تهیه‌کننده با سابقه تلویزیون:

سریال‌سازی در شبکه نمایش خانگی باید موضوع، فرم و ساختار متفاوتی داشته باشد

۱۳۹۹/۰۶/۲۶ - ۰۶:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۲۰۸۲
سریال‌سازی در شبکه نمایش خانگی باید موضوع، فرم و ساختار متفاوتی داشته باشد
مجید مولایی با اشاره به اینکه تلویزیون در سیاست‌گذاری‌هایش قصد دارد تفاوت‌های بین سریال‌سازی در رسانه ملی و شبکه نمایش خانگی را مدنظر قرار دهد تأکید کرد که سریال ساختن در شبکه نمایش خانگی فرم، موضوع و ساختار متفاوتی باید داشته باشد.

مجید مولایی، تهیه‌کننده تلویزیون، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: تا جایی که من اطلاع دارم می‌دانم که تلویزیون قصد ندارد نگاه سریال‌سازی خود را در شبکه نمایش خانگی نیز غالب کند و همین که صدور مجوز به معاونت سیما سپرده نشده و مجوزها در معاونت فضای مجازی مجوزها صادر می‌شوند نشان از این رویکرد متفاوت دارد. در صحبت با مدیران تلویزیون نیز به این نتیجه رسیدم که واقعاً رویکردشان اینگونه نیست که بخواهند شبکه نمایش خانگی را هم به سمت رسانه ملی بیاورند.

مولایی خاطرنشان کرد: در صحبتی که با یکی از مدیران ارشد سازمان صداوسیما داشتم، او تأکید کرد از آنجا که بودجه ساخت سریال در رسانه ملی توسط سازمان صداوسیما تأمین می‌شود، طبیعی است که صداوسیما بر محتوا و کیفیت سریال‌ها دخالت داشته باشد اما در شبکه نمایش خانگی رویکرد صداوسیما تنها نظارت و کنترل است. به شخصه امیدوارم در صداوسیما آنقدر درک این مسأله وجود داشته باشد که شبکه نمایش خانگی باید با تلویزیون تفاوت داشته باشد و اگر قرار باشد آثار تولید شده در این رسانه با تلویزیون یکی باشد، کسی دیگر میل به خرید و دیدن سریال‌ها نخواهد داشت.

او افزود: با وجود اینکه سریال دیدن در تلویزیون هیچ هزینه‌ای برای مردم ندارد برخی مواقع طبق اعلام خود سازمان صداوسیما میزان مخاطبان این سریال‌ها حتی زیر 20 درصد می‌شود و هر رسانه‌ای که با این حجم از مخاطب بخواهد فعالیت کند قطعاً به بن‌بست می‌رسد. در کشوری مثل آمریکا هم اگر دقت کنیم تعاملاتی بین سازمان‌ها و شبکه‌ها وجود دارد ولی در این تعاملات هر مدیوم که چه اثری در آن ساخته و پخش شود نیز مورد توجه قرار می‌گیرد. بازار با رابطه عرضه و تقاضا زنده می‌ماند و فروشنده باید به خواسته متقاضی توجه داشته باشد؛ تلویزیون باید به خواسته متقاضیان در شبکه نمایش خانگی توجه کند و بداند که در فرم، ساختار، موضوع و حتی بودجه و بازیگر این رسانه با تلویزیون تفاوت دارد.

تهیه‌کننده مجموعه تلویزیونی «بانوی عمارت» در ادامه اظهار داشت: به نظر من تلویزیون این تفاوت‌ها را درک می‌کند و قرار نیست و نباید شبکه نمایش خانگی به تلویزیون تبدیل شود. امروز به مرور تعداد اپلیکیشن‌هایی که در شبکه نمایش خانگی فعالیت می‌کنند بیشتر می‌شود و تلویزیون می‌تواند با مدیریت درست بازار با ثبات‌تری داشته باشد و در نتیجه امنیت در سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذارها به وجود می‌آید. به نظر من در دراز مدت مسیر ورود پول کثیف به عرصه فیلمسازی از بین خواهد رفت و اگر عرضه و تقاضا در بازاری سالم صورت گیرد سریال‌هایی با بودجه بی‌منطق ساخته نمی‌شوند و تولید شکل منطقی‌تری به خود می‌گیرد.

نظر شما