انتظار سینماگران از مجلس یازدهم؛

کمیسیون فرهنگی مجلس می‌تواند یک مرکز تحقیقاتی جدی در فرهنگ داشته باشد / در حوزه فرهنگ و هنر به این مجلس هم امیدی نیست!

۱۳۹۹/۰۴/۲۴ - ۰۶:۰۱:۰۱
کد خبر: ۱۰۱۸۶۲۴
کمیسیون فرهنگی مجلس می‌تواند یک مرکز تحقیقاتی جدی در فرهنگ داشته باشد / در حوزه فرهنگ و هنر به این مجلس هم امیدی نیست!
سینمای ایران طی سال‌های اخیر با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم کرده و مسائلی چون نبود امنیت شغلی سینماگران، ورود پول‌های کثیف، بالا بودن هزینه تولید، نبود قانون کپی‌رایت در ایران و... همواره مانعی بزرگ برای شکل‌گیری وضعیتی بهتر در سینمای ایران بوده که قطعاً جلوی پیشرفت سینمای ما را هم همواره گرفته و کار کردن در این عرصه را سخت‌تر کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، با آغاز به کار مجلس یازدهم به ریاست محمدباقر قالیباف سینماگران ایران به عنوان قشری از جامعه قطعاً انتظاراتی از نمایندگان مردم دارند و قطعاً این انتظارات با انتخاب سید محمود رضوی تهیه‌کننده سینما و تلویزیون به عنوان مشاور فرهنگی محمدباقر قالیباف می‌تواند جدی‌تر دنبال شود.

سید محمود رضوی که تهیه‌کنندگی سریال‌های «نفس گرم»، «پادری» و «پرده‌نشین» و فیلم‌های سینمایی «درباره الی»، «دهلیز»، «معراجی‌ها»، «سیانور»، «ماجرای نیمروز» و «لاتاری» را بر عهده داشته به عنوان یک سینماگر که سال‌هاست در این حوزه مشغول به کار است قطعاً شناختی کامل نسبت به مطالبات و مشکلات سینماگران دارد که امید رسیدگی به معضلات با نگاهی ویژه به سینما بیشتر است.

قطعاً مجلس شورای اسلامی با قانونگذاری در زمینه‌های مختلف می‌تواند برای رسیدن به نتایج بهتر در جهت بهبود وضعیت سینما و سینماگران تعیین‌کننده باشد و سینماگران نیز باید در جهت آشنایی نمایندگان مجلس شورای اسلامی مشکلات موجود در سینما را مطرح کنند. به همین بهانه در گفت‌وگو با دو سینماگر انتظار سینماگران از نمایندگان مجلس شورای اسلامی را مورد بررسی قرار دادیم که در ادامه می‌خوانید:

کمیسیون فرهنگی مجلس می‌تواند یک مرکز تحقیقاتی جدی در فرهنگ داشته باشد

شفیع آقامحمدیان تهیه‌کننده، کارگردان و مدیرعامل سابق مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: انتخاب یک سینماگر به عنوان مشاور فرهنگی رئیس مجلس شورای اسلامی به خودی خود اتفاق مثبت و امیدوارکننده‌ای است.

آقامحمدیان در ادامه تصریح کرد: اما ما نمی‌توانیم با همین انتخاب خیال خود را راحت کنیم چرا که مشکلات سینمای ما به این راحتی حل نمی‌شوند. سینمای ما فاقد یک مرکزیت است که بتواند مشکلات را تعریف و مطرح کند در حالیکه برای رسیدن به یک جمع‌بندی درست ابتدا باید این مرکزیت وجود داشته باشد تا تعریف درستی از مسائل داشته باشیم.

این کارگردان تصریح کرد: در سینمای ما برنامه مدون و جدی وجود ندارد و ما نیاز به یک مرکز تحقیقاتی جدی داریم که کمیسیون فرهنگی مجلس می‌تواند این مرکزیت را ایجاد کند. بر اساس این مرکز تحقیقاتی می‌توانیم به نیازمندی‌های فرهنگی و خواسته مردم دست پیدا کنیم و مشکلات را با توجه به خواسته مردم و کشور مدیریت کنیم.

کارگردان فیلم سینمایی «راننده سفیر» اظهار داشت: باید مسائلی که منافع ملی ایجاب می‌کند به آن‌ها بپردازیم را شناسایی کنیم، مشکلات را بشناسیم و خواسته مردم را در این موضوع مورد بررسی قرار دهیم. همه این‌ها می‌تواند توسط کمیسیون فرهنگی مجلس رسیدگی شود و این کمیسیون می‌تواند گروهی پژوهشی برای این مسأله مهم داشته باشد. من در جشنواره فیلم پلیس با محمدباقر قالیباف همکاری داشتم و در آنجا متوجه علاقه او به سینما شدم و سید محمود رضوی می‌تواند به عنوان مشاور، توجه رئیس مجلس به مشکلات سینما را جلب کند. به نظر من مجلس شورای اسلامی باید جدا از جزئیات در سیاست کلان فرهنگی خود به حفظ منافع ملی و مسائلی از این دست توجه کند.

آقامحمدیان اظهار داشت: متأسفانه کمیسیون فرهنگی مجلس معمولاً زمانی به مسائل فرهنگی هنری ورود می‌کند که مشکلات به آن ارجاع داده می‌شود اما هر یک از اعضای کمیسیون فرهنگی می‌تواند یک پژوهشگر در کنار خود داشته باشد و خودش هم یک پژوهشگر فرهنگی باشد. وسعت مشکلات هنری فرهنگی ما بسیار زیاد است و نمی‌توان با گروهی کوچک به حل شدن مشکلات و معضلات امیدوار بود.

او افزود: بدون تحقیق و پژوهش نمی‌توان به مشکلات پی برد و باید این موضوع از اهمیت بالایی در بین اهالی مجلس برخوردار باشد. به نظر من تا امروز مجلس در مقام ناظر ظاهر شده و از این پس باید به شکلی جدی در این حوزه فعالیت کرده و قوانین درستی را تنظیم کند و منافع ملی و مردمی را نیز در تنظیم قوانینش مدنظر داشته باشد. متأسفانه تا امروز معمولاً ما یک طرفه به این مسأله مهم رسیدگی کرده‌ایم و معمولاً منافع دولت مدنظر بوده و منافع مردم دیده نشده، برخی بر این عقیده‌اند که منافع دولت و ملت با هم تفاوتی ندارد اما در واقع اینگونه نیست و در بسیاری مواقع این دو از هم جدا هستند.

کارگردان «چشم عقاب» اظهار داشت: تولید در سینما باید به بخش خصوصی سپرده شود و بخش دولتی باید به تولیدات نظارت داشته باشد اما در ایران همواره این اتفاق منجر به هرج و مرج شده است. در هالیوود هم همین وضعیت حاکم است و بخش خصوصی در قالب کمپانی‌های مختلف تولید دارد و قانون در رأس امور حاکم است که همه موظف به رعایت آن هستند. نمی‌شود در حوزه فرهنگ بی هدف بود و انتظار داشت که با حرکاتی سطحی اتفاق مهمی رخ دهد. همه چیز در این حوزه باید حساب شده پیش برود و برای پیش‌روی حساب شده نیاز به برنامه، تحقیق و پژوهش داریم تا قوانینی تنظیم شود که منافع مردم و منافع ملی مورد حمایت قرار بگیرد و مجلس می‌تواند در این مورد بسیار تأثیرگذار باشد.

در حوزه فرهنگ و هنر به این مجلس هم امیدی نیست!

حسن کلامی تهیه‌کننده سینما در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: برای حل مشکلات سینما پیش از هر چیز باید مشکلات را شناخت و باید دید که مشکلات چه اندازه تخصصی و چه اندازه مربوط به عام می‌شود.

کلامی تصریح کرد: به نظر من این مجلس هم مثل دیگر دوره‌های مجلس دغدغه‌ فرهنگ ندارد و معمولاً نگاه‌ها در مجلس سیاسی و جناحی بوده و در این دوره هم همینطور خواهد بود. نمی‌توانیم توقعی از مجلس داشته باشیم و برای اینکه به رخ دادن اتفاقی خوب در این حوزه امید داشته باشیم باید اهالی مجلس خودشان دغدغه فرهنگ داشته باشند، آن‌ها هیچ‌گاه به اهالی فرهنگ رجوع نکرده‌اند تا مشکلات این حوزه را بفهمند و هرگاه مجلس نگاهی به فرهنگ و هنر داشته همانطور که در ابتدا تأکید کردم فقط برای برخورد و ممیزی بوده است.

این تهیه‌کننده در ادامه گفت: برای من کاملاً روشن است این دوره از مجلس هم دغدغه فرهنگ نخواهد داشت، اگر دقت کنید برای عضویت در کمیسیون فرهنگی هم تقریباً کسی کاندیدا نشده بود و از همین ابتدا مشخص است کسی علاقه‌مند به کار کردن در این حوزه نیست.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «ماهی‌ها عاشق می‌شوند» تصریح کرد: اهالی فرهنگ و هنر و به خصوص سینما هم با هم همگام نیستند و به قدری تفرقه وجود دارد که هیچ‌گاه برای رفع مشکلات به جمع‌بندی درستی نمی‌رسند. در حال حاضر مشکلات صنفی به قدری است که خودمان با خودمان نمی‌توانیم همراه باشیم. در اولین قدم باید به یک جمع‌بندی درست نسبت به مشکلات برسیم و بعد مطالبه‌گر باشیم و خانه سینما به عنوان یک نهاد صنفی باید به این مسأله رسیدگی کند. متأسفانه ما اینقدر حاشیه داریم که هیچ‌گاه به متن نمی‌رسیم.

کلامی در ادامه تأکید کرد: مشکلات بسیاری در سینما وجود دارد و این سال‌ها اصلی‌ترین موضوع مورد بحث امنیت شغلی سینماگران بود. افراد بی‌ربط به سینما در حوزه‌های مختلف وارد این عرصه می‌شوند و این ورود بی‌رویه باعث شده امروز سینماگران قدیمی بیکار باشند و زندگی‌شان در خطر قرار بگیرد. سال‌هاست پول‌هایی وارد سینما می‌شود که منشأ آن معلوم نیست، با این پول‌ها فیلم‌های سخیفی ساخته می‌شود که برای مخاطبان و سینماگران سلیقه‌سازی می‌کند و می‌بینیم سلیقه مخاطبان به قدری پایین آمده که امروز فیلم‌های سخیف بیشتر از دیگر فیلم‌‌ها ساخته و دیده می‌شوند.

او در پایان گفت: خانه سینما، وزارت ارشاد و بنیاد سینمایی فارابی باید برای این وضعیت فکری کنند و به مشکلات سینماگران و اهالی تلویزیون رسیدگی شود. متأسفانه حاشیه‌ها اجازه رسیدگی به مشکلات را نمی‌دهد و متولیان فرهنگ ابتدا باید حاشیه‌ها را از بین ببرند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز