تهیه‌کننده برنامه‌های تلویزیونی:

در برنامه‌سازی پیشرفت کرده‌ایم اما در سریال‌سازی پسرفت/ در «عصر جدید» و «دورهمی» وجود اسپانسر آزاردهنده نیست

۱۳۹۹/۰۴/۱۱ - ۰۴:۵۹:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۲۷۰۹
در برنامه‌سازی پیشرفت کرده‌ایم اما در سریال‌سازی پسرفت/ در «عصر جدید» و «دورهمی» وجود اسپانسر آزاردهنده نیست
هادی قندی با اشاره به اینکه در تولید برنامه‌های تلویزیونی ناگزیر مجبور به استفاده از اسپانسر هستیم تأکید کرد نباید وجود اسپانسر منجر به سرخوردگی مخاطب شود و در برنامه‌هایی مثل «عصر جدید» و «دورهمی» به این مسأله توجه شده است.

هادی قندی، تهیه‌کننده و برنامه‌ساز تلویزیون، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: موفقیت یک برنامه به عوامل و مجری آن مربوط می‌شود، تلویزیون ما سرمایه‌های بسیاری دارد که برخی از آن‌ها را کنار گذاشته، مثل عادل فردوسی‌پور و سرمایه‌های دیگری هستند مثل رضا رشیدپور، احسان علیخانی، فرزاد حسنی و... که چون مخاطب را می‌شناسند در هر برنامه‌ای حضور داشته باشند آن برنامه می‌تواند مخاطب‌پسند و جذاب باشد.

تهیه‌کننده برنامه «من و شما» خاطرنشان کرد: تعداد برنامه‌های تولیدی تلویزیون کم نیست ولی برای اینکه چند برنامه موفق و پرمخاطب را مثال بزنیم همین چند برنامه «عصر جدید»، «دورهمی» و... به ذهن‌مان می‌رسد و همانطور که اشاره کردم دلیل اصلی موفقیت این برنامه‌ها را همان شناخت عواملش از جنس مخاطب می‌دانم.

این تهیه‌کننده درباره تأثیر زمان پخش بر دیده شدن برنامه‌های تلویزیون، گفت: من اعتقادی به تأثیر زمان پخش بر دیده شدن برنامه‌ها ندارم. برنامه اگر خوب و مخاطب‌پسند باشد، مخاطبان خود را پیدا می‌کند. من زمانی برنامه «خوشا شیراز» را روی آنتن یک شبکه استانی داشتم و زمان پخشش ساعت 14 بود اما مخاطبان بسیاری داشت و همچنین برنامه «من و شما» که باز هم از یک شبکه استانی در ساعت 14 پخش می‌شد مخاطبان بسیاری داشت. اگر سلیقه مخاطب اهمیت بدهید قطعاً امکان موفقیت برنامه بسیار بیشتر می‌شود.

قندی در ادامه گفت: برنامه‌هایی مثل «عصر جدید» و «دورهمی» که در آن‌ها مسائل و موضوعاتی مطرح می‌شود که شاید در دیگر برنامه‌ها شاهدش نباشیم از ممیزی کمتر بهره‌مند نمی‌شوند. در واقع نگاه تلویزیون نسبت به این برنامه‌ها در بحش ممیزی سهل‌انگارانه‌تر نیست و حقیقت این است که بسیاری از تهیه‌کننده‌ها برای اینکه برنامه را از آنها نگیرند، محافظه‌کاری کرده و خودسانسوری می‌کنند. مهران مدیری و احسان علیخانی در برنامه‌هایشان این خودسانسوری را ندارند وگرنه تفاوتی در سانسور وجود ندارد.

او درباره اسپانسرمحور بودن برنامه‌های تلویزیون اظهار داشت: امروز اسپانسر اهمیت ویژه‌ای در برنامه‌سازی تلویزیون دارد، بودجه تلویزیون محدود شده و برنامه‌سازی نیز هزینه بالایی دارد و نمی‌توان بدون اسپانسر به تولید برنامه فکر کرد؛ مهم این است که وجود اسپانسر در برنامه منجر به سرخوردگی مخاطب نشود. مخاطبان حق دارند که به پر رنگ بودن اسپانسر در برنامه‌ها اعتراض داشته باشند اما چاره‌ای نیست و برنامه‌سازها نیز باید ساختاری در نظر بگیرند که نحوه حضور اسپانسر در قالب برنامه آزاردهنده نباشد. در ساختار برنامه‌های «عصر جدید»، «دورهمی» و «خندوانه» وجود اسپانسر غالب و آزاردهنده نیست.

این تهیه‌کننده در ادامه درباره کپی بودن برنامه‌های تلویزیونی گفت: اگر ایده‌ای کپی شده به خوبی اجرا شود نمی‌توان از آن ایراد گرفت. برنامه‌های استعدادیابی در همه جای دنیا با فرمتی اجرا می‌شوند که «عصر جدید» هم از آن پیروی کرده و چرا فرمتی که جواب داده و مورد توجه مخاطبان قرار گرفته را تغییر دهیم و از یک فرمت جدید استفاده کنیم که ممکن است شکست بخورد؟ برنامه‌ای که همزمان با «عصر جدید» در یکی از شبکه‌های ماهواره‌ای با حضور یکی از بازیگران سینمای ما پخش می‌شد در شرایطی روی آنتن آن شبکه می‌رفت که محدودیت‌ها تلویزیون ما را نداشت و احتمالاً بودجه‌اش دو برابر بود اما دیدیم که نتوانست توجه مخاطبان را چندان به خود جلب کند و «عصر جدید» در این زمینه موفق‌تر بود.

قندی در پایان اظهار داشت: ما در برنامه‌سازی پیشرفت داشتیم ولی در حوزه سریال‌سازی دچار پسرفت و ضعف‌های بسیاری هستیم که فکر می‌کنم هر روز بیشتر احساس می‌شود. البته ضعیف شدن سریال‌های تلویزیونی را نمی‌توان دلیل دیده شدن برنامه‌ها دانست چراکه فکر می‌کنم برخی برنامه‌های تلویزیون امروز کیفیتی دارند که در هر شرایطی دیده می‌شدند و مورد توجه قرار می‌گرفتند./2

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز