«روزگار بلور» مستندی درباره پدر حوادث‌نویسی روزنامه‌های ایران

۱۳۹۹/۰۵/۰۱ - ۱۹:۱۲:۵۸
کد خبر: ۱۰۳۳۲۶۰
«روزگار بلور» مستندی درباره پدر حوادث‌نویسی روزنامه‌های ایران
مستند پرتره «روزگار بلور» به کارگردانی امیر فرض‌الهی با موضوع زندگی و فعالیت‌های مطبوعاتی محمد بلوری روز پنج‌شنبه 26 تیر در خانه سینما با حضور جمعی از اهالی رسانه و روزنامه‌نگارهای قدیمی و پیشکسوت نمایش داده شد.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، مستند «روزگار بلور» به کارگردانی امیر فرض‌الهی روایتگر فعالیت‌های رسانه‌ای روزنامه‌نگاری شجاع، شریف و هوشمند است که امروز او را به عنوان پدر حواد‌ث‌نویسی روزنامه‌های ایران می‌شناسیم.

محمد بلوری که «روزگار بلور» به فعالیت‌های رسانه‌ای و روزنامه‌نگاری او می‌پردازد در فیلم جدید امیر فرض‌الهی از روزهای آغازین فعالیتش در این عرصه می‌گوید و مسائل جالب توجهی چون جزئیاتی درباره دلایل توقیف روزنامه کیهان در زمان فعالیت بلوری، ممنوع‌القلم شدنش و گزارش‌های پر سر و صدای این روزنامه‌نگار پیشکسوت است

با دیدن مستند «روزگار بلور» علاوه بر آشنایی با شخصیت پدر حوادث‌نویسی روزنامه‌های ایران نکات آموزشی بسیاری درباره روزنامه‌نگاری را می‌توان در بر گرفت. امیر فرض‌الهی نمایش فیلمش در خانه سینما را به شهدای سی تیر و دکتر مصدق تقدیم کرد.

سیناپس اولیه این کار توسط مهدی ملک و امیرفرض اللهی نوشته شده اما بدلیل همکاری نکردن برخی ارگانها و محدودیت های عدیده در طول تولید، تغییرات زیادی در تولید این فیلم به نسبت سیناپس، ایجاد شد. «روزگار بلور» به نویسندگی و کارگردانی امیر فرض اللهی ساخته شده و ارد عطار پور  مشاور کارگردان این اثر است.

مرتضا بوبوری مدیر تصویر برداری این فیلم بوده  مهدی بقاییان نریتور  «روزگار بلور» است و حمید فنایی آن را تدوین کرده است. دراین مستند، معتبر ترین روزنامه نگاران معاصر نظیر  ماشا الله شمس الواعظین، انوشیروان کیهانی زاده، بهروز بهزادی، فریدون صدیقی، هوشنگ اعلم، علی اکبر قاضی زاده، مسعود بهنود و معتبرترین مورخ مطبوعات ایران سید فرید قاسمی حضور دارند.

کیمیا منوچهری از بازیگران تئاتر دراین اثر حضور دارد. از نسل جوان روزنامه نگاری مسعود ابراهیمی، عذرا فراهانی، مرجان لقایی و سرگی بارسقیان «روزگار بلور» را همراهی کرده و در این فیلم هستند. طراح پوستر این فیلم کوروش شبگرد است  و جعفر راسی تهرانی مترجم «روزگار بلور» به زبان انگلیسی است. امیر فرض‌الهی علاوه بر کارگردانی تهیه‌کنندگی این اثر را نیز بر عهده داشته و این فیلم با هزینه مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ساخته شده است

نظر شما