گزارش؛

رشد تولید موسیقی در دولت دوازدهم چشمگیر است‌/ تخصصی شدن جشنواره‌های موسیقی با هدف جلوگیری از «جشنواره زدگی»

۱۳۹۹/۰۵/۱۴ - ۰۹:۵۹:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۸۲۴۲
رشد تولید موسیقی در دولت دوازدهم چشمگیر است‌/ تخصصی شدن جشنواره‌های موسیقی با هدف جلوگیری از «جشنواره زدگی»
رشد تولید موسیقی و عرضه آن در دولت دوازدهم چشمگیر بود و تخصصی شدن جشنواره های موسیقی را نیز گامی بلند طی هفت سال گذشته در جهت ممانعت از «جشنواره زدگی» است.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ بررسی عملکرد هفت سال گذشته دولت یازدهم و دوازدهم در حوزه موسیقی نشان می‌دهد، در اجراهای صحنه‌ای از سال 91 که 906 دفعه اجرا بود به 5 هزار و 276 اجرا رسیدیم. این اعداد خود گویای وضعیت است. سال 91، مجوز 34 نماهنگ ارائه شد و در سال 95 این رقم به 133 رسید که 300 درصد رشد را نشان می دهد.

تاسیس یک گروه موسیقی روند دشواری ندارد و تولید موسیقی به ویژه تک آهنگ هم کار آسانی است و به جوانان مستعد توصیه می کند که در عرصه موسیقی رسمی فعالیت کنند.

 تخصصی شدن جشنواره های موسیقی 

جشنواره موسیقی فجر، فرصت درجه اولی برای ارتباط موسیقی با مخاطبان خود است. در عین حال این جشنواره، نیازمند اصلاح و تغییراتی است که از سال های 94 و 95 این روند آغاز شده است.

علاوه بر فجر جای جشنواره های تخصصی در حوزه موسیقی که توسط موسسات موسیقی برگزار می‌شوند، خالی بود. به‌عنوان مثال جشنواره‌ای در حوزه موسیقی کلاسیک ایرانی و یا جشنواره‌هایی با تمرکز بر موسیقی نواحی و یا موسیقی معاصر نیاز بود. طبیعتاً رقابت در اینگونه جشنواره ها، تخصصی است و علاقه مندان همان موسیقی می توانند حضور یابند و در عین حال ارزیابی هم ارزیابی علمی است که حالا با راه افتادن جشنواره های تخصصی گام بلندی برداشته شده است.

امروز به غیر از جشنواره فجر، موسیقی نواحی، موسیقی معاصر، کلاسیک ایرانی و موسیقی جوان از جمله جشنواره هایی است که به صورت منظم برگزار می شود.

در مورد جشنواره موسیقی نواحی ایران نیز باید گفت که تغییر بسیاری کرده و اکنون فقط شامل اجرای پیشکسوتان نیست و گروه های جوان نیز در آن رقابت می کنند و ارزیابی می شوند، حوزه پژوهش هم در آن حضور فعال دارد و نیز هفته فیلم موسیقی نواحی که به عنوان یکی از بخش های آن می تواند به حفظ میراث موسیقی نواحی ایران کمک کند. پ

 تغییرات مهم در جشنواره موسیقی فجر

جشنواره موسیقی فجر برای نخستین بار جایزه محور شد، در جشنواره موسیقی فجر جایزه ای مشخص و برندی هنری و فرهنگی نداشتیم. سال 94 جایزه ای با نام «باربَد» تعیین شد که این اتفاق مهمی بود.

موضوع دیگر اینکه جشنواره تولید محور شد در حالی که پیش از آن اجرا محور بود یعنی به اجراها جایزه داده می شد، اما اکنون تولیدات یکساله موسیقی ایران ارزیابی می شود. روال بدین گونه است که کل تولیدات موسیقی یکسال قبل بررسی شده و جوایز به آلبوم ها و تک آهنگ ها اختصاص می یابد. تنوع جوایز شامل آهنگ سازی، ترانه، آواز و موارد دیگر است.

اجراها در جشنواره موسیقی فجر با دعوت انجام می شود، در واقع اجراهایی از سوی دبیرخانه برای اجرا در فجر دعوت می شوند که با اهداف تعیین شده جشنواره مطابقت داشته و به خصوص از سطح بالایی از کیفیت اجرا برخوردار باشند. به عنوان مثال سال گذشته نقش موسیقی نواحی در جشنواره بسیار پررنگ بود، یا موسیقی ردیفی دستگاهی نیز همینطور.

مساله دیگر این است که گروه های خارجی با دقت و برنامه مشخصی انتخاب می شوند، یعنی هر گروه خارجی با هر سطحی نمی تواند در جشنواره فجر شرکت کند. حتما باید ضمن مطرح بودن به عنوان یک گروه موسیقی درجه اول، یا در حوزه ایران فرهنگی فعال باشند و یا اینکه داشته ای از سوی آن گروه برای موسیقی ایران وجود داشته باشد. در غیر این صورت دلیل ندارد فضا به گروه های موسیقی خارجی داده شود.

 آغاز تنوع جشنواره ها از سال ٩٤

در موضوع جشنواره ها  به تنوع آنها فکر شده است. این اتفاق از سال 94 شروع شد، در سال 95 وسعت گرفت و امیدواریم سال 96 هم همین روند با عمق بیشتری اتفاق بیافتد.

نتیجه آنکه تنها اکنون یک جشنواره موسیقی برگزار نمی شود بلکه جشنواره های مختلف موسیقی در حال برگزاری است که عمدتاً توسط موسسات خصوصی برگزار می شوند.

مثلا در حوزه موسیقی کلاسیک ایرانی؛ یعنی موسیقی ردیفی دستگاهی جشنواره ای برای ارائه آثار وجود نداشت. در واقع مهمترین حوزه موسیقی ایران فاقد جشنواره ای برای ارائه بود. از سال گذشته یک جشنواره صرفاً مربوط به موسیقی ردیفی دستگاهی ایجاد شده است. یا در حوزه موسیقی معاصر آهنگ سازان ایرانی فستیوالی برای ارایه کارهای خود و ارزیابی آنها نداشتند که این امر اکنون محقق شده است.

جالب است که بدانید در جشنواره موسیقی معاصر سال گذشته و امسال آهنگسازان مدعو مطرح خارج از کشور، آثار آهنگسازان ایرانی را نواختند. موسیقی جوان را نیز داریم که جشنواره معتبری است، توسعه می یابد و انواع مختلف موسیقی را در برمی گیرد. این جشنواره، متمرکز بر استعداد یابی است و بزرگان و اساتید درجه اول موسیقی ایران به عنوان داور در آن حضور دارند و در شهریور ماه برگزار می شود.

این جشنواره‌ها در کنار جشنواره‌های متعدد موسیقی نواحی که در استان‌ها اتفاق می‌افتد، بخشی از بار جشنواره موسیقی فجر را به دوش گرفته‌اند، البته هنوز جای چند واقعه موسیقایی دیگر خالی است و باید حوزه هایی همچون «موسیقی آوازی ایران» را پوشش داد که در خواست هایی هم از موسسات موسیقی برای برگزاری آنها آمده و در حال بررسی برای صدور مجوز هستیم.

فعالیت ٩ ارکستر خصوصی

سال گذشته حدود 9 اجرای ارکستری در جشنواره موسیقی فجر داشتیم که بی سابقه بود، ارکستر ملی و ارکستر سمفونیک هم بودند که آن هم سالها در دولت قبل تعطیل بوده اند، اکنون بیش از 30 ارکستر خصوصی وجود دارد که هزینه های خود را با کسب درآمد از طریق فروش بلیت اداره می کنند. این اتفاق بسیار مهمی است، می دانید که موسیقی ارکسترال، نقطه اوج ارائه موسیقی از لحاظ رهبری، هماهنگی و تعدد نوازندگان است.

 تسهیل در روند تاسیس یک گروه موسیقی

تاسیس یک گروه موسیقی روند دشواری ندارد و تولید موسیقی به ویژه تک آهنگ هم کار آسانی است و همینجا توصیه می کنم این دوستان مستعد در حوزه موسیقی رسمی فعالیت کنند.

ما روند صدور مجوز برای تک آهنگ ها را تسهیل کرده ایم که این اقدام از سال 95 انجام شد، سال 93 ما به 9 تک آهنگ مجوز داده ایم، سال 94 تعداد تک آهنگ ها به 99 افزایش یافت و در سال 95، برای 371 تک آهنگ مجوز صادر شد که این روند در سال 96 شاید به حدود هزار تک آهنگ برسد. دلیل این رشد را می توان دو نکته عنوان کرد، نخست اینکه روند ارائه مجوز تسهیل شده و علاوه بر آن، هنرمندان برای تولید تک آهنگ اعتماد و رغبت پیدا کرده اند.

عمده کسانی که در خواست مجوز تک آهنگ دارند، همین جوانانی هستند که قبل از این در فضای رسمی موسیقی نبودند.

 درخشش دولت دوازدهم در رشد تولید موسیقی و ارائه و عرضه آن 

رشد تولید موسیقی و ارائه و عرضه آن در دولت دوازدهم بسیار چشمگیر است. وظیفه دفتر موسیقی هم این است که فضای مربوطه را فراهم کند. ما تولید کننده موسیقی نیستیم، تولید توسط اهالی موسیقی و سرمایه گذاری روی آن هم توسط موسسات موسیقی انجام می شود.

در اجراهای صحنه ای از سال 91 که 906 دفعه اجرای صحنه ای موسیقی بوده به 5 هزار و 276 اجرا رسیدیم. این اعداد خود گویای وضعیت هستند. سال 91، مجوز 34 نماهنگ صادر شد، در حالی که در سال 95 این رقم به 133 رسیده است.

در زمینه صدور مجوزهای کتاب گویا که نقش بسیاری در زمینه کتابخوانی و توسعه فرهنگی دارد، اتفاق بسیار مهمی افتاده است، یعنی از 34 به 117 عنوان است ، کتاب های کاغذی به کتاب های صوتی و دیجیتال تبدیل می شود و در واقع کتاب گویا صنعت فرهنگی رو به رشدی در جهان است که در ایران هم راه افتاده و مورد اقبال عمومی قرار گرفته است و اکنون کتاب های خوبی به این طریق و در دسترس مردم قرار می گیرد.

نظر شما