محمد نشاط مطرح کرد:

تهیه‌کنندگان ارگانی که تکلیف‌شان مشخص است/ این ترس و دلشوره برای بخش خصوصی است!

۱۳۹۹/۰۴/۱۱ - ۰۷:۵۹:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۱۶۱۶
تهیه‌کنندگان ارگانی که تکلیف‌شان مشخص است/ این ترس و دلشوره برای بخش خصوصی است!
تهیه‌کننده سینما که سابقه ساخت فیلم‌‌هایی چون «این سیب هم برای تو» و «پرتقال خونی» را با سیروس الوند دارد و این روزها هم «بهت» به کارگردانی عباس رافعی را در اکران آنلاین دارد معتقد است در حال حاضر مسئله دزدیده شدن فیلم‌ها دغدغده اصلی فیلمسازانی است که فیلم‌شان به اکران آنلاین درآمده و یا قرار است به نمایش درآید؛ پیش از این نسخه فیزیکی فیلم به صورت قاچاق وارد بازار می‌شد و امکان ردیابی آن وجود داشت اما در حال حاضر فیلم پس از نمایش در پلت‌فرم‌های اکران آنلاین سریعا سر از شبکه‌‌های ماهواره‌ای در می‌آورد و ما به دلیل نداشتن حق کپی‌رایت امکان پی‌گیری نداریم.

محمد نشاط در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ درباره تاثیر کرونا بر سینما و تولید فیلم گفت: «درمورد تاثیری که کرونا و به تبع آن تعطیلی سالن‌های سینما روی دستمزد سینماگران داشته است در حال حاضر نمی‌توان قضاوت درستی داشت و باید دید پس از راه‌ افتادن مجدد پروژه‌های سینمایی چه تغییراتی رخ خواهد داد اما درباره تاثیر این پدیده روی کسب و کار سینماگران باید بگویم که بدیهی است وقتی خانواده‌ها به سینما نروند و سالن‌ها تعطیل باشند، سینما متضرر می‌‎شود. از طرفی پس از بازگشایی سینماها با شرایط گنجایش یک‌سوم، باید دید آیا کسی حاضر به تماشای فیلم در سالن‌ها است؟»

او در مورد نمایش آنلاین فیلم و معایب و حسن‌های آن هم گفت: «تنها راه‌کار در شرایط پیش‌رو اکران آنلاین است. فیلم «بهت» را در این فضا اکران کردیم اما متاسفانه با نسخه‌های قاچاق فیلم‌ها و پخش آنها از شبکه‌‌های ماهواره‌ای مواجه هستیم. این فیلم دو سال در صف اکران بود و با وجود مافیای اکران که همه‌‌مان از وجود و تاثیر مخرب‌شان آگاهیم، موفق به نمایش گسترده در سالن‌های سینمایی نشد، ولی بالاخره این فیلم را در به صورت آنلاین اکران کردیم.»

نشاط که بارها از وجود مافیای اکران انتقاد کرده، در این مورد گفت: «بارها گفته‌ام فیلم‌هایی هستند که هنوز جوهر امضای پروانه نمایش‌شان خشک نشده سر از سینماها در می‌آورند و به صورت گسترده نمایش داده می‌شوند. این در حالی‌ست که حضور بازیگر چهره به عنوان شرط سینمادار برای نمایش، بهانه است و بارها پیش آمده فیلمی با وجود حضور چهره‌‌‌های مطرح موفق به نمایش نشده است. در مورد اکران آنلاین اگر اتفاق‌های مرسوم در سینماها مانند تبلیغات و مانور برای فیلم‌های خاص پیش نیاید و تمام فیلم‌‌ها با شرایط یکسان و با تبلیغات یکسان نمایش داده شود دیگر فروش پایین هر فیلم به کیفیت خودش برمی‌گردد و چیزی که باقی می‌ماند به اصطلاح "جونِ فیلم" است که تعیین‌کننده میزان فروش است.»

این تهیه‌کننده در مورد دزدیده شدن آثار روز سینمای ایران و نمایش توسط شبکه‌های ماهواره‌ای گفت: «متاسفانه در حال حاضر مسئله دزدیده شدن فیلم‌ها دغدغده اصلی فیلمسازانی است که فیلم‌شان به اکران  درآمده و یا قرار است به صورت آنلاین نمایش داده شود. پیش از این نسخه فیزیکی فیلم به صورت قاچاق وارد بازار می‌شد و امکان ردیابی آن وجود داشت اما در حال حاضر فیلم پس از نمایش در پلت‌فرم‌های اکران آنلاین سریعا سر از شبکه‌‌هلای ماهواره‌ای در می‌آورد و ما به دلیل نداشتن حق کپی‌رایت امکان پی‌گیری نداریم. البته شنیده‌ام شرکتی در کانادا اعلام کرده اگر 49 درصد از مالکیت فیلم را در اختیار بگیرد می‌تواند از شبکه‌های ماهواره‌ای شکایت کند. در این شرایط سرمایه مردم به باد می‌رود و فیلم‌های دزدی هر شب از ماهواره پخش می‌شوند. متاسفانه فیلم «کشتارگاه» یک ساعت پس از نمایش آنلاین دزدیده شد و این یک فاجعه است. در حالی که قرار است اکران آنلاین به عنوان بازوی حمایتی سینما عمل کند ولی تاکنون این اتفاق رخ نداده است.»

نشاط با اشاره به تعهد سایت‌های نمایش فیلم‌ها گفت: «از ابتدا اعلام کردند تعهدی در قبال دزدیده شدن فیلم ندارند و ما از قبل می‌دانستیم فیلم‌‌ها سر از ماهواره در خواهند آورند اما گفتند 89 درصد فروش فیلم، اعضای ثابت سایت هستند و این قاچاق تاثیر بسزایی در فروش فیلم ندارد و حالا باید تا پایان اکران منتظر باشیم و ببینیم آیا این اتفاق رخ خواهد داد؟»

او درباره تهیه‌کننده‌‌های بخش خصوصی و بی‌خیالی‌شان در قبال دزدیده شدن آثار سینمایی گفت: «فیلمسازانی که با سرمایه دولتی در سال چند فیلم تهیه می‌کنند که مشخصا از وجود چنین پدیده شومی نگرانی ندارند و از پیش دستمزدها را پرداخت و سودشان را برداشته‌اند و این تهیه‌کننده بخش خصوصی است که به سختی هر یکی‌، دو سال فیلمی می‌سازد و قاچاق تیشه به ریشه‌اش می‌زند. تهیه‌کنندگان ارگانی سالی چند فیلم می‌سازند و در تلویزیون هم که تکلیف‌شان مشخص است و از قبل سریال‌های ماه رمضان، محرم و عید نوروز را تقسیم کرده‌اند و باقی سال هم حتی مشخص شده که کدام‌یک در کدام شبکه چه سریال یا برنامه‌ای را خواهد ساخت. این ترس و دلشوره برای بخش خصوصی است باید شب‌ها با ترس و لرز بخوابد.»

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز