بر اساس مصوبه هیأت وزیران؛

اعلام جزئیات تشکیل انجمن‌های سراسری فرهنگ، هنر و رسانه

۱۳۹۹/۰۴/۰۱ - ۱۴:۱۵:۲۶
کد خبر: ۱۰۱۸۲۱۷
اعلام جزئیات تشکیل انجمن‌های سراسری فرهنگ، هنر و رسانه
مدیرکل سازمان‌های کارگری و کارفرمایی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی جزئیات تشکیل انجمن‌های سراسری فرهنگ، هنر و رسانه را تشریح کرد.

 

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا ، کار و رفاه اجتماعی فرزاد یوسفی مدیرکل سازمان‌های کارگری و کارفرمایی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: بر اساس مصوبه ۲۲ آبان ماه سال ۹۸ هیأت وزیران در راستای اجرای جز یک بند (چ) ماده ۹۲ قانون برنامه ششم توسعه و به موجب بندهای ۴ و ۷ مصوبه مذکور، صنوف مشمول که پیش تر در تشکیل انجمن‌های صنفی مربوطه محدودیت‌هایی از قبیل احراز شرایط لازم منطبق با مقررات آئین نامه انجمن‌های صنفی و کانون‌های مربوط ازجمله کمبود تعداد مورد نیاز اعضای لازم در یک رسته تخصصی در استان را داشتند و همچنین آئین نامه مذکور اجازه تشکیل تشکل مورد نظر آنها در سطح سراسری را نمی‌داد؛ از این پس می‌توانند تقاضای خود را به شرط دارا بودن حدنصاب ۲۰۰ متقاضی برای تأسیس انجمن یا ۲۰۰ عضو برای تبدیل وضعیت انجمن، به این اداره کل ارائه کنند.

مدیرکل سازمان‌های کارگری و کارفرمایی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی افزود: پیرو ابلاغ مصوبه هیأت محترم وزیران در راستای اجرای جز یک بند (چ) ماده ۹۲ قانون برنامه ششم توسعه و به موجب بندهای ۴ و ۷ مصوبه مذکور، کمیسیونی مرکب از نمایندگان وزارت خانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی و فرهنگ و ارشاد اسلامی و ۷ نفر از نمایندگان تشکل‌های فعال حوزه فرهنگ، هنر و رسانه تشکیل و مأمور و مسئول اجرای بخش‌های مربوطه و تدوین دستورالعمل و شیوه‌نامه اجرایی آن شد.

یوسفی ادامه داد: کمیسیون یاد شده پس از جلسات متعدد، موفق به تصویب دستورالعمل و همچنین شیوه‌نامه تأسیس انجمن‌های صنفی فرهنگ، هنر و رسانه و کانون‌های مربوطه شد که در همین راستا برابر بند ۷ تصویب‌نامه هیأت وزیران به تأیید و موافقت وزرای محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی و فرهنگ و ارشاد اسلامی رسید و هر دو متن طی نامه‌های شماره ۴۸۵۵ مورخ ۲۰/‌۰۱/‌۹۹‬ و شماره ۳۰۹۶۶ مورخ ۳۱/‌۰۲/‌۹۹‬ اداره کل سازمان‌های کارگری و کارفرمایی به مدیران کل اجرایی وزارت متبوع در سراسر کشور ابلاغ شده است. با تصویب و ابلاغ دستورالعمل و شیوه‌نامه یادشده، مصوبه هیأت وزیران وارد مرحله اجرا شده و هر دو وزارت‌خانه آماده پاسخگویی به تقاضای متقاضیان هستند.

وی تصریح کرد: به موجب تصویب‌نامه یاد شده اشخاص حقیقی پدیدآورنده آثار فرهنگی و هنری و شاغلان بخش فرهنگ، هنر و رسانه می‌توانند برای تأسیس انجمن صنفی سراسری در رسته تخصصی، درخواست خود را به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارائه کنند و در صورت ابهام در ثبت یا شمول متقاضیان به مفاد تصویب‌نامه، کمیسیون موضوع بند ۴ تصویب‌نامه هیأت وزیران یا همان کمیسیون تشکیل کانون فراگیر فرهنگ، هنر و رسانه صالح به اعلام نظر خواهد بود.

وی یادآور شد: نکته قابل توجه اینکه با توجه به سابقه فعالیت تشکل‌های فعال موجود در حوزه فرهنگ و هنر و رسانه، برابر ماده ۴ شیوه‌نامه یادشده تمامی انجمن‌های موجود فعال در حوزه فرهنگ، هنر و رسانه که مورد تأیید کمیسیون هستند، سه ماه از تاریخ انتشار اطلاعیه کمیسیون فرصت دارند حسب مورد نسبت به ارسال تقاضای تأسیس انجمن‌های صنفی سراسری ذی‌ربط یا تقاضای تبدیل وضع خود و تکمیل مدارک و تحویل آن به کمیسیون یا اداره کل (سازمان‌های کارگری و کارفرمایی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی) اقدام کنند. چنانچه با انقضای این مهلت، تقاضایی از سوی انجمن‌های مذکور ارائه نشود، هر گروه از ذی‌نفعان واجد شرایطی می‌تواند با رعایت این شیوه‌نامه، اقدام به ثبت تقاضای تأسیس انجمن صنفی در اداره کل کند.

مدیرکل سازمان‌های کارگری و کارفرمایی یادآور شد: مهلت سه ماهه یاد شده در این ماده، در موارد خاص، برای انجمن‌هایی که بنا به دلایل موجه و مورد تأیید کمیسیون موفق به طرح تقاضای خود نشوند، صرفاً برای یک مرتبه و حداکثر تا مدت سه ماه با تصویب کمیسیون قابل تمدید است. بنابراین از تاریخ این اطلاعیه ضروری است تشکل‌های فعال موجود مانند انجمن‌های هنرهای تجسمی، کانون‌ها و انجمن‌های ذیل خانه‌های سینما، تئاتر و موسیقی درباره این مسئله و اخذ تصمیمات لازم تسریع کنند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز