هادی انباردار:

هزینه ساخت فیلم نسبت به سال گذشته دوبرابر شده/ سینما گوشت قربانی عزا و عروسی است!

۱۳۹۹/۰۴/۲۴ - ۰۸:۵۹:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۲۷۶۳
هزینه ساخت فیلم نسبت به سال گذشته دوبرابر شده/ سینما گوشت قربانی عزا و عروسی است!
هادی انباردار، تهیه‌کننده سینما معتقد است از طرفی ماجرای بازگشایی سینما با 50 درصد ظرفیت سالن‌ها خودش یک تصمیم غلط است؛ منظور آقایان از چنین قانونی چیست؟ این طرح چطور باید اجرا شود؟ خانواده‌‌هایی که به سالن می‌آیند کنار هم می‌نشینند و نمی‌توان از آنها خواست که جدای از یکدیگر باشند.

هادی انباردار در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، ابتدا به شیوع کرونا اشاره کرد و از نقش دولت در چنین شرایطی گفت: «این اتفاق تذکر خوبی بود است برای که متوجه باشیم باز هم ممکن است با چنین بحران‌هایی در شکل‌های دیگر مواجه شویم. به همین دلیل فکر می‌کنم تهیه‌کنندگان و اهالی سینما باید صندوق ذخیره‌ای برای سینما و برای چنین روزهایی داشته باشند. در چنین شرایطی که نمی‌توان روی کمک‌های دولتی حساب کرد و به وعده‌‌ها امید بست، چنین تصمیمی راه‌گشا خواهد بود. برای مثال اعلام شده که بیمه سه ماه هنرمندان پرداخت خواهد اما هنوز هیچ اتفاقی رخ نداده و در واقع این وعده تحقق پیدا نکرده و عده‌ای خودشان بیمه‌شان را پراخت کردند چرا که اگر چنین اتفاقی نیافتد قرارداد بیمه از پایه قطع می‌شود و خودش مشکل بزرگ دیگری است. راستش نمی‌توانیم به کمک‌های دولت خوش‌بین باشیم.»

انباردار با اشاره به بی‌میلی سرمایه‌‎گذاران برای شرکت در پروژه‌‌های سینمایی گفت: «سینما با مشکل جدی در زمینه سرمایه‌گذاری مواجه شده است. از طرفی فیلم‌هایی که ساخته شده‌اند سرمایه‌ای هنگفت صرف ساختشان شده و از سوی دیگر سرمایه‌گذاران با شرایط فعلی حاضر به ریسک در سینما نیستند و ترجیح‌شان مدیوم‌هایی چون شبکه نمایش خانگی است. اکران آنلاین هم با توجه به قاچاق گسترده جوابگوی این حجم از ضرر و زیان نیست و نمی‌تواند با این سرعت جایگزین سینما شود و باید فکری دیگری کرد.»

او درمورد اکران آنلاین و رونق شبکه نمایش خانگی همزمان با اوج گرفتن قاچاق فیلم‌های سینمایی گفت: «شبکه نمایش خانگی بخشی مجزا از سینماست و با وجود این شرایط رونق بیشتری نسبت به قبل گرفته است. البته کسانی که آثار را قاچاق و پخش می‌کنند هم در این وضعیت کسب و کارشان رونق گرفته است. مردم اوقات فراغت خود در خانه را با تماشای فیلم و سریال در این مدیوم می‌گذرانند، اما تماشای فیلم روی پرده سینما تجربه دیگری‌ست و باید  تلاش کنیم تا مجددا سینما رونق بگیرد. این شرایط به تمام بدنه سینما از تهیه‌کننده تا پخش‌کننده و سینمادار و عوامل ساخت فیلم را متضرر کرده است.»

این تهیه‌کننده با اشاره به بالا رفتن هزینه ساخت فیلم در یک سال گذشته گفت: «هزینه ساخت فیلم بسیار بالا رفته می‌توانم بگویم نسبت به سال قبل دو برابر شده است. برای ساخت یک فیلم در حال حاضر هزینه عوامل پشت دوربین و وسایل فنی نزدیک به 2 میلیارد تومان است. این هزینه جدای از دستمزد بازیگران و فیلمنامه است. این در حالی است که سال گذشته با 1 میلیارد می‌توانستید هزینه عوامل پشت دوربین را پرداخت کنید. در حال حاضر مراجعه‌کننده زیاد است و اهالی سینما تماس می‌گیرند و اعلام آمادگی می‌کنند چون پروژه‌ای وجود ندارد.»  

انباردار در آخر به موضوع بازگشایی سینماها با 50 درصد ظرفیت‌شان و انتقاد از این تصمیم گفت: «امیدوارم سینماها با استقبال مردم مواجه شوند و مردم بیایند و از سینما حمایت کنند. از طرفی ماجرای بازگشایی سینما با 50 درصد ظرفیت سالن‌ها خودش یک تصمیم غلط است. منظور آقایان از چنین قانونی چیست؟ این طرح چطور باید اجرا شود؟ خانواده‌‌هایی که به سالن می‌آیند کنار هم می‌نشینند و نمی‌توان از آنها خواست که جدای از یکدیگر باشند. مگر در مترو و مکان‌‌های عمومی این قانون رعایت می‌شود؟ انگار سینما گوشت قربانی عزا و عروسی است. فکر این تصمیم فقط یک بخشنامه است و جنبه عملی ندارد.»

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز