در دومین قسمت از «کشیک سلامت» مطرح شد؛

درباره سلامت مردم نخبگان علمی باید نظر بدهند نه رئیس جمهور!/از مردم فاصله گرفته‌ایم

۱۳۹۹/۰۵/۰۴ - ۱۵:۳۶:۳۰
کد خبر: ۱۰۳۴۴۳۷
درباره سلامت مردم نخبگان علمی باید نظر بدهند نه رئیس جمهور!/از مردم فاصله گرفته‌ایم
دومین قسمت از برنامه «کشیک سلامت» با اجرای دکتر حسین قناعتی و حضور دکتر حمیدرضا خانکه و حسینعلی شهریاری با موضوع فوریت‌های نظام سلامت پخش شد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ در دومین قسمت از برنامه «کشیک سلامت» با اجرای دکتر حسین قناعتی به فوریت‌های نظام سلامت در شرایط حال حاضر و شیوع ویروس کرونا پرداخته شد. دکتر حمیدرضا خانکه و حسینعلی شهریاری مهمانان این هفته برنامه بودند که با حضورشان در استودیو «کشیک سلامت» به موضوعات مهمی اشاره کردند.

حسینعلی شهریاری نماینده مردم زاهدان و رئیس سازمان بهداشت و درمان:

ما شعاری عمل میکنیم!

این مجلس میتواند در سرنوشت نظام موثر باشد. یک تفکری در بین بعضی از سیاست‌مداران ما بود که من به آن میگویم «ترامپیزم»؛ به طوریکه مانند ترامپ فکر میکنند تمام مردم باید کرونا بگیرند و ایمن شوند. 

قرنطینه با تاخیر انجام شد اما توانستیم کنترل کنیم. فقط با یک سری پروتکل بدون اینکه تضمینی برای انجام آن باشد مراکز را بازگشایی کردیم.

چقدر از دولت الکترونیک استفاده کردیم؟ 

اگر مردم احساس کنند که مسئولان پیگیر موضوع هستند، همکاری میکنند. تا زمانی که دولتمردان به نظرات خبرگان جامعه پزشکی توجه نکنند، همین وضع پیش میآید.

شهریاری در مورد اشکال در نظام دارویی عنوان کرد: قرار بود کمیته نسخ تشکیل شود و نسخه‌ها را بررسی کند که در حد حرف ماند. میزان مصرف دارو و آنتیبیوتیک در ایران بالاست. ما از نظر دارو و تجهیزات پزشکی تحریم هستیم. 

ما نگرانی جدی از پاییز و زمستان داریم. دکتر محرز هم عنوان کرد که هرچندسال آنفولانزا به شکل شدید بروز میکند که امسال از آن سال‌ها است. به دنبال تهیه چند میلیون واکسن آنفولانزا هستیم. آمار بالایی از فوت کادر درمان داریم. ما باید برای پاییز و زمستان آماده شویم. تست تعداد قابل توجهی از نمایندگان هم مثبت شده است که اگر بخواهیم جلسات را به شیوه سابق برگزار کنیم نگرانی جدی وجود دارد. 

نگرانی جدی ما برگزاری امتحانات است. هرچند بگویند پروتکل اجرا میکنند، باز تجمع وجود دارد. چه اشکالی دارد اگر دانشگاه چند ماه عقب بیافتد. بیش از ۹۰ درصد از داوطلبین نگران‌اند. ما شعاری عمل میکنیم. سلامت مردم اولویت اول است. باید از مدافعان سلامت مراقبت کنیم. کارانه کادر درمان کم است. یکی از خواسته‌های کادر درمان تعیین تکلیف نیروهای شرکتی و قراردادی است. دولت باید رضایت‌مندی نسبی در کادر درمان ایجاد کند. 

 

او با اشاره به سلامت روانی جامعه گفت: مردم از نظر اقتصادی در مضیقه هستند. بخشی از جامعه ما بازنشستگان هستند. دکتر نوبخت گفتند از مهرماه همسان‌سازی حقوق انجام میشود. اگر دولت میخواهد کاری را انجام دهد ما باید تشویق کنیم و نگوییم از کجا آورده است. این امیدواری در جامعه بازنشسته ایجاد و به سلامت روان آن‌ها که سن بالایی دارند کمک میکند. 

در بحران کرونا تصمیم‌گیرنده فقط وزارت بهداشت نبود. گاهی تصمیمات ستاد و وزارت بهداشت تفاوت داشتند. چرا رئیس جمهور باید تخمین‌ها را که ۲۵ میلیون مبتلا هستند را در رسانه مطرح کند؟ با چه کسی مشورت کرده است؟ در رابطه با موارد پزشکی و سلامت مردم نخبگان علمی باید نظر بدهند نه آقای رئیس جمهور! نظر دادن او میتواند فاجعه به بار بیاورد. 

گفتند مراسم محرم با پروتکل انجام میشود. چه کسی بر انجام پروتکل‌ها تضمیین میدهد؟ باید کار کارشناسی دقیق انجام شود. زمانی که مقام معظم رهبری مراسمات مذهبی را تعطیل کردند و این اقدام نشان میدهد که بالاتریم مقام کشور پروتکل‌ها را رعایت میکنند. آیا استانداران ما توان انجام پروتکل‌ها را در نقاط مختلف ایران دارند؟ من اعتقاد ندارم که ما نقاط قرمز و سفید داریم. با توجه به رفت و آمدها همه‌جای ایران قرمز است. اگر بگوییم این نقطه سفید است آن‌ها دیگر رعایت نمیکنند. ما باید تجمعات و مراسمات مذهبی را کنترل کنیم، من به شدت نگرانم. 

اگر مردم با ۴۰۳۰ تماس بگیرند آن‌ها را راهنمایی میکنند که به کدام مرکز مراجعه کنند. قرار شده است تا بعضی از بیمارستان‌ها به بیماران غیرکرونایی اختصاص پیدا کند. ۱۰۰۰ نفر روزانه در کشور میمیرند که ۲۰۰ نفر از آن به دلیل کرونا فوت میشوند. ما باید به موقع به دیگر بیماران غیرکرونایی هم رسیدگی کنیم. 

ما هیچ گاه نتوانستیم بازار تقلبی دارو را کنترل کنیم. باید سازمان غذا و دارو و دیگر نهادها قاطعانه عمل کنند. یک عده تضاد منافع دارند باید مراقبت جدی داشته باشیم. من نگران خستگی هستم که روز به روز در جامعه پزشکی بیشتر میشود. از آقای رئیس جمهور میخواهم به توصیه‌های جامعه نخبگان علمی کشور و نه یک فرد توجه کنند. 

خیلی از پروتکل‌ها اجرا نمیشوند. ما نیروهای بسیجی و جهادی داریم باید از آن‌ها استفاده کنیم. پروتکل‌ها نباید روی کاغذ بمانند بلکه اجرایی شوند. مهم‌ترین مساله توزیع ماسک رایگان و رعایت فاصله‌گذاری است و با کسانی که رعایت نمیکنند برخورد قانونی شود. درمان و واکسنی برای درمان وجود ندارد. باید سیستم ایمنی را تقویت کرد. نباید مردم را ترساند.

ستاد کرونا درحال حاضر بالاترین اختیارات را دارد و رئیس جمهور باید بپذیرد. کشور ما با آمریکا و دیگر کشورها متفاوت است. اگر زندگی مسئولان ما در حد متوسط جامعه باشد درد مردم را میفهمند. ما از مردم فاصله گرفتیم. 

 

حمیدرضا خانکه؛ رئیس مرکز تحقیقات حوادث غیرمترقبه مدیربحران سازمان اورژانس:

فرصت شوکه شدن نداریم

ایران یکی از پرمخاطره‌ترین کشورهای دنیاست. ۵۳ مخاطره شناسایی شده است. ما در پاسخ به حوادث طبیعی خوب بودیم اما در برابر اپیدمی آماده نبودیم. ما در ابتدا روی تغییر رفتار مردم و رعایت فاصله‌گذاری عمل کردیم. مردم عالی رفتار کردند. استادید پیش‌بینی میکردند که بعد از هر تجمعی آمار افزایش پیدا میکند. پیش‌بینی من این است که اگر همین مسیر را ادامه بدهیم تا آخر مرداد آمار افزایش می‌یابد و از شهریورماه سیر نزولی میگیرد. در زمان بحران باید با قاطعیت عمل کرد. تمام نظام از تصمیمات ستاد حمایت کردند که بینظیر است. 

قرنطینه با تاخیر انجام شد و تاخیر اصلی در تشخیص بیماری در کشور بود که کیت نداشتیم. باید شهرهای آلوده را بهتر مدیریت میکردیم. در مدیریت بحران ۴ فاز داریم. ما فاز اول که پیشگیری است از دست دادیم. فاز دوم انجام تست وسیع بود که امکان‌پذیر نبود و باید به پزشکان و تظاهرات بالینی اعتماد میکردیم. البته تظاهرات بالینی کرونا متغییر است. ما در فاز درمان خوب عمل کردیم. 

حجمی از بیماران غیرکرونایی به نظام سلامت مراجعه نکردند یا وحشت داشتند و یا ما امکان نداشتیم.

باید فکری به حال مشاغل شکننده کرد که درآمد روزانه دارند. از طرفی باید از مردم بخواهیم تجمعات را کم کنند. در مورد آزمون‌ها ایرادی ندارد که یک ترم دانشگاه عقب بیافتند. مردم به اطلاع‌رسانی خطر اعتماد ندارند و دچار چندگانگی هستند. رسانه ملی باید صریح با مردم حرف بزند و آمار درست بدهد. 

خیلی از مردم از مراجعه به محیط درمان اکراه داشتند و فکر میکردند که آلوده است. در ابتدا هم ما انگی به جامعه سالمند زدیم که گفتیم در این بیماری فقط سالمندان فوت میکنند. حجم زیادی از سالمندان خودشان را حبس کردند. میشد با ارتباط غیرمستقیم روابط را حفظ کرد. اولین عامل فوت در کشور ما بیماری قلبی است. در پاییز و زمستان وضعیت مناسبی نداریم و باید برنامه‌ریزی کنیم و سهمی هم برای بیماران غیرکرونایی قایل شویم. تا الان هم درس‌آموخته‌های بسیاری کسب کرده‌ایم. ما دیگر فرصت شوکه شدن نداریم.

نظام سلامت ما خسته است. جامعه علمی ما تمام قد در خدمت مردم است. این فرصتی است تا اعتمادی را که در بعضی از حوادث از دست دادیم دوباره بازگردانیم. راه مقابله با شایعات شفافیت و اطلاع‌رسانی از منابعی است که مردم به آن‌ها اعتماد دارند. حتی از سلبریتیها، متخصص‌ها و چهره‌های شناخته شده به وحدت رویه در اطلاع‌رسانی برسیم. باید با مردم روراست باشیم.

توصیه نمیشود که هرکسی با احساس کرونا به آزمایشگاه یا سودجویان مراجعه کند. بهترین حالت تماس با ۴۰۳۰ و ۱۱۵ است. تست منفی و مثبت کاذب زیاد دارد. بهترین راه مراجعه به پزشکان است. هیچ دارویی تاثیر درمانی قطعی ندارد. ارزش ندارد که میلیاردها تومن برای درمان هزینه کنیم درحالی که میتوان با پیشگیری درست بیماری را مدیریت کرد. 

استفاده از کولر گازی باعث انتشار ویروس میشود بهتر است که مردم پنجره‌ها را باز کنند. مردم باید تجمعات خانوادگی را کاهش دهند. دولت هم باید تمهیداتی داشته باشد. اجازه به انجام دورکاری بدهند. بهتر است مراسمات، آزمون‌ها، تجمعات و حتی مراسم عزا را به تعویق بیاندازیم.  نیاز به شفاف‌سازی و گوشزد کردن وظایف به مسئولان اجرایی داریم.

«کشیک سلامت» به تهیه‌کنندگی سهیل سلیمانی کاری از گروه سلامت اجتماعی شبکه سلامت هر هفته جمعه ساعت ۱۹ الی ۲۰:۳۰ روی آنتن میرود. بازپخش این برنامه جمعه ساعت ۲۳ و شنبه ساعت ۱۱ است.

مخاطبان «کشیک سلامت» میتوانند از طریق صفحه رسمی برنامه در اینستاگرام به آدرس keshikesalamat@ مطالبات، عکس‌ها، ویدیوها، نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود را با سازندگان این برنامه در میان بگذارند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز