محمد درمنش مطرح کرد؛

در این شرایطی نباید دنبال مقصر بود!

۱۳۹۹/۰۵/۰۳ - ۱۰:۵۷:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۱۵۸۳
در این شرایطی نباید دنبال مقصر بود!
محمد درمنش تهیه‌کننده و کارگردان سینما که سابقه حضور در فیلم‌هایی چون «بدوک» به کارگردانی مجید مجیدی را در مقام مدیر فیلمبرداری و «آن شب» را به عنوان تهیه‌کننده و «آژانس ازدواج»، «معبد جان» و... در جایگاه کارگردان داشته، معتقد است: در چنین شرایطی نباید در صنف به دنبال مقصر بود و برای درک مناسبات موجود در سینما و شبکه نمایش خانگی باید زیربنای این وضعیت نابسامان را بررسی کرد تا به جواب رسید؛ پول‌هایی که از طریق رانت دولتی وارد سینما می‌شوند را باید ردیابی کرد و انتقاد به سینماگرانی که با این پول‌ها کار می‌کنند به نوعی پاک کردن صورت مسئله است.

محمد درمنش در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ درباره مشکلات فرهنگی موجود و تغییر در سال‌‌های اخیر گفت: «ما در کشومان دچار پارادوکس عجیبی هستیم: در مسائل سیاسی کشوری به‌ظاهر آزاد اما تک‌حزبی داریم، در سینما به اقتصاد آزاد پایبندیم در حالی که اقتصادمان شباهتی به اقتصاد جهان غرب ندارد و از طرفی نیز مدعی مبارزه با آن هستیم و... با وجود چنین پارادوکس‌هایی در مسائل جدی و عمیق فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در حال پوست اندازی هستیم و چه بخواهیم و چه نخواهیم این اتفاق در حال رخ دادن است.

درمنش درمورد اقتصادی شدن سینما و ورود سرمایه به این بخش گفت: «ورود سرمایه به سینما و شبکه نمایش خانگی و اقتصادی شدن آنها پروسه‌ای دارد که در حال شکل‌گیری است و با وجود تمام مخالفت‌هایی که با آن می‌شود و منتقدانی که دارد شاهد آن هستیم و به نظرم حضور اسپانسرها و این چرخه پول در حوزه فرهنگ طبیعی است و ممکن ما از چنین رخدادی خوش‌مان نیاید، ولی تکرار می‌کنم این پدیده طبیعی‌ست.»

او با اشاره به مشکلات پیش آمده در دوران کرونا و متضرر شدن بخش‌های مختلف اقتصادی هم گفت: «بیماری و مشکلات در تمام زمینه‌های اقتصادی مشکل‌آفرین بوده و سینما هم از این قاعده مستثنا نیست و این روزها شاهد لطمه دیدن صنوف مختلف و مشاغل هستیم و سینما هم جزئی از این کل است. من چون در جایگاه مقامی مسئول نیستم و با توجه به تجربه حضورم در این حرفه و شناختی که از این چرخه دارم، می‌دانم گوش شنوایی وجود ندارد  و از شخص رئیس جمهور تا نگهبان وزارت ارشاد گوش‌شان به این حرف‌ها بدهکار نیست و امیدی به تغییر در این چرخه معیوب ندارم.»

درمنش با مثالی از ابتدای انقلاب و بسط به این موضوع به شرایط کنونی گفت: «بگذارید مثالی بزنم تا قضیه کمی روشن شود: سال 1357 دانشجو بودم و اتفاقا فعالیت زیادی هم در انجمن اسلامی دانشگاه داشتم و شرایط دوران پهلوی را هم درک کرده‌ام، پس از انقلاب تمام سرمایه‌گذارهای دوران گذشته یا متواری و یا دستگیر اعدام شدند. پس از آن اقتصاد در اختیار حاکمیت قرار گرفت و وضعیت امروز ماحصل اقدام‌های اقتصادی و سیاسی این چهار دهه است. اگر وضعیت سینما و شبکه نمایش خانگی و انتقاد به ورود پول کثیف و رانت‌ وجود دارد و داد اهالی سینما و دیگر حوزه‌‌های فرهنگی درآمده، دلیل را باید از مسببان این شرایط پرسید.»

او در آخر به ریشه مشکلات اشاره کرد و انتقاد از فیلمسازان را پاک کردن صورت مسئله دانست: «در چنین شرایطی نباید در صنف به دنبال مقصر بود و برای درک مناسبات موجود در سینما و شبکه نمایش خانگی باید زیربنای این وضعیت نابسامان را بررسی کرد تا به جواب رسید. پول‌هایی که از طریق رانت دولتی وارد سینما می‌شوند را باید ردیابی کرد و انتقاد به سینماگرانی که با این پول‌ها کار می‌کنند به نوعی پاک کردن صورت مسئله است.»

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز