چتر مجازی سینمای ایران برپا شد؛

رائد فریدزاده: بازار مجازی فیلم کن، تلنگری برای ورود به دوران جدید است

۱۳۹۹/۰۴/۰۴ - ۰۶:۲۳:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۹۴۵۹
رائد فریدزاده: بازار مجازی فیلم کن، تلنگری برای ورود به دوران جدید است
دبیر شورای بین‌الملل سازمان سینمایی و معاون بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی گفت: امسال نه فقط برای سینمای ما که برای همه کشورهای دنیا اتفاقی جدید در حال رخ دادن است و این اتفاق شاید حتی تلنگری به برپایی سنتی جشنواره‌ها باشد که در ورود به دوران دیجیتال، چگونه می‌توان از فضای مجازی و پلتفرم‌هایی که در این حوزه می‌توانند کمک کنند، بهره گرفت.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، در پی شیوع بیماری کووید-19 اکثر جشنواره‌های مهم بین‌المللی در نیمه اول سال 2020 یا به تعویق افتادند یا برپایی آنها منتفی شد. جشنواره بین‌المللی فیلم کن از جمله جشنواره‌های معتبری است که با وجود این که امکان برپایی آن فراهم نشد، اما با طرح ابتکاری خود، امکان اجرای اولین دوره بازار مجازی فیلم را فراهم کرد.

بر اساس این خبر، از روز گذشته (2 تیر) بازار مجازی فیلم کن با حضور فعال چتر سینمای ایران آغاز به کار کرد و بنیاد سینمایی فارابی هم با حضور کارشناسان بخش بین‌الملل، فعالیت‌های خود را در این بازار کلید زد.

در  این بازار، کلیه فعالیت‌هایی که پیش از این در قالب حضور فیزیکی سینمای ایران در جشنواره‌ فیلم کن صورت می‌گرفت، در قالب برخط صورت می‌گیرد. 

«رائد فریدزاده» دبیر شورای بین‌الملل سازمان سینمایی درباره شکل‌گیری و فعالیت‌های این بازار گفت: امسال نه فقط برای سینمای ما که برای همه کشورهای دنیا اتفاقی جدید در حال رخ دادن است و این اتفاق شاید تلنگری به برپایی سنتی جشنواره‌ها باشد که در ورود به دوران دیجیتال، چگونه می‌توان از فضای مجازی و پلتفرم‌هایی که در این حوزه می‌توانند کمک کنند، بهره گرفت. در واقع بازار مجازی فیلم کن این امکان را فراهم کرده و ما هم، هم‌پای دیگران در حال تجربه آن هستیم. با این وجود باید توجه داشت که هنوز فضای دیجیتال به طور کامل جایگزین روال مرسوم در هیچ عرصه‌ای نشده و سینما هم از این قاعده مستنثنی نیست.

او با اشاره به این که برای حضور در این بازار، سامانه مشخصی ایجاد شده گفت: ما هر ساله در بازار فیلم کن، چتر سینمای ایران را داشتیم که در ذیل آن پخش‌کننده‌های خصوصی این امکان برایشان فراهم می‌شد که غرفه خودشان را داشته باشند و محصولات خود را عرضه کنند. امسال همین اتفاق به شکل مجازی انجام شده و چتر سینمای ایران با عنوان Iranian Cinema به شکل مجازی طراحی شده و در ذیل آن شرکت‌های مختلف به فعالیت می‌پردازند و این چتر، در یک برنامه مشخص که خود جشنواره تهیه کرده، قرارهای مجازی را به شکل دیداری و شنیداری برقرار می‌کند و مخاطبان جشنواره‌ای، موسسات فرهنگی، موزه‌ها و خطوط هوایی می‌توانند فیلم‌ها را یرای خرید ارزیابی کنند.

فریدزاده گفت: مهم‌ترین تفاوت بازار مجازی نسبت به گذشته بازار فیلم کن، این است که فرصت نمایش فیلم در حضور کارشناسان مختلف و فرصت گفتگو وجود ندارد و در وضعیت حاضر، لینک تیزر فیلم‌ها یا لینک خود فیلم‌ها (با کیفیت پایین و با رعایت پروتکل‌های امنیتی) رد و بدل می‌شود. 

او متذکر شد: البته در بازار فیلم صرفا بحث خرید و فروش فیلم مطرح نیست بلکه نماینده‌های جشنواره‌های مهم بین‌المللی در بازار مجازی فیلم کن حضور دارند تا محصولات موردنظر را برای رویدادهای خود انتخاب کنند یا قرارهای جنبی سینمایی، مثل برپایی مرور بر سینمای یک کشور از طریق این فضا گذاشته شود. در کنار آن، بحث پیرامون تولیدات مشترک بین‌المللی نیز با حضور کارشناسان مرتبط از طریق ویدئو کنفرانس در بازار مجازی فیلم کن صورت می‌گیرد. همچنین بحث و مبادله محصولات وب سری، انیمیشن‌، ای آر و وی آر، موضوعاتی است که می‌تواند حضور ایران در بازار مجازی فیلم کن را گسترده‌تر و سبد عرضه را متنوع‌تر کند. 

فریدزاده گفت: بازار فیلم کن، فرصتی مغتنم و مفید است جهت انتخاب اثر برای جشنواره‌های بین‌المللی که در داخل کشور برگزار می‌شود. به عنوان مثال، ما آثار موردنظر را برای شرکت در جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان رصد می‌کنیم و در کنارش جهت برپایی کارگاه‌های آموزشی یا برپایی پنل‌های تولید مشترک این جشنواره، با افراد موردنظر در تعامل هستیم. به عبارت دیگر، بازار مجازی جشنواره فیلم کن، صرفاً مجالی برای عرضه محصولات نیست بلکه در بعد تقاضا هم این فرصت را به سینمای ایران می‌دهد که بتواند محصولات روز سینمای دنیا را رصد کند.

دبیر شورای بین‌الملل سازمان سینمایی گفت: در واقع، بازارهای فیلم، فضای حضور افراد متخصص در زمینه‌های مختلف مبادلات فرهنگی و سینمایی است و مهم‌ترین اتفاقات بین‌المللی سینمای ایران از طریق حضور در چنین فضاهایی رقم می‌خورد.

بازار مجازی جشنواره فیلم کن تا روز جمعه 6 تیر 99 (26 ژوئن2020) دایر خواهد بود و کارشناسان متخصص و فعالان سینمایی در حوزه تجارت و عرضه فیلم، در این بازار فعالیت خواهند  کرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز