امیر دژاکام:

تلویزیون باید تئاترهای آنلاین و ضبط شده را پخش کند/تئاتر را به سبد فرهنگی مردم برگردانید!

۱۳۹۹/۰۴/۲۱ - ۱۰:۵۸:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۵۴۲۱
تلویزیون باید تئاترهای آنلاین و ضبط شده را  پخش کند/تئاتر را به سبد فرهنگی مردم برگردانید!
امیر دژاکام معتقد است تئاتر روی صحنه و در حضور تماشاگران با اجرای زنده معنا پیدا می‌کند اما در شرایط حاضر که شیوع ویروس کرونا اهالی این هنر را دچار مشکل کرده است، پخش تله‌تئاترها از تلویزیون می‌تواند تا حدی کمک‌کننده باشد.

امیر دژاکام نویسنده و کارگردان تئاتر در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، درباره پیشنهاد پخش تله‌تئاتر از شبکه‌های تلویزیونی در وضعیت فعلی گفت: هیچ چیز نمی‌تواند جای تئاتر را بگیرد، تئاتر تجربه ارتباط مستقیم و چهره به چهره هنرمند و مخاطب را فراهم می‌کند و هر اتفاقی غیر از این دیگر در مدیوم تئاتر قرار نمی‌گیرد.

دژاکام تصریح کرد: پنج سال پیش در یک مصاحبه تأکید کردم که تئاتر امروز برترین هنر است و این را امروز دوباره می‌گویم؛ تجربه تئاتر به هیچ‌وجه قابل تکرار نیست. مردم امروز توسط رسانه‌های مختلف و فضای مجازی کار خود و حتی دیدارهایشان را ترتیب می‌دهند اما در تئاتر این ارتباط کاملاً مستقیم و بدون هیچ واسطه‌ای اتفاق می‌افتد؛ پس تئاتر از این حیث هنری یگانه است و از آنجا که بشر همواره به دنبال اتفاقات استثنائی است مخاطبان تئاتر هم به دلیل همین شکل خاص و استثنائی است که بلیت می‌خرند و به دیدن نمایش می‌روند.

او افزود: با این حال در شرایط بدی که قرار داریم تعطیل شدن تئاتر واقعاً بسیار تلخ است و پخش تله‌تئاترها از تلویزیون کمی کمک‌کننده است. تلویزیون باید آستین بالا بزند و تئاترهای آنلاین یا ضبط شده را پخش کند. در دهه 1340 گروه هنر ملی تئاترهای زنده بسیاری را در تلویزیون پخش می‌کرد که اتفاق موفقی بود و نمی‌دانم چرا امروز که تکنولوژی پیشرفت بیشتری داشته برای ما امکان این کار فراهم نیست.

این کارگردان در ادامه تأکید کرد: مصاحبه‌ای از هادی مرزبان می‌خواندم که به کمک تلویزیون با پخش تله‌تئاتر تأکید داشت و به نظرم کاملاً پیشنهاد درست و به جایی است. تلویزیون در این شرایط می‌تواند وارد میدان شود و برای علاقه‌مندان تئاتر خوراک داشته باشد. این اتفاق می‌تواند به نوعی فرهنگ‌سازی کند و تئاتر را به سبد فرهنگی مردم برگرداند و در نتیجه مخاطبان این هنر ارزشمند را بیشتر کند. به نظر من تلویزیون حتی در شرایط عادی که تماشاخانه‌ها باز هستند و به فعالیت خود ادامه می‌دهند نیز می‌تواند تبلیغ آثار نمایشی و پخش تله‌تئاترهای مختلف را در کنداکتور خود قرار دهد.

دژاکام در پایان اظهاراتش گفت: تئاتر یکی از مترقی‌ترین هنرها است که همه افرادی که در این حرفه مشغول کار هستند از افراد فرهیخته و باسواد جامعه به حساب می‌آیند. تئاتر ویترین سینما را ندارد ولی هنرمندان این عرصه از سینماگران به نظر من باسوادتر هستند چرا که اکثر کسانی که در سینما فعالیت می‌کنند معمولاً افرادی کم سواد هستند که شاید فقط به خاطر موقعیتی که سینما برای آن‌ها در جامعه ایجاد می‌کند به این هنر گرایش پیدا کرده‌اند. البته باید بگویم که در سینما هم هنرمندان باسواد بسیاری می‌توان نام برد که متأسفانه در جامعه سینمایی به طور کل در اقلیت قرار می‌گیرند اما این مسأله در تئاتر کاملاً برعکس است.

نظر شما