رامبد جوان:

از اکران «طلا» در سینماها استقبال می‌کنیم/ اکران آنلاین «طلا» در شرایط حاضر تصمیم درستی بود/ باید ضوابط حفظ حقوق صاحبان فیلم در اکران آنلاین را پیدا کنیم

۱۳۹۹/۰۳/۲۸ - ۰۵:۵۹:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۳۳۱۰
از اکران «طلا» در سینماها استقبال می‌کنیم/ اکران آنلاین «طلا» در شرایط حاضر تصمیم درستی بود/ باید ضوابط حفظ حقوق صاحبان فیلم در اکران آنلاین را پیدا کنیم
رامبد جوان معتقد است برای رسیدن به شرایطی ایمن در اکران آنلاین برای جلوگیری از قاچاق فیلم‌های سینمایی علاوه بر جدی گرفتن این شیوه اکران نیاز به زمان داریم.

رامبد جوان، بازیگر، کارگردان و تهیه‌کننده سینما که فیلم سینمایی «طلا» به تهیه‌کنندگی او و محمد شایسته چندی پیش به صورت آنلاین اکران شد، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: اکران آنلاین را باید جدی گرفت و به آن اهمیت داد. باید به طور جدی با آسیب‌شناسی دقیق مشکلات و ایرادهایی که در این سیستم وجود دارد را برطرف کنیم چراکه اکران آنلاین در آینده می‌تواند نقشی جدی در سینمای ما ایفا کند و نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

جوان خاطرنشان کرد: من به عنوان یک سینماگر طبیعی است ترجیح دهم فیلمم بر پرده سینما اکران شود ولی شرایط همیشه عادی نیست و باید برای شرایط خاص گزینه‌های دیگر را نیز مدنظر قرار داد، البته اکران آنلاین علاوه بر شرایط ویژه شیوع کرونا و تعطیلی سینماها در وضعیت عادی نیز می‌تواند ادامه داشته باشد اما شرایط قرنطینه حکم می‌کرد که فیلم‌هایی به صورت آنلاین اکران شوند و ما نیز با بررسی‌هایی که داشتیم تصمیم گرفتیم یکی از اولین فیلم‌های ایرانی باشیم که از این امکان استفاده می‌کند و هر چند که حتی برای فیلم سینمایی «طلا» شاهد بازگشت سرمایه نبودیم اما با اکران این فیلم قدمی دیگر برای رونق اکران آنلاین برداشته شد.

این تهیه‌کننده تصریح کرد: با وجود اینکه فیلم سینمایی «طلا» از معیارهای لازم برای موفقیت در گیشه برخوردار بود با توجه به شرایط پیش آمده نمی‌توانستیم به موفقیت در اکران خوش‌بین باشیم. فکر می‌کنم بازگشایی سینماها هم نمی‌تواند خیلی زود شرایط را به حالت عادی بازگرداند چرا که تعداد فیلم‌های در صف اکران بسیار بالا است و مطمئناً تا مدت‌ها خیلی از مردم مثل من حاضر نیستند به سینما بروند، به همین دلیل نمی‌توانستیم با در نظر گرفتن معیارهای فروش در شرایط عادی برای اکران «طلا» تصمیم بگیریم. با این اوصاف فکر می‌کنم اکران آنلاین این فیلم با وجود خسارت مالی تصمیم درستی بود.

کارگردان فیلم سینمایی «ورود آقایان ممنوع» با تأکید بر اینکه همچنان تا رسیدن به یک وضعیت ایمن برای فیلم‌ها در اکران آنلاین فاصله داریم، گفت: اگر اکران آنلاین را جدی بگیریم و آن را تنها مختص روزهای قرنطینه و تعطیلی سینماها ندانیم قطعاً در آینده ضوابط و قواعد حفظ حقوق عوامل تهیه فیلم را پیدا می‌کنیم و به طور حتم برای آن قانونگذاری هم می‌شود و قوه قهریه هم برای مجازات کسانی که نسخه قاچاق فیلم‌ها را منتشر می‌کنند وارد عمل می‌شود اما به دلیل نداشتن قانون کپی‌رایت در کشور هنوز نیاز به زمان داریم و باید حوصله کنیم، به هر حال ما نمی‌توانیم کشورمان را یک جزیره منفک از دنیا بدانیم؛ متأسفانه در کشور ما شرایط بسیار خاص و منحصر به فردی در مسائل مختلف وجود دارد.

جوان درباره میزان فروش فیلم سینمایی «طلا» گفت: فیلم سینمایی «طلا» با بودجه‌ای حدود 2 میلیارد و 800 میلیون تومان ساخته شد، با توجه به میزان سهمی که تهیه‌کننده در اکران آنلاین دارد ما نزدیک به نصف مبلغ مورد نیاز برای بازگشت سرمایه «طلا» فروش داشتیم.

او در پایان درباره اکران «طلا» در سالن‌های سینما گفت: تصمیم ما برای اکران آنلاین این فیلم در شرایطی عادی گرفته نشد و «طلا» از اولین آثار سینمایی در تاریخ ایران است که به این شکل اکران می‌شود. اگر شرایط برای اکران این فیلم بر پرده سینماها فراهم شود قطعاً از آن استقبال می‌کنیم و انتظار داریم اگر تصمیمی بر اکران فیلم‌های سینمای آنلاین گرفته شود، همه فیلم‌ها بتوانند از آن بهره‌مند شوند./3

نظر شما