محمدحسین فرحبخش در برنامه‌ «گراند سینما» مطرح کرد؛

در ۴۰ سال جمهوری اسلامی چیزی به نام سینما وجود نداشته است

۱۳۹۹/۰۵/۱۱ - ۱۳:۰۶:۴۲
کد خبر: ۱۰۳۷۷۳۵
در ۴۰ سال جمهوری اسلامی چیزی به نام سینما وجود نداشته است
محمدحسین فرحبخش و آرش معیریان تهیه کننده و کارگردان فیلم سینمایی «زن ها فرشته اند۲»به بهانه اکران این فیلم در برنامه اینترنتی «گراند سینما» حاضر شدند.

به گزارش  گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ محمد حسین فرحبخش با اشاره به اکران این فیلم در شرایط فعلی گفت: شاید در شرایط عادی و منطقی اش نباید فیلم را اکران می کردم اما مردم از کسی که از قدیمی های حرفه خودش هست توقع دارند و به نظرم در این شرایط که سینما به همدلی بیشتر مردم کمک می کند باید چراغ سینما را روشن نگه داشت.

فرحبخش در این برنامه با گلایه از خلف وعده سازمان سینمایی و عدم حمایت از فیلم‌های در حال اکران گفت: شهرداری هیچ کمکی به ما برای تبلیغات نکرد و ۶۰۰ میلیون تومان از جیب برای اجاره بیلبورد هزینه کردم. تلویزیون هم هیچ گونه کمکی برای پخش تیزرهای تبلیغاتی نکرد.

وی اضافه کرد: این فیلم از نظر مالی برای من ضرر خواهد داشت ولی از لحاظ معنوی برای من نفع دارد و امید دارم با این حرکت و اکران فیلم باید کاری کرد مردم به سینما بروند. سینماها از لحاظ ویروس کرونا کاملا امن و پاک است و قبل از هر سانس سالن های سینما ضدعفونی می شود و من به مردم این اطمینان را می دهم که مردم با خیال راحت به سینما بروند.

این تهیه کننده سینما یادآور شد: اگر الان سینماها کار نکنند تا آخر سال دیگر امکان کار کردن نخواهند داشت و حدود پنج شش هزار پرسنل سالن های سینما بیکار می شوند که این ضربه بزرگی به اقتصاد سینما و معیشت خانواده هایی است که در این حرفه مشغول به کارند.

در بخش دیگر برنامه فرحبخش با انتقاد به مدیریت سینما در دهه شصت گفت: از سال ۵۸ تا ۶۲ سینما داشت جریان طبیعی‌اش را طی می‌کرد و فیلم‌های خوبی مثل «برزخی‌ها» و «دادشاه» تولید می‌شد. اما از سال ۶۲ به بعد تروریست‌های تفکر مثل انوار و بهشتی بر سینمای ایران حاکم شدند و سبک سینما را تغییر دادند. مدیران آن زمان چرخ سینما را خواستند از اول بسازند و این بار به جای اینکه چرخ را گرد بسازند چهار گوش ساختند. تمام هنرمندان و هنرپیشه های قبل از انقلاب را بدون آنکه اشخاص درجه یک نظام بخواهند کنار گذاشتند. من با قاطعیت می گویم هیچ یک از شخصیت های برجسته نظام با هنرمندان مرد سینما چه کارگردان و چه هنرپیشه مشکلی نداشت.  ما که از آیت الله خامنه‌ای بالاتر نداریم؟ آیت الله خامنه‌ای در بولتن جشنواره سال ۶۴ عنوان می‌کنند اگر هنرپیشه‌های قبل از انقلاب مفسده قدیم را نداشته باشند هیچ اشکالی ندارد بازی کنند.شاید نسبت به برخی خانم ها موضعی وجود داشت اما مثلا درباره زنده یاد فردین هیچ مشکلی نبود. دلیلش هم این بود که مدیریت دهه شصت قهرمان نمی خواست و با بودن هر شکل از قهرمان در جامعه مخالف بود. 

وی یادآور شد: سینمایی که قهرمان نداشته باشد اصلا سینما نیست. اولین تعریف سینما مساوی با سرگرمی است. هرکس که می‌گوید سینما دانشگاه است شناختی از سینما ندارد.اگر کسی توانست در این قالب سرگرمی حرف مهمی هم بزند که چه بهتر. 

تهیه کننده فیلم «شارلاتان» در ادامه گفت: وقتی دهه شصت جلوی حضور قهرمان ها را گرفتند با یک سینمای خنثی روبرو بودیم که دیگر هیچ کارکردی نداشت. من معتقدم در چهل سال جمهوری اسلامی چیزی به نام سینما وجود نداشته و ۹۰ درصد فیلم‌ها دری‌وری بوده اند.

وی با بیان اینکه حاضر است با مدیران دهه شصت مناظره کند گفت: آقایان بهشتی و انوار جرات ندارند روبروی من بنشینند و مناظره کنند. اگر جرات کردن و آمدند من چک سفید امضا می دهم. 

تهیه کننده فیلم «کما» و «آواز قو» گفت: اگر از مردم کوچه و بازار نظرسنجی کنید که نام ده فیلم جریان ساز سینمای ایران را نام ببرند من به شما قول می دهم چهار یا پنج تا از آنها را من تولید کرده ام. 

آرش معیریان با اشاره به ساخت این فیلم سینمایی گفت: رسالت من در خصوص «زن ها فرشته‌اند ۲» این است که مردم رو از حالت افسرده و ناراحتی خارج کنند و این مهم ترین رسالت ما است و تهیه کننده محترم کار هم حتما همین نگاه را نسبت به اکران فیلم داشتند.

معیریان که علاوه بر فیلمسازی، سال ها در کسوت مدرس و استاد دانشگاه نیز فعالیت دارد اطهار کرد: متاسفانه تاریخ سینمای ایران در حال فراموشی است و این بدترین شکل برخورد با سینما است. اینکه کسانی که ادعای این را دارند که عاشق سینما هستند فیلم «گنج قارون» را ندیده اند این یعنی یک جای کار مشکل دارد. وظیفه من است که به عنوان کارگردان سینما یک پل ارتباطی میان سینمای امروز و سینمای گذشته برقرار کنم و نسل امروز را نسبت به برخی از مولفه های آشنای سینمای گذشته ایران بیشتر آشنا کنم.

وی افزود: وقتی تارانتینو با آن همه سابقه و موفقیت در سینما در فیلم آخرش یک خاطره بازی و اشاره به فیلم های گذشته خودش دارد چرا من به عنوان یک فیلمساز ایرانی این کار را نکنم؟

برنامه اینترنتی «گراند سینما» پنج‌شنبه‌ها ساعت ۲۰ از سایت آپارات قابل مشاهده است. این برنامه به میزبانی ایمان رحیم‌پور و تهیه کنندگی‌ دنیا چهرازی، با حمایت سامانه ایران‌تیک تولید می‌شود. عوامل این برنامه عبارتند از : دبیر تحریریه: کمال پورکاوه/ روابط عمومی: فرانک قنبری/ تصویربردار: علی مرادی/ تدوین: مهیار اردکانی/ عکاس: امیرعلی نصیری

 

نظر شما