در نشست خبری مدیر شبکه آموزش سیما مطرح شد

پرداخت چالشی به موضوع «مهارت‌آموزی»

۱۳۹۹/۰۵/۰۶ - ۲۰:۴۲:۴۲
کد خبر: ۱۰۳۵۶۶۵
پرداخت چالشی به موضوع «مهارت‌آموزی»
احمدی‌افزادی درباره برنامه‌های مطالبه‌گرانه در حوزه مهارت گفت: باید به موضوع مهارت به صورت چالشی و مهارت‌گرایانه پرداخت. پرداخت مناظره‌ای و چالشی اهمیت ویژه‌ای در این حوزه دارد و به همین دلیل برنامه «به وقت ایران» طراحی شد و یک میز از آن به یک نماینده مجلس اختصاص یافت تا او فرصت داشته باشد مسایل اجتماعی در حوزه مهارت را مطرح کند.

به گزارش گرونه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛نشست خبری مسعود احمدی افزادی مدیر شبکه آموزش و رییس ستاد مهارت‌آموزی سیما به مناسبت روز ملی مهارت، ، در سالن جلسات شبکه هفت سیما برگزار شد.

احمدی افزادی در ابتدای این نشست ضمن تبریک روز ملی مهارت، هفته مهارت و روز خبرنگار، با اشاره به تدارک برنامه‌های مهارت محور در این شبکه گفت:از سال ۹۷ در حوزه‌های ماموریتی، توجه به مردم، آموزش و مهارت در دستور کار قرار گرفت و اینکه شبکه باید دیدنی تر و جذاب‌تر باشد. شبکه آموزش باید به بحث عدالت آموزشی بپردازد و بحث مهارت به عنوان نتیجه آموزش مطرح شود.

وی در ادامه با اشاره به کلیت برنامه‌های شبکه آموزش خاطرنشان کرد: شبکۀ آموزش در سه حوزه آموزش، مهارت آموزی و زبان فارسی برنامه سازی می کند.

مدیر شبکه آموزش افزود: شبکۀ آموزش به عنوان شبکۀ سراسری قرارگاه دو موضوع مهم و راهبردی ستاد مهارت آموزی و ستاد حفظ و ترویج زبان و ادبیات فارسی است.

آموزش مهارت، موضوعی که باید اهمیت آن را دریافت

ماموریت شبکۀ آموزش از بدو تاسیس تا سال ۹۷ تحققق عدالت آموزشی و فرصت‌های برابر آموزشی بود که پس از آن با مبحث مهارت آموزی تکمیل شد و ماموریت خود را به «مردم»، «آموزش» و «مهارت» بدل ساخت؛ و در این راستا مبنا بر مردمی بودن، تحقق عدالت آموزشی و دستیابی به یک نتیجۀ موثر از آموزش یعنی مهارت تاکید شد.

احمدی افزادی در ادامه و در اشاره به برنامه‌های شبکۀ آموزش گفت: در این مدت برنامه‌های چون «ماهر باش»، «میز مهارت»، و «فوت و فن» و برنامه مطالبه‌گرانه‌ای «به وقت ایران» و چندین برنامۀ دیگر مرتبط با صنایع دستی، مهارت به معنای کسب و کار و توانمندی‌های فردی و ارتقای توانایی شغلی در این شبکه تولید شده است.

وی افزود: رویکرد ما در تولید، تولید موثر، کم هزینه و کوتاه مدت است که با نیازمندی‌های جامعه هم سنخیت داشته باشد.

احمدی افزادی یکی از نواقص این روزها را عدم آشنایی و تسلط نسل جوان و نوجوان با مهارت‌های دستی و توانایی کار با دست و تعمیرات عنوان کرد و گفت: برنامه‌ای به منظور تقویت مهارت کار با دست و تعمیرات در نوجوانان و سایر رده‌های سنی تولید کرده‌ایم که این برنامه ۳ دقیقه‌ای است  و تا کنون ۱۵۰ قسمت از آن تولید شده که از مهارت‌های ساده‌ای چون ریختن گچ دیوار و نقائص این چنینی تا تعمیرات لوازم برقی را آموزش می‌دهد؛ و این نوع از برنامه‌سازی به دلیل زمان کوتاهی که دارد، هم سبک تلقی می‌شود، هم تاثیرگذار است و هم قابلیت نشر و ترویج در برودکست و در فضای مجازی را دارد.

وی ادامه داد: بی‌مهارتی یکی از مهمترین نقاط ضعف و مشکلاتی است که ما از آن رنج می‌بریم و همچنان با مسئلۀ کارگرغیرماهر دست به گریبانیم. قطعا و حتما برای رسیدن به توسعه و دستیابی به جهش تولید باید به این موضوع توجه کرد و به جوان ایرانی به عنوان جوانی ماهر با سرپنجه‌های توانمند بیاندیشیم. 

برگزاری بیش از چهار هزار کلاس در «مدرسه ایران»

مسعودی احمدی افزادی در بخش دیگری از این نشست رسانه‌ای به مدرسه تلویزیونی ایران هم اشاره و عنوان کرد: «مدرسه ایران» را با ۱۰ کلاس در سال گذشته آغاز کردیم و در اردیبهشت امسال به ۳۶ کلاس در روز رساندیم. این رویداد بسیار مهم بود چون با تعطیلی مدارس دانش آموزان دچار نوعی سرگردانی شده بودند. تا الان بیش از چهار هزار کلاس برگزار کرده‌ایم. تا بیستم خرداد مرحله اول مدرسه تلویزیونی بود و بعد از آن مدرسه تابستانی آغاز شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر استودیوی جدیدی را برای مدرسه تلویزیونی آماده کرده‌ایم. برنامه‌ای هم برای ناشنوایان داریم که دستیاری باشد و متناسب با آن‌ها هم فعالیت کند.

مدیر شبکه آموزش تأکید کرد: واقعیت این است که ایده «مدرسه تلویزیونی» ایده‌ای موفق بود که آغازگر عصر جدید آموزشی در آموزش و پرورش کشور شد؛ آموزش مبتنی بر رسانه که رسانه ملی موجب آن شد و باعث شد ۱۵ میلیون نفر افراد جامعه از یک بی هدفی و خانواده‌هایشان از یک نگرانی نجات یابند.

وی افزود: برای اولین بار عدالت آموزشی معنا شد یعنی یک معلم برای تمام کشور به شکلی واحد تدریس کرد. همچنین سرفصل‌های مدارس در سراسر کشور به شیوه‌های مختلف تدریس می‌شد و در این زمینه هم شکلی واحد از تدریس ارایه شد.

زبان فارسی، محور تمرکز سیما

احمدی افزادی در ادامه و در اشاره به اهمیت و دغدغه‌مندی نسبت به زبان فارسی به عنوان موضوعی تمدنی و فراحاکمیتی با تاکید بر همکاری پیوسته و کامل با فرهنگستان زبان فارسی و تشکیل ستاد زبان فارسی در سیما، پرداخت به زبان فارسی را متمرکزتر خواند.

وی اشاره کرد: تمامی شبکه‌ها این موضوع را محوریت خود قرار داده و در برنامک‌ها و آیتم‌هایی هرچند کوتاه سعی در ترویج صحیح آن دارند.

رئیس ستاد حفظ و ترویج زبان و ادب فارسی سیما خاطرنشان کرد: «فارسی‌بان» عنوان برنامه دیگری است که توسط شبکۀ آموزش درحال ساخت است؛ در این برنامه گروهی سیار به صورتی چالش‌نگارانه و مطالبه‌گر اسامی غیرفارسی و غیرمتجانس و واژگان خارجی و غیرصحیح را در سردرها، مشاغل و... رصد کرده و پیگیری می‌کنند که چگونه دستگاه‌های ذی‌ربط چنین مواردی را مصوب کرده‌اند.

وی اضافه کرد:سری جدید «مشاعره» با اجرای اسماعیل آذر در حال آماده سازی و سری جدید «قندپهلو» نیز در مرحله طراحی است تا بتوانیم پخش آن را از پاییز داشته باشیم که با توجه به بحث کرونا تغییراتی در آن خواهیم داشت. ضمن این که دو برنامه با همکاری سازمان بورس خواهیم داشت که ۳ روز در هفته به مخاطبان آموزش خواهد داد تا چگونه به دور از هیجان وارد بازار بورس شده و در چه زمینه‌های سرمایه‌گذاری کنند.

مدیر شبکه آموزش تصریح کرد: از 7اسفند ماه 98 که آموزش تلویزیونی به ما ابلاغ شد تا 10 اسفند ماه که ما اولین کلاس را برگزار کردیم ،تاکنون ۱۴۶ کلاس تلویزیونی برگزار شده و تدریس در تلویزیون قطع نشده است. قطعا این پروسه بسیار خسته کننده و هزینه و زمان‌بر بوده است؛ به خصوص که عمدۀ این برنامه‌ها به صورت زنده پخش شده است؛ پخش زنده را شیوه‌ای مطلوب دانستیم چرا که اثرگذاری آن بسیار بالاست و باعث همزادپنداری بین دانش‌آموز با معلمی می‌شد که در همان لحظه علاوه بر آموزش درخواست پوشیدن ماسک و رعایت نکات بهداشتی برای پرهیز از بیماری داشت.

وی افزود:  در نهایت و به رغم خستگی زیاد حجم این عملیات به قدری نوآورانه بود و به شکلی عدالت آموزشی را محقق ساخت که دیگر این مدل آموزشی نباید تعطیل شود. اگر آموزش تلویزیونی تعطیل شود، آن هم در شرایطی که آموزش مجازی به خانواده‌ها ورود پیدا کرده تهدید ورود انواع آموزش‌های کم بنیه برای خانواده‌ها جدی است.

احمدی افزادی ادامه داد: تا بیستم اردیبهشت حدود سی میلیون نفر کلاس‌های ما را دانلود کرده‌اند که نشان‌دهنده حجم استفاده از کلاس‌هاست. ما برای ۱۵ شهریور و استمرار کلاس‌ها در سال تحصیلی جدید آمادگی کامل داریم. ما این آمادگی را داریم که هم به شکل استودیوی مجازی و هم استودیوهای فیزیکی کار را شروع کنیم. تاکنون ۳۰ درصد متون درسی تدریس شده است و هدف‌گیری ما این است که مابقی متون یعنی ۷۰ درصد دیگر را هم تا پایان امسال تدریس کنیم.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز