیلم را دیده آن را ستایش کرده است. شاید دلیلش این است که رویدادهای فرهنگی ما دست کسانی است که این‌کاره نیستند و به خاطر مناسبات دیگری روی کار آمده‌‌اند.»/2

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز