محمدرضا کریمی‌صارمی:

بچه‌ها در موضوع کرونا می‌توانند به والدین آگاهی بدهند

۱۳۹۹/۰۵/۰۶ - ۱۳:۳۸:۱۲
کد خبر: ۱۰۳۵۴۳۴
بچه‌ها در موضوع کرونا می‌توانند به والدین آگاهی بدهند
عضو شورای سیاستگذاری المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران گفت: این المپیاد زمینه‌ای است که ما بتوانیم هر ساله تعدادی نوجوان را شناسایی کنیم و فرقی هم نمی‌کند که از چه شهر و روستایی باشند. آنها وقتی می‌آیند و در المپیاد شرکت می‌کنند، حمایت می‌شوند و این موقعیت را می‌یابند تا بتوانند آینده‌ای موفق را برای خود رقم بزنند.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، «محمدرضا کریمی‌صارمی» شیوه استاد شاگردی یا منتورینگ المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران را مشابه روشی دانست که سال‌ها از آن روش استفاده شده و اضافه کرد: امروز هنرمندان بزرگی را که می‌بینیم، در کنار استادان بزرگ، شاگردی کرده‌اند. اجرای این شیوه در المپیاد سوم، خیلی خوب بود چرا که مربی‌ها وقت گذاشتند و بچه‌ها هم به‌خوبی از این فرصت استفاده کردند. این نکته مهمی است که استاد از ابتدای ارائه طرح و ایده، کلمه به کلمه و جمله به جمله، نوجوان را هدایت کند. حتی من معتقدم این روش اگر در سینمای حرفه‌ای (به ویژه فیلمنامه‌نویسی حرفه‌ای) نیز به کار برده شود، سبب‌ساز یک تحول در آثار سینمایی خواهد بود.

او به چشم‌انداز المپیاد در شناسایی و پرورش استعدادها اشاره کرد و گفت: این المپیاد زمینه‌ای است که ما بتوانیم هر ساله تعدادی نوجوان را شناسایی کنیم و فرقی هم نمی‌کند که از چه شهر و روستایی باشند. آنها وقتی می‌آیند و در المپیاد شرکت می‌کنند، حمایت می‌شوند و این موقعیت را می‌یابند تا بتوانند آینده‌ای موفق را برای خود در این صنعت رقم بزنند، ضمن آن که تلاش می‌شود نقاط قوت و ضعف شناسایی و روی آنها کار شود.

عضو شورای سیاستگذاری المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران افزود: اگر ما بتوانیم در بلندمدت دست به کشف استعدادها بزنیم و این موضوع فقط به برپایی جشنواره و المپیاد ختم نشود، کار مهمی انجام داده‌ایم و معتقدم استمرار و تکرار در هر کاری، باعث پیشرفت و جهش خواهد شد. به عنوان مثال آنهایی که از نظر سنی در رده‌های سنی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قرار می‌گیرند، طی ایام سال می‌توانند در کانون به طور دقیق دوره‌های مقدماتی را پشت سر بگذارند و نوجوانانی هم که سن‌شان به حضور در سینمای جوان می‌خورد، این موقعیت را دارند که در آنجا یادگیری را ادامه دهند. باید به این استعدادها، به طور ویژه توجه کرد. این‌ استعدادها، آینده را می‌سازند و چه بهتر که از کودکی حمایت شوند و با طی تدریجی مراحل، به سینمای حرفه‌ای برسند.

معاون تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: کانون با برخورداری از پایگاه‌های گسترده ثابت و سیار در کشور، یکی از مراکزی‌ست که می‌تواند به ارتقای این حوزه کمک کند. ما بیش از چهل فعالیت در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان داریم که یکی از آنها فیلمسازی است و به خصوص در حوزه انیمیشن، پایگاه‌های ما در استان‌ها مجهز هستند. امیدواریم بتوانیم جریانی جدید به وجود بیاوریم تا نیروهای جوان و مستعد حضوری حرفه‌ای‌تر را تجربه کنند.

او گفت: در دوره گذشته المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران هم تعدادی از اعضای کانون آمدند و به نوجوانان آموزش دادند. ما هر کاری بتوانیم برای رونق این المپیاد و جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان انجام خواهیم داد.

کریمی‌صارمی ضمن ابراز امیدواری به این که دوره شیوع کرونا تمام شود و بتوانیم به صورت حضوری المپیاد فیلمسازی نوجوانان را برگزار کنیم، به طراحی موضوعی کرونا برای شرکت‌کنندگان در المپیاد چهارم اشاره کرد و گفت: زیستی که به جغرافیای محل سکونت‌مان محدود شده، یک جهان بینی دیگر را برایمان تصویر می‌کند؛ پس ما وارد دوره جدیدی از زندگی شده‌ایم که آن را قبل‌تر تجربه نکرده بودیم و اتفاقاتی رخ داده که می‌تواند تبدیل به ایده و فیلمنامه شود. جالب است که وقتی در خانواده‌ها نظرسنجی می‌کنیم، می‌بینیم بچه‌ها به دلیل دانشی که به دست آورده‌اند، می‌توانند پدرها و مادرها را هدایت کنند و به آنها آگاهی بدهند. این تجربه‌ها، با نوشتن ایده و طرح و ساخت فیلم، به آیندگان هم منتقل خواهد شد.

 

نظر شما