یادداشت؛

سفره نمایش شبکه خانگی به چه کسی نان نمی رساند!/رقابتی که بُرد بُرد است!

۱۳۹۹/۰۵/۱۰ - ۱۱:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۶۴۸۸
سفره نمایش شبکه خانگی به چه کسی نان نمی رساند!/رقابتی که بُرد بُرد است!
مجتبی احمدی- دبیر گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا

در روزهایی که خبر از عدم صدور مجوز برای ساخت سریال‌های  نمایش خانگی به گوش می‌خورد و چند سریال این رسانه پرطرفدار نقل محافل مخاطبانشان هستند متأسفانه شاهد این هستیم که سفره  پهن شده سریال‌ها در شبکه نمایش خانگی خالی از هر گونه مواد مغذی است و این مسئله روی اعتماد مخاطب، روی خرید این آثار تأثیر منفی گذاشته است. در حقیقت اگر عامل اصلی موفقیت سریال‌ها در شبکه نمایش خانگی را ویترین (بازیگران) و توانمندی و جذابیت قصه در نظر بگیریم، بدیهی است که آثار کم رمق دراماتیک نمی‌توانند تنها به واسطه حضور چند بازیگر چهره و سرشناس حتی محبوب به موفقیت دست پیدا کنند.

در واقع این روزها شاهد این هستیم که سریال‌های شبکه نمایش خانگی بر خلاف قول و قرارشان با مخاطب آثاری خالی از هرگونه بار دراماتیک و قصه‌دار را تحویل تماشاگرشان می‌دهند و با فرمول دون‌پاشی و حفظ مخاطب برای دیگر قسمت ها ، برای لحظاتی تماشاگر را درگیر کرده و با همین حربه مخاطبشان را مجبور به  پیگیری داستانی می کنند که عملا اتفاق جدید و جذابی در آن نمی‌افتد. 

نکته اینجاست که  در همین حالت هم سریال به لحاظ تولید و ساخت  هزینه‌بر تخمین زده می‌شود اما مشکل اصلی در قصه‌گویی و پیشرفت داستان است. تماشاگر بر اساس یک قاعده مشخص در دیدن یک سریال باید در هر قسمت از یک مجموعه نمایشی از روایت داستان سیراب شده و با تعلیقی حرفه‌ای و موثر به قسمت بعدی برود. این در حالی است که برخی از سریال‌های نمایش خانگی تنها چند دقیقه ی محدود را به کشدار شدن قصه اختصاص می‌دهند و با عناوینی چون خلاصه داستان، آنچه خواهید دید، آنچه گذشت و... عملا زمان استاندارد یک سریال در شبکه نمایش خانگی  را پر می‌کنند. اتفاقی که مخاطب را عصبی می‌کند و به لحاظ اخلاقی و حرفه‌ای نیز از هیچ منطقی پیروی نمی‌کند.

ضعف پتانسیل قصه و سبک خرج کردن آن در قسمت‌های مختلف مبحثی است که بی تردید نام تیم تولید، کارگردان و حتی بازیگران پروژه را هم خدشه دار می‌کند. بدیهی است که یک داستان سبک و کم رمق بیش از آن که بتواند تماشاگر را به دیدن قسمت‌های بعدی مشتاق کند او را از ادامه سریال پشیمان می‌کند و این مستقیما به توانمندی قصه و نگارش مرتبط می‌شود که بد نامی‌اش گاهی دامن تیم سازنده را می‌گیرد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز