شاهرخ فروتنیان:

ممیزی در تلویزیون هر روز بیشتر می‌شود/ شبکه نمایش خانگی از تلویزیون موفق‌تر است!

۱۳۹۹/۰۵/۰۵ - ۱۱:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۰۹۷۷۳
ممیزی در تلویزیون هر روز بیشتر می‌شود/ شبکه نمایش خانگی از تلویزیون موفق‌تر است!
شاهرخ فروتنیان با اشاره به ضعف تلویزیون در رقابت با سریال‌های شبکه نمایش خانگی تأکید کرد که کیفیت آثار تلویزیون نسبت به دو دهه اخیر بسیار ضعیف شده و حتی میزان ممیزی در تلویزیون بیشتر شده است.

شاهرخ فروتنیان، بازیگر سینما و تلویزیون، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: تلویزیون میلی به تغییر رویکرد در راستای جذب مخاطب ندارد، اگر تلویزیون چنین برنامه‌ای برای خود در بلند مدت داشت قطعاً رویکردش را در برنامه‌سازی و سریال‌سازی تغییر می‌داد.

فروتنیان تصریح کرد: اگر کیفیت سریال‌هایی که دو دهه قبل ساخته شده‌اند را با کیفیت آثار جدید تلویزیون مقایسه کنید متوجه افت این رسانه در تولید آثار خوب و قابل دفاع می‌شوید. تلویزیون با کارکردی که طی این چند سال داشته ثابت کرده، برخلاف دیگر رسانه‌ها که هر روز بهتر از دیروز کار می‌کنند، دیروز تلویزیون به مراتب بهتر از امروزش است.

او افزود: جریان واقعی نمایش در عرصه سریال‌سازی جای خود را در بین مردم پیدا کرده و فکر می‌کنم میزان مخاطبان این رسانه هر روز بیشتر می‌شود چرا که ممیزی‌ها و محدودیت‌هایی که در تلویزیون وجود دارد در شبکه نمایش خانگی دیده نمی‌شود و از طرفی می‌بینیم که در آثار تولید شده در شبکه نمایش خانگی دغدغه و مسائل اجتماعی با دقت و صراحت بیشتری مطرح می‌شوند.

بازیگر فیلم سینمایی «خیلی دور خیلی نزدیک» در ادامه گفت: بیان دقیق مسائل اجتماعی باعث می‌شود که آثار به جامعه نزدیک‌تر باشند و در نتیجه مردم با آن‌ها ارتباط بهتری برقرار ‌کنند اما در یک ارزیابی کلی برای بررسی آثار شبکه نمایش خانگی به زمان نیاز داریم و مردم، خوب یا بد بودنش را تعیین می‌کنند اما به طور حتم کم بودن ممیزی و فضای آزادتر باعث می‌شود آثار تولید شده به زندگی مردم شباهت بیشتر داشته باشد.

این بازیگر در ادامه درباره محدودیت‌های تلویزیون گفت: ممیزی در تلویزیون هر روز بیشتر می‌شود، اگر نگاهی به سریال‌های دو دهه قبل یا قدیمی‌تر داشته باشید متوجه افت کیفی آثار تلویزیون می‌شوید و اینکه هر روز میزان ممیزی در تلویزیون بیشتر می‌شود را به وضوح می‌بینید. در گذشته می‌بینیم که آثار فیلمسازانی چون مرضیه برومند مخاطبان گسترده‌ای دارند و سریال‌های ماندگار تلویزیون هستند. مردم با آثار قدیمی تلویزیون ارتباط بهتری برقرار می‌کردند و می‌بینیم که مدت‌هاست تلویزیون دیگر اثری که بتواند نظر مخاطبان را به خود جلب کند و ماندگار باشد، ندارد. موضوعاتی که در سریال‌های قدیمی تلویزیون مطرح می‌شد به نوعی به جامعه ربط داشت اما امروز تلویزیون از جامعه دور شده و آثارش کمترین ارتباط با آن ندارد.

فروتنیان تصریح کرد: کاملاً واضح است که تلویزیون به شدت درگیر حواشی شده و رسالت خود را به طور کل فراموش کرده است. در آثار قدیمی تلویزیون می‌بینیم که هدف ترویج اخلاق، احترام و ادب است اما متأسفانه در سریال‌های جدید تلویزیون خبری از این موضوعات و مباحث نیست و رسانه ملی امروز کاملاً درگیر حواشی بسیاری شده که از برنامه‌ها و سریال‌هایش پر رنگ‌تر به نظر می‌‎آید.

این بازیگر در ادامه درباره مطرح کردن مسائل مختلف اجتماعی در سریال «هم‌گناه»، گفت: در این سریال موضوعاتی مطرح می‌شود که قطعاً در تلویزیون امکان مطرح کردنشان وجود ندارد. پرداختن به موضوع ترنسکشوال‌ها خود بحثی است که به هیچ‌وجه بیانش در تلویزیون امکانپذیر نیست، شبکه نمایش خانگی هم محدودیت‌هایی دارد اما این محدودیت‌ها به مراتب از تلویزیون کمتر است. نگاه برادران کیایی به موضوع ترنسکشوال‌ها به گونه‌ای است که این موضوع برایشان نمی‌تواند حاشیه‌ساز باشد. در سریال «هم‌گناه» بیشتر از این منظر این موضوع مطرح شده که بیشتر به نگاه اطرافیان به این افراد مربوط می‌شود. موضوعات بسیاری در «هم‌گناه» مطرح شده‌ که تا امروز در تلویزیون نمونه‌اش را ندیدیم و فکر می‌کنم همین موضوع میزان تأثیرگذاری «هم‌گناه» و سریال‌هایی از این دست را بیشتر می‌کند.

فروتنیان در پایان تأکید کرد: فکر می‌کنم فصل دوم «هم‌گناه» با بازخورد بهتری مواجه شود، قصه‌ این سریال در فصل دوم به قدری جذاب می‌شود که فکر می‌کنم مخاطبان آن بیشتر شود و حتی برخی افراد به دیدن قسمت‌های اول این سریال خواهند رفت. قصه «هم‌گناه» بسیار منسجم و به روز است و حال در فصل دوم آن نتیجه‌گیری قصه‌ها را شاهد خواهیم بود.

نظر شما